Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

Takk for super og inspirerende meme info!

Ordnet Metamask/Uniswap, og Phantom/Raydium, slik at alt funker nÄ med DEX trade.
Dextools ser og veldig bra ut for volum/oversikt.

Ser mange Meme ogsÄ ligger pÄ CEX-platformer.
Hvis man skal ha disse, er det noen fordel Ä fortsatt handle pÄ DEX, blir det mindre fees? Kan virker enklere Ä da bare handle dem pÄ CEX og sÄ transfer til f.eks Phantom/Metamask - mest mht skattemelding og API-import av transaksjoner, eller er det andre momenter?

Virker som DEX Uniswap/Raydium blir mye manuell fÞring til skattemelding vs API-sync fra noen store CEX (Binance/Kraken/Coinbase), men jeg er ikke helt ferdig med Ä forstÄ dette.

1 Like

Hva med Bitcoin Cash? Kan det bli det nye? Mye mer praktisk anvendelig enn bitcoin

Da forstÄr jeg faktisk. (Men virker litt kulere Ä handle pÄ DEX uansett).

Binance rumors, er det noen anbefalte steder Ă„ finne slike DEX to CEX rumors?
Det var den AEON da
men den har jeg jo fra deg og Murad :sweat_smile:

Ledger - ja, ikke alle coins, men de du nevnte coins kan du lagre pÄ Ledger, se Ledger sin nettside for oversikt.
Disse kan da og overfĂžres frem og tilbake mellom Firi og Ledger.
Det er noen gebyrer for dette, og en minimum-sum som mÄ overfÞres fra Firi.

Ja. Det har jeg forstÄtt allerede.
Og har allerede lest meg opp pÄ SPX6900 og avlegger AEON.

Har holdt pÄ noen Är med dette sÄ er veldig inneforstÄtt med high-risk og gambling-momentet! I like!

Jeg synes ikke det er dessverre at du postet AEON, det var heller utdannende nÞytral info som alle som innbefatter seg med krypto burde forstÄ og sette pris pÄ.

I motsetning til krypto sÄ har jeg bare tapt pÄ helse/medisin-aksjer :sweat_smile: slike skulle vÊrt forbudt.

1 Like

Det var det med Ä ha talent for Ä se det store bildet fÞrst og ikke etterpÄ.
Popcat er kanskje sent.

FÄr vondt i hodet av Ä lese den trÄden her til tider

3 Likes

Ja jeg solgte det jeg hadde kjÞpt bÄde av XRP og ADA, fikk nÄ 30% + pÄ begge

Men det er ikke helt dette jeg er ute etter med Ă„ satse noen lodd pĂ„ krypto. Jeg, som alle andre Ăžnsker jo Ă„ treffe gullfuglen. SĂ„ jeg vil heller ta 50 000 fordelt pĂ„ 8-10 “lodd” og hĂ„pe er av de gĂ„r ikke. GĂ„r det til helvette sĂ„ har jeg prĂžvd med, og sette er utelukkende penger jeg ikke regner med eller har bruk for.

Ser pÄ diverse lister, enkelte coins har jo gÄtt noe helt hinsides de siste ukene. GME, PNUT, COD og PEOPLE for Ä nevne noen tilfeldige jeg har sett pÄ.

Men hva i all verden en skal gamble pÄ av alt som er tilgjengelig fremstÄr for meg helt bingo akkurat nÄ. En skal enten ha sinnsykt med flaks, eller fÞlge noen som har den rette kunnskapen om hva en bÞr gamble pÄ.

Noen betydning om en kjÞper Ledger eller Trezor til Ä lagre pÄ?

Fordel Popcat er hype og rolig trend oppover, ulempe lite volum sÄ kan bli trangt ut dÞren.

Skal lese meg opp pĂ„ Mini’en, og andre, og gjĂžre min vanlige gambling high risk assessment, den er pĂ„ listen. MĂ„ satse for Ă„ vinne.

BTC og de andre funker - safe, men boring.
Meme og DEX er helt nytt for meg takket vĂŠre din info her - og det er kult.
Et must bare Ä handle pÄ DEX, evt via Ledger osv osv.

1 Like

Krypto er spesielt. High risk akkurat som high risk aksjer (og de er det mange av), og man vet ikke nÄr det snur.

Enkelt forklart - ingen fasit.
BTC mest solid. Altcoins (alle de andre) mere gambling.

NÄr BTC gÄr ned, sÄ gÄr de andre mere ned. Og motsatt i forskjellige sykluser.
De gangene BTC har virkelig tapt seg, sÄ har man stort sett tapt vesentlig mere pÄ Altcoins (XRP, ADA), samtidig som Altcoins kan gi mere gevinst nÄr de gÄr opp.

Ledger vs Trezor - ser ingen forskjell, men kjĂžp fra deres egen nettside.
Liker Ledger.

2 Likes

Subjektiv sett, helt enig. Fordi har et par Ledger - brukt lenge, og de funker topp - sÄ jeg vil sterkt anbefale Ledger. Og jeg mener en hardware cold-wallet er et must.
Vet Trezor funker for mange og.

Eneste som slÄr hardware-wallet er kanskje paper-wallet, men de har jo sine begrensninger ogsÄ og blir ganske tungvint i bruk.

Liker Trezor, har hatt siden 17.
Nye Suit’n er bra

Jeg har noen spÞrsmÄl til alt dette.

