Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kosthold

prøver og si at bodybuildere som spiser en pose med godteri for det inneholder 70g carbs feks etter trening, ser verre ut i formen enn dem som spiser “whole foods” som poteter, ris, søtpotet etc.

Det ble prøvd og forklart over her at så lenge du får i deg kalori mengden og næringsstoffene du trenger ila en dag så har det ingenting og si hvor de kommer fra. altså utifra den logikken så kan du spise pizza til frokost donut til lunsj, potetgull til middag og skum bjørner etter trening så lenge du holder deg innenfor den gitte kalorimengden og følger “makroen” altså sammensetningen av fett proteiner og karb.

Og det er jeg ikke enig i , faktisk så synes jeg det hørest helt latterlig ut at noen kan mene at og sitte og dryle McD’s hele dagen vil føre til samme helse messige resultatet som viss du hadde spiste samme mengde i salat og rikelig med grønnsaker samt feks kylling, poteter o.l

Vet ikke helt om du var uenig , eller om det var forkortelsene mine som unnslapp deg men det jeg har beskrevet over er da altså IIFYM (If it fits your macro’s)

2 Likes

Helse messing vil det ikke bli likt, utseende vil det i bunn og grunn bli det samme. Så ja, du vil føle deg kvikkere/bedre med skikkelig mat, men det sier jo seg selv tenker jeg.

Men å si at IIFYM ikke funker, det blir feil, kjenner flere som går/har gått på det, har selv vært innom det også. Det funker :slight_smile: Er i mange tilfeller lettere å starte med det også,for også luke ut fler og fler ting.

sa aldri det ikke funker…klart det funker, viss jeg skrev en plass i posten at jeg mener det ikke fungerer så er det pga det er sent på kvelden…jeg sa etter min mening er det tull og si det er helt likt. at det ikke skal ha noe og si hva du spiser så lenge makroene stemmer. skrev vell også så fint at - det var etter min mening, folk må gjøre det som funker for seg selv og koste for egen dør.

Forkortelsene og hva de innebar. Dette innlegget forklarte alt veldig godt. :thumbsup:

Men her så går du vel i fellen å ramse opp en rekke matvarer som tilsammen umulig kunne ha passet noen som helst fiber/karb/sukker/protein/fett sammensetning? Det hørtes proteinfattig ut og sukkerrikt.

Antar at folk som følger slikt skiller mellom sukker og glukose, som forbrennes ganske så forskjellig?

nei nei, altså flere av Body builderene som følger IIFYM spiser poptarts og tilsvarende Ahlgrens biler pre og post work out for karbs. De er igrunnen kun opptatt av fett karb og prot . og det er flere i Norge også som følger dette og spiser Grandis , rikelig med proteiner, carbs og fett i den også. Ja jeg tok en drøy sammenligning, men det var for å poengtere saken og mitt synsted på den

1 Like

Det er noe rart med logikken når du ikke skiller på karbohydrater fra sukker og hvetemel. Det forbrennes jo faktisk ikke likt i det hele tatt. Sukkerforbrenning minner mer om forbrenningen av alkohol og med endel av de samme bivirkningene.

1 Like

Som samtidigt blev tatt langt ut av kontekst. Du misset tydelig poenget mitt.

De tolket IIFYM feil. Hemmelaget burget/pizza et ok, ikke Mcrn og grandiosa. Handler om microstoffene også.

har tolket det riktig jeg , satt det på spissen. Du hører skjeldent noe om micronutrients når den generelle mannen på gata snakker om IIFYM, da er det snakk om proteiner , karbs og fett.

Hørt om mannen på gata som trener 7 ganger i uken på lavkarbo også. Jeg sa de(som du siterte, ikke du :slight_smile:

Dere som bruker IIFYM er det ikke mye jobb å regne ut inntaket av karbohydrater, proteiner og fett hver dag?

Nei. Man spiser som regel det samme over en periode, og så bruker du et program som MyFitnessPal eller lignende til logging. Penn og papir funker også.

Det er litt jobb i starten å veie ut det du spiser og legge inn matrettene, men etter kort stund ligger dem inne.

Så får man ta det ene eller andre kaka eller pizzaen på gefylen.

Jeg kjørte IIFYM en god stund før jeg oppdaget IF. Etter min mening er IF metoden ENDA enklere og mer fleksibel enn IFFYM for IF tar ikke hensyn til annet enn NÅR du spiser. IFFYM fungerte bra for å kickstarte vektnedgangen. Målet mitt var 10 kg når jeg begynte, gikk ned til 12 kg. Så oppdaget jeg IF og har brukt IF på å holde meg rundt det jeg veier nå. Har veid ca. det samme i snart 2 år nå.

