Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

Den er lei, nÄr man trodde man var lur ved Ä selge krypto pÄ en rÞd dag og sÄ faller stablecoinen 12% :joy:

3 Likes
2 Likes

Hva faen :sweat_smile::see_no_evil:

“Here’s how one unlucky user paid $2,080,468.85 to receive $0.05 of USDT.”

Tror stressnivÄet der i gÄrden er tÄlig hÞyt :sweat_smile:

1 Like

Dai, Frax og Gemini ogsÄ :sweat_smile:

Jepp. Bruk RAI hvis du absolutt mÄ parkere verdier i en stablecoin:

https://tekinvestor.no/t/rai-reflex-index-stablecoin/33969

Har jo falt en del den ogsÄ da :wink:

Hvorfor ikke bare veksle over i euro pÄ Binance f.eks.
Busd hadde jeg heller ikke vÊrt veldig bekymret for Ä ha det stÄende i, selv om det har vÊrt litt stÄhei der ogsÄ ang minting av nye tokens.

RAI har ikke en fast peg.

Jeg har ikke noe forhold til RAI. Hva er den da peget til? SÄ pÄ hjemmesiden deres at den fulgte en slags indeks? MÄ vÊre sÄ Êrlig at jeg bare tittet raskt pÄ det i gÄr kveld, men kanskje du kunne gitt en kort beskrivelse av coinen, og fordelen med RAI?

RAI er en fork av den godt utprĂžvde Multi Collateral DAI smartkontrakten. Det er ikke pegget til noe, men taper/vinner verdi gjennom rentepolitikk og QE/QT. Det er en uavhengig fiat-mynt backet med 135% ETH.

2 Likes

Tenkte egentlig Ä poste denne pÄ gulltrÄden, men fant ut at den egentlig er mer spennende Ä diskutere pÄ kryptotrÄden.

Embodied energy is the energy that is consumed in order to build a given usable object. This includes the energy from material extraction, refining, processing, transporting, and fabricating.[2] It is named as such because it is as if this energy is “embodied” within the item itself. Embodied energy also comes along with idea of [embodied carbon](javascript: void(0)), which is the associated CO2 footprint that is emitted during the object’s creation.

Feks bruker man 1 Gigajoule pÄ Ä produsere 1 smartphone, dvs man betaler 15 000 NOK per energi-enhet om man investerer i en smartphone.

Tilsvarende betaler man fþlgende per GJ for forskjellige materialer og “dingser”:

Platina: 1400 kr
Gull: 2000 kr
SĂžlv: 4000 kr
Kobber: 1500 kr
Aluminium: 1200 kr
HĂ„rfĂžner: 6000 kroner
Vaskemaskin: 1500 kroner
Fryser: 1000 kroner

Som man ser sĂ„ varier ikke priser pĂ„ vanlig varer sĂ„ mye i forhold til hvor mye energi som er puttet inn i Ă„ produsere varene fra “start til mĂ„l”.

SÄ er kanskje en IPhone dyr i forhold til hvor mye energi som er puttet inn, men kan kanskje forsvarers i forhold til teknologiutvikling hvor mye man bruker sin smart-telefon i lÞpet av dagen osv, altsÄ en slags utility. Men at en Iphone er dyr i forhold til energien brukt for Ä produsere hjelper kanskje delvis Ä forklare hvorfor Apple er verdens mest verdifulle selskap.

SÄ til poenget; prisen pÄ en vare reflekterer i stor grad energien som er brukt pÄ Ä produsere den.

Og nÄr det gjelder krypto-valutaer kan det argumenteres med at produksjonskostnaden; innkjÞp av mining-utstyr og energibruk av mining ogsÄ kan pÄvirke prisen.

Mao, nÄr grÞnne initiativer, eller teknologiske innovasjoner lover Ä kutte energibruken i utvinning og transaksjoner sÄ vil jeg tenke at det nÞdvendigvis mÄ redusere verdien kryptovaluten.