1. En lager wallet pÄ MetaMask, men skal denne sÄ importeres til Uniswap eller skal det lages enda en wallet her? FÄr valg om det nÄr en Äpner appen.

2. Lager wallet pÄ Phantom, sÄ velger en connect inne pÄ raydium.io?

3. Begge wallet en laget, bÄde pÄ MetaMask og Phantom importeres/flyttes til Ledger eller annen cold wallet for sikker oppbevaring og bekreftelse pÄ handel/overfÞring?

4. Med tanke pÄ punkt 3, er det nÄ slik at jeg ikke kan selge eller kjÞpe ulike coins uten at jeg er foran pc og kan koble til Ledger for bekreftelse? Tenker om jeg en dag er pÄ jobb, reise eller tilsvarende Ä ser at nÄ er tiden inne for Ä selge eller fylle pÄ. Er jeg da fucked til jeg er foran pc igjen og kan koble til Ledger?

Ikke alltid jeg har tilgang til laptop/pc til en hver tid nÄr jeg er pÄ ulike reisejobber, derfor jeg lurte angÄende ledger.

Men jeg har mye informasjon Ä gÄ igjennom i morgen ser jeg. Kommer nok flere spÞrsmÄl etterhvert :slightly_smiling_face:

1. Skal du bruke Ledger sÄ mÄ wallet lages fÞrst pÄ Ledger, og sÄ brukes/importeres pÄ Phantom/Metamask. Har du laget wallet fÞrst i Phantom sÄ kan den ikke brukes med Ledger. (Men enkelt Ä overfÞre senere mellom disse). Se info pÄ Ledger sin side om gangen i dette.

2. Ledger Nano X og en mobil sÄ fÄr du gjort alt med bluetooth, det har jeg gjort mange ganger - bruker da ledger/pc og ledger/mobil om hverandre - pÄ samme wallets. Nano S stÞtter pc/android stÄr det, finner ikke usb-c til micro-usb kabel nÄ, sÄ fÄr ikke testet med kabel rett i mobil.

Du kan og gjĂžre alt uten Ledger med bare en mobil. Bare innstallere Phantom/Metamask pĂ„ mobil, bruke samme seeds hvis wallet’s laget pĂ„ Phantom/Metamask pĂ„ en pc fĂžrst, sĂ„ fĂ„r du de samme wallet’s pĂ„ mobil som pĂ„ pc.

Enklest er Ä kjÞpe en Ledger, eller teste litt selv fÞrst uten. Det kan vÊre vanskelig Ä forstÄ gangen i det uten.

1 Like

SĂ„ frem til jeg har ledger kan jeg bruke wallet jeg har opprettet i Phantom og Meta, med den ulempen at verdiene er mindre sikker enn om jeg startet med ledger fra begynnelsen av.

Men sÄ snart jeg fÄr en ledger i hus sÄ kan jeg vel sende verdiene jeg har i wallet pÄ Phantom/Meta til Wallet som er opprettet pÄ ledger slik at jeg fÄr alt av verdier lagret der? SÄ kan den nye wallet jeg opprettet pÄ ledger kobles sammen med Phantom/Meta slik at jeg fÄr alt av alt coins og bitcoins etc over pÄ ledger?

AngÄende kjÞp/salg av alt coins:

Her mÄ jeg fÞrst kjÞpe ETH og SOL, alt etter hvilken coin jeg Þnsker Ä kjÞpe. Dette gjÞres pÄ Meta/Phantom. SÄ veksles ETH/SOL inn i de ulike alt coins pÄ henholdsvis Uni/Ray og jeg har dermed byttet fra ETH/SOL til alt coins?

Samme prosedyre ved salg, bare i motsatt rekkefĂžlge?

En gÄr altsÄ ikke direkte fra innskudd fra konto/kort til alt coins, men via ETH/SOL?

Blir mange spÞrsmÄl, men vil ha ting 100% avklart fÞr jeg kaster meg inn i dette sÄ jeg ikke gÄr pÄ en smell nÄr det virkelig brenner :sweat_smile:

For Ä svare pÄ spÞrsmÄlet ditt: Nei. Bitcoin Cash ble opprettet i 2017 og kan ikke bli det nye. Det er heller ikke mye mer anvendelig enn Bitcoin.
Just my 2cents. DYOR

Ja. Bare opprette f.eks en ETH-wallet og en SOL-wallet pÄ Ledger og overfÞre dit, deretter koble Ledger med disse tilbake pÄ respektive Phantom/Meta. Se instruks pÄ Ledger nettside.

Det er kun Bitcoin som ikke er altcoin, alt annet er alt-coins

PĂ„ Uniswap/Raydium ser det ut som enkleste vei med ETH/SOL.
Hvor og hvordan du ordner ETH/SOL kan vÊre mange muligheter, de fleste store kryptobÞrser som Firi osv. Har ikke testet kjÞp pÄ Meta/Phantom.

Du tenker pÄ disse vanskelig tilgjengelige alt-coins/meme-coins/NFT pÄ Ray/Uni, og da blir det muligen enklest slik du skriver. Mange av disse kan og kjÞpes direkte pÄ endel kryptobÞrser som Kraken, ByBit, Binance, og da kan man f.eks gÄ via USDC/USDT.

Hei! Har 50k stÄende hos nicehash som jeg minet for noen Är siden. Hvordan skattemessig blir det Ä ta meg nÄr jeg flytter BTC inn til firi? noen som