Så ja, jeg trykker LETT i meg en pizza til kvelds og muffins og Mango lassi til lunsj (som i går) så lenge jeg holder meg innenfor spisevinduet. For jeg vet at med mitt aktivitetsnivå vil jeg ikke legge på meg av dette. Reduserer jeg aktivitetsnivået en uke (f.eks ikke trener en uke) så må jeg bare også redusere inntaket av usunn mat. Ikke verre enn det.

Men dette kommer jo når en har brukt ekstremt mye tid på å forstå hvordan kroppen sin fungerer. Og hver kropp og metabolisme er unik. Så 20/30/60 for en person er kanskje helt feilt for en annen som skal ha 20/50/30.

Som jeg skrev innledningsvis i tråden så er det som betyr noe rett og slett å finne ut hva målet med enhver diett / livsstilsendring er. Mange sier f.eks at de ønsker å gå ned i vekt. Ja vel, det er sykt enkelt å gå ned i vekt (jeg sier dette som en person som legger lett på meg!). Det handler bare om negativ kcal inntak ifht. forbrenning. Det finnes en haug med kalkulatorer som kan gi deg ballpark på hvilemetabolisme osv - og så er det bare å regne ut / veie maten og trene.

Det er VERRE å f.eks ha som mål å ha six-pack. Da bør man kanskje kombinere IIFYM med IF og kjøre fasted cardio om morgenen og styre unna pizza og sukkerbomber osv. + kjøre på med PWOer, Prottis-shaker og fett-forbrenningsstims. etc.

Problemet er at når mange sier de har gått ned i vekt så er jo mesteparten av vekttapet vann, muskler og litt fett (ratioen kan variere). Det er ekstremt vanskelig å gå NED i vekt og øke Lean muscle mass samtidig (med mindre man kjører AAS etc).

Ja, for det er derfor det finnes så mange som er overvektige. De synes det er helt topp å være overvektig! Eller, er det kanskje utrolig lett i teorien å gå ned i vekt, mens i praksis, så er det lett for de aller færreste. Det er litt som å si at det er lett å få en alkoholiker til å bare drikke en enhet alkohol om dagen.

Man må lære seg det. Når man kan det er det lett.

Ja det er mange veier til rom

1. Du forsikrer deg om at du er innenfor rammen av makronutrientene
  2. Du spiser på visse tider

Men det er også et tredje alternativ som jeg synes kan fungere like godt. Du velger hvilke fettkilder, karbohydratkilder og proteinkilder du spiser som har egenskaper som gjør at du ikke forspiser deg.

F.eks som @Christian tok opp spiser du hel frukt (og bær) og mindre juice (og ingen brus) skal det veldig mye til for at du forspiser deg på sukker fra frukt.

Det samme gjelder andre karbohydrat kilder, baserer du deg først og fremst på et variert utvalg av fullkorn som havre og bokhvete, brun ris osv. blir du ikke like fort sulten igjen som om du spiser raske karbohydrater.

Spiser du sunne oljer i rå tilstand, og andre sunne fettkilder fra avokado, fisk, olivenolje, nøtter osv og ikke potetgull og pomme frites så skal det mye til for at du får i deg for mye fett.

Og at du lager mat som består av mye grønnsaker og velger gode “hele” proteinkilder som varieres mellom vegetarisk, fisk og kjøtt og egg. Og unngår for mye behandlet kjøtt og unngår så mye ferdigmat som mulig.

Da trenger du hverken faste, være sulten eller telle kallorier og du kan nyte mat som smaker godt og dessuten kan være helsefremmende.

2 Likes

Jeg tror ikke det er så vanskelig å lære en alkoholiker at han bare skal drikke en enhet alkohol om dagen, men det er jæææævelig vanskelig for alkoholikeren å gjennomføre. Tilsvarende er det med mat.

Det er en grunn til at overvekt nok er det største helseproblemet som finnes i verden på det nåværende tidspunktet, og at situasjonen stort sett bare blir verre.

Å si at å gå ned til idealvekt er lett er å oversimplifisere hele greia.

Det var en brannfakkel @Christian :wink: Det jeg mener er at de færreste har interesse / evne til å forstå sin egen kropp / metabolisme i den grad at de VET hva som skal til for å gå ned i vekt. For med mindre du har en eller annen metabolisk sykdom som gjør at du blir overvektig (f.eks at det er enkelte prosesser i kroppen som ikke fungerer som de skal) så fungerer energiregnskapet. Og kjenner du til prinsippene så ER det enkelt å gå ned i vekt.