Og fÞlgelig vil jeg tenke at den kryptovalutaen som bruker mest energi, og som er vanskeligst Ä fÄ redusert energi-bruk pÄ, uansett grÞnne initiativer og teknologiske fremskritt er den kryptovalutaen som er best Ä investere i.

1 Like

SÄ du mener med andre ord at Karl Marx hadde rett i sin arbeidsverditeori. Veldig fÄ som stÞtter denne i dag. De fleste Þkonomer i dag stiller seg bak markedsverditeorien, som sier at verdien bestemmes av krysningspunktet mellom kjÞper og selger.

Jeg er ikke veldig kjent med detaljene i Karl Marx sine teorier, jeg har bare gjort en observasjon om prising av rÄvarer og forbruksvarer i 2023 i stor grad er korrelert med mengden av energi man putter inn i det for Ä fremstille varen. Kanskje det er fungerer pÄ samme mÄte med kryptovaluta som det gjÞr med gull, sÞlv eller vaskemaskiner? GÄr produksjonskostnaden ned gÄr prisen ogsÄ ned, og gÄr produksjonskostnaden opp gÄr prisen opp. Mulig det er Karl Marx i et nÞtteskall, selv om det ogsÄ kan argumenteres for at det er noe annet.

Selv gull, hvor mengden av gull som finnes i verden er svĂŠrt mye stĂžrre enn Ă„rlig produksjon, er godt korrelert i pris med energimengden som trengs for Ă„ produsere gull.

Hvorfor skal Bitcoin vÊre noe som har helt andre egenskaper enn gull ? Eller sagt pÄ en annen mÄte; hvor skal kryptovaluta ha helt andre egenskaper enn alle andre rÄvarer og produkter?

Jeg har tenkt at Bitcoin nettopp er laget med gull som modell nĂ„r det gjelder egenskaper; “medium of exchange”, “unit of account” og “store of value”.

Og i funksjonen “store of value” ligger det for gull en anseelig mengde energi, faktisk 310 000 MJ/kg. Mao masse arbeid, energi og innsats ligger bak det Ă„ fremstille 1 kg med gull.

2 Likes

PÄ tross av navnet som er rimelig misvisende: mining handler egentlig ikke om Ä ta frem nye bitcoin, det er mer som en reward til de som bidrar med maskinkraft. Kostnaden er ogsÄ en funksjon av prisen pÄ bitcoin sÄ nei tror ikke du kan dra den sammenligningen med gull der man faktisk bruker energi for Ä ta frem gullet.

1 Like

Det er mange likheter mellom gull og Bitcoin, og energi et sentral faktor i hele ligninga.

I 2009 var det 21 millioner Bitcoin som kunne “mines”, eller “graves frem”, i dag er det ca 2 millioner Bitcoin igjen Ă„ mines.

" As of January 2023, 19.39 million bitcoins have already been mined, with about 1.7 million bitcoins still to be released. The total bitcoin supply is capped at 21 million."

For Ă„ mine en Bitcoin trengs det datakraft, dvs elektristet eller energi som i kilowatt timer.
Det trengs selvsagt ogsÄ datamaskiner, men hoved-kostnaden er altsÄ energi, og da elektrisitet. Hvilket betyr at det er forskjellige forutsetninger (pris pÄ energi) for Ä mine Bitcion rundt om i verden.

" It takes an estimated 1,449 kilowatt hours (kWh) of energy to mine a single bitcoin. That’s the same amount of energy an average U.S. household consumes in approximately 13 years.

Given the high amount of energy needed to mine bitcoin, it can be a costly venture to get into. But exact prices fluctuate, depending on the location and the cost of electricity in the area."

Mao i Midt-Þsten, hvor energi er billig er det lÞnnsomt Ä mine bitcoin, mens andre steder i verden, som Europa, er det nÄ ulÞnnsomt.

I de stĂžrste Ăžkonomiene i verden, USA og Kina, koster det (energikostnad som i elektrisitet) hhv 21 000$ og 25 000$ Ă„ mine 1 Bitcoin, noe som “merkverdig” likt med prisen pĂ„ 1 bitcoin.

