Slik jeg ser det er det først og fremst TSW som har noe verdi, men den nye strategien fungerer ikke uten de eksisterende spillene, synergieffekten er jo det viktige der.
Det fremførbare underskuddet bør gjøre Funcom ekstra attraktivt for andre. Jeg har tro på fusjon/oppkjøp.
Funcom kan ikke skrive dette hvis det er svært usannsynlig: "The funding of the operations for a period of at least one year after the date of this quarterly report is realistic and achievable. "
Dette er jeg forsåvidt enig med deg i. Men jeg har nå sett igjennom rapporten og der står det at:
Cash Q3; 1.1 MUSD
Cash Q2: 2.1 MUSD
Altså har de 1 MUSD mindre enn de hadde i forrige kvartal. Med tilsvarende cashforbruk dette kvartalet har de altså ingenting igjen. Eneste grunnen til at jeg ikke tror funcom går tom dette kvartalet er at halloween og julesalget pleier å gi litt ekstra i kassa for funcom.
Så selv om funcom sier en ting så sier matematikken noe annet. Funcom trenger penger, de bruker i snitt rundt 3 MUSD i kvartalet og har inntekter på rundt 2 MUSD.
Tror faktisk at matematikken til Funcom er korrekt. Når de sier at “the Company expects to have
the ability to fund its operations for the next twelve months after the end of 3Q15” så er det ikke ikke basert på cash men på cash + “the financial instruments at the disposal of the Company including but not restricted to financing,equity issues, etc”
Har dere forsøkt å se på hva pengene i Q3 har gått til?
Valutatap forsårsker negativ cashflow. De er cash positive når man ser bort fra valutatapet.
Sier Funcom de regner med at 12 måneder går fint, så er det en grunn til det. Kan også være greit å se hva som ligger bak tallene.
På hvilken måte spiller det noe rolle hva tapene kommer av? De har 1.1 MUSD på bok og det er altfor lite.
De kan lønne oslokontoret lenger med en høy dollarkurs enn før, men en del av kostnadene er uansett i dollar så effekten er ikke så stor.
Det spiller en stor rolle hva de bruker penger på, spesielt når det er valutatap det er snakk om. Tror du neste kvartal vil gi et valutatap på 2mill. USD? Hva ville du sagt hvis det hadde vært snakk om en valutagevinst på 2mill. USD? Da hadde plutselig Funcom hatt en positiv cashflow på 2-3mill USD. Tipper du hadde sett litt nærmere på tallene da og poengtert valutasvingningene?
Funcom har et enormt potensiale - de har veldig lave kostnader i forhold til hva de klarer å produsere. Så hvis de nå kommer seg ut av gjelden kan det skje store ting her.
De har vel større utgifter i $ enn NOK ? ( Funcom Inc + hosting av MMOene )
Hva hadde de i Q2 ?
De brente mye penger da, men da hadde de også 4 mill. USD i tap på driften. I Q3 er det snakk om et par hundre tusen i minus på driften.
FC nedskriver alt de kan nedskrive, ser ut som de ønsker å starte med “blanke ark” når de nå har startet med den nye strategien. Eventuelt forbereder de et oppkjøp/overtagelse etc.
En ting jeg lurer på fra Q2-rapporten er “net proceeds from issue of share capital” på 411TUSD. Er det de ansatte som har fått aksjer, som gjør at kapitalen forhøyes, eller har de hentet penger på en annen måte? Til hvilken pris og skal ikke dette børsmeldes, eventuelt er det meldt til børsen på en eller annen måte?
Under the standby equity agreement with
YA Global Master, on 23 April 2015 Funcom issued
1,763,311 shares with a nominal value of EUR 0.04
per share and for a total consideration of EUR
374,748 (NOK 3,220,000). This standby equity
agreement expired on 27 May 2015 and was not
renewed.
Det var siste YA drawdown
Ah, ok det var den ja. Takk
Nytt månedsbrev : http://www.thesecretworld.com/news/monthly_development_update_november_20151
Føler for å slenge litt drit om FC siden det har vært så mye postivt i det siste . Av og til er de helt sinnsykt dårlige på å se konsekvensene av endringer som blir gjort. Bare se på den endringen som ble gjort i Fusang i august/#issue12. Tragisk at denne endringen slapp gjennom systemet uten at noen tenkte på at det ville ødelegge helt poenget med å forsvare en facility som i praksis betyr at man ikke trenger å pvpe i en pvp zone…
Når jeg først er i gang så er det jo postitvt at de endelig kommer med en skikkelig dungeon finder men tragisk at de valgte å lansere TSW uten at dette var med fra launch. Var sikkert en god tanke bak avgjørelsen om å ikke ta det med men man må faktisk se litt på hva konkurrentene har.
Ser de har planlagt endringer i stonehenge/eldorado + ny pvp arena og det kan jo være positivt hvis endringene er gjennomtenkt/funker
Dette liker vi. Mer $$$ til FC og fornøyde spillere som bonus.
"Right off the top, we are excited to announce a Gifting option from within the Item Store. A new element will be added to the in-game store interface that will allow you to purchase an item for another player, and have it delivered directly to them. "
Om dette er ett vanlig problem, og som Funcom mister spillere og dermed inntekt på, så er det jo fullstendig krise.
Er dette virkelig tilfelle, virker jo litt amatørmessig isåfall ?
Det stemmer at det er en del som har hatt trøbbel med betaling etter at Funcom fjernet flere av metodene å betale på. I tillegg la de ned chatten og endret på åpningstidene til support.
https://forums.thesecretworld.com/showthread.php?95464-Payment-methods
Kanskje de sparer penger, eventuelt ønsker å få flest mulig over på Steam-plattformen?
Herlig, hold oss oppdatert. Hva med å stikke innom spyshop og ha med et skjult kamera?
Hva slags problem er det du har, sånt rent spesifikt?
For å sjekke, så prøvde jeg følgende, og det virket rimelig rett fram:
- Jeg gikk på funcom.com, trykket på logg inn, skrev inn brukernavn/passord.
- Trykket på “Upgrade to premium membership”
- Valgte type membership (12mnd /3mnd/1mnd)
- Trykket på “click here to add new payment method”
- Skriv inn kortinfo
- Trykk på “Confirm” [Jeg trykket ikke på confirm]
Hmm, ser at dette er premium membership til AoC, tipper valget ikke er der for TSW fordi jeg har lifetime subscription greiene.
Trenger denne en bump?