Termodynamikkens 1. lov sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare gå over i andre former.
I overført betydning: bruker du ikke energien du konsumerer blir den lagret for senere bruk. Det er ikke noe rocket science.

La oss si du har en normal person som veier 100kg. Hvilemetabolismen er 1500kcal i døgnet. Aktivitetsnivået krevet 1000 kcal i døgnet. Hvis vedkommende da bare konsumerer 1500-2000kcal i døgnet (uavhengig av makrotall) – påstår du at vedkommende (forutsatt at han ikke er syk) ikke vil gå ned i vekt?

Og vekt da mener jeg som det du ser på vekten. Dette er regnestykket tar IKKE hensyn til fett vs. Lean muscle mass, water retention osv.

Saken er (ny brannfakkel) at de fleste som er overvektige ikke har vilje til å holde på en diett / treningsregime over tid. Jeg slet med dette (la på meg om vinteren, gikk ned i vekt mot sommeren), til jeg oppdaget IF metoden.

Det er enkelt å gå ned i vekt. Det er vanskeligere å få en optimal muskel / fett sammensetning og også å holde på den vekten en ønsker å være på (krever mer inngående kjennskap til sin egen kropp og metabolisme).

Du trenger ikke telle kalorier, istedet

• Instead of counting calories, eat smaller portions. It may seem like a basic concept, but it’s easy to forget that bigger portions have more calories. Most of us gauge a serving as “the amount we’re used to eating,” a recent study found. That would be restaurant food – where meals are served on platters, not plates. And the more we look at (and eat) huge portions of food, the more we see them as normal – to the point of serving ourselves the same amounts at home. Unfortunately, studies show that when we’re served more, we tend to eat it. When researchers from the University of Illinois, Urbana-Champaign served subjects bigger helpings, people ate up to 45% more food. One caveat: there’s no reason to eat fewer vegetables; they’re much less calorie dense than other foods (they contain fewer calories per gram). A cup of raw broccoli, for example, contains only 31 calories, while the same amount of chocolate ice cream boasts close to 285.

• Instead of counting calories, choose foods that use more calories. Some foods require more energy than others to digest and metabolize, says John Berardi, PhD, CSCS, president of Precision Nutrition, and author of The Metabolism Advantage. We call this the thermic effect of food, Aldana says. The difference is very small, he cautions, just a few calorie’s difference, for example, to eat a slice of bread made from whole grains vs. one made from refined flour. (Refined flour digests easily, leaving you with the full 4 calories per gram, while whole grains use up part of their 4 calories per gram during the digestion process, he says.). For example, if a woman were to start eating only foods that take a lot of work to digest (high-fiber, protein foods) she might save about 12 to 15 calories per day, the same amount she could expend by walking for about four minutes. But for some people – especially those stuck in sedentary jobs or crunched for time – it just may be worth it. Besides, foods that take more work to digest, like those high in fiber, tend to be those that are better for you. And choosing the best nourishment for your body is a much healthier food focus than counting calories.

• Instead of counting calories, make sure you consume the right kind. Nearly one-quarter of Americans’ calorie intake comes from sweets, desserts, soft drinks, and alcoholic beverages, research from the University of California, Berkeley notes. Another 5% comes from salty snacks and fruit-flavored drinks. Nutrient-rich fruits and vegetables, on the other hand, contribute only 10% to the average American’s calorie budget. "When it comes strictly to weight loss, a calorie is a calorie, Klein says. However, when it comes to your health, it’s best not to blow your calorie budget on foods that lack nutrients. Nutrient-dense choices like fruit, vegetables, and whole grains can help prevent heart disease, cancer, and diabetes, while those lacking in nutrients, like candy, soft drinks and white bread can contribute to a whole host of health problems.

The bottom line? You don’t need to count calories, but you should make all your calories count.

De aller fleste som er overvektig/noen kilo for mye har ikke et avhengighetsproblem, er jeg sikker på.

Men jeg skjønner at det høres flåsete ut at man kan påstå at det er lett når så mange sliter.

Kalorirestriksjon er det man må gjøre og man må ha en tilnærming som man kan gjøre over tid. For meg var det iifym og intermittent fasting. En annen person trenger kanskje bare å ta en joggetur et par ganger i uken samt kutte ut brus.

Ikke overkompliser. Det tok tid å legge på seg, og det vil ta tid å ta det av. Selv har jeg lagt på meg litt igjen etter å gitt litt faen og har hatt ferie, så skal ta i bruk det jeg vet funker til å treffe matchvekt igjen.

1 Like