SĂ„ har vi gull da.

95% av alt gull funnet gjennom alle tider finnes fortsatt i form av smykker og barrer

Vi snakker over 200 000 tonn, og sÄ finnes det 50 000 i gruve-reserver igjen Ä mine.

Samtidig graves det ut / mines det ca 2500 til 3000 tonn per Är, altsÄ en Þkning pÄ 1,2-1,5% per Är i total mengde gull.

Mao det er svĂŠrt mange likhetstrekk mellom gull og Bitcoin.

  1. 80% av alt gull og 90% av alle Bitcoin er allerede minet.
  2. Antall Bitcoin Ăžker pt med omtrent det samme som gull, som i lave prosenter.
  3. Bitcoin allerede i eksistens trenger ikke energi av noe slag, de er i en “wallet”, akkurat som gull allerede ikke trenger noe energi.
  4. Det er transaksjonskostnader, smelte om gull/frakte gull eller overfĂžre bitcoin, men de next to nothing i forhold til mining. av gull, eller Bitcoin.
  5. Markedspris pÄ Bitcoin er i dag svÊrt lik energikostnaden pÄ Ä mine 1 Bitcoin, og mining av gull er svÊrt energikrevende i form av diesel og utstyr.
4 Likes

Skal bestille meg denne nÄ, har hÞrt alle episodene med Lowery og Robert Breedlove, det er ganske tungt Ä henge med pÄ alt men sykt interessant.

“This is a high-definition, color-printed manuscript of an academic thesis written by Major Jason Lowery, an active-duty US Space Force astronautical engineer and US National Defense Fellow at MIT tasked with advising senior US military leaders about the national strategic implications of Bitcoin. In this thesis, Lowery presents a novel theory to the US Department of Defense that Bitcoin doesn’t just represent a peer-to-peer cash system, it also (and more importantly) represents a new form of digital-age warfare that will transform national security, cyber security, and possibly even the base-layer architecture of the internet. Using scientific concepts from biology, evolution, anthropology, political science, and computer theory, Lowery summarizes the dynamics of power projection in human society and provides an argument for why emerging proof-of-work technologies (namely Bitcoin) will have a dramatic impact on how humans organize, cooperate, and compete on a global scale by empowering populations to project physical power in, from, and through cyberspace. Major Lowery concludes that Bitcoin represents a national strategic imperative that the US should support and adopt as quickly as possible, else it risks losing its lead as a global superpower in the 21st century.”

Ut fra det jeg har skrevet over synes jeg at jeg har en god sak nĂ„r jeg sier at den beste kryptovalutaen Ă„ handle i er en som ikke kan “energi-effektiviseres”, vĂŠre “grĂžnn kypto”, eller “bĂŠrekraftig”.

FÞlgende er sikkert en god nyhet hvis man skal tenke pÄ krypto som en transaksjonsmiddel:

Men ikke sĂŠrlig godt nytt mtp “storage of value”, sĂŠrlig nĂ„r man vet at Etherum har “infinite suppy”.

1 Like

Det er ikke prisen pÄ bitcoin som fÞlger mining cost, men tvert i mot mining cost som fÞlger bitcoin prisen (pga konkurranse mellom miners sÄ lenge det er lÞnnsomt)

2 Likes

Mining cost for bitcoin er prisen pÄ strÞm der bitcoin mines, sÄ tror du nesten mÄ forklare hvorfor prisen pÄ elektrisk strÞm fÞlger prisen pÄ Bitcoin, den har jeg litt problemer med Ä forstÄ.

1 Like

Kostnaden er pris pÄ strÞm * tid

Det er tiden som bestemmes av hvor stor konkurranse det er blant miners - er det stor konkurranse tar det lengere tid (for hver enkelt aktÞr) Ä mine en bitcoin. SÄ lenge det er lÞnnsomt Ä mine (kost < pris) kommer det nye aktÞrer til og nÄr det ikke er lÞnnsomt (kost > pris) faller de fra.

3 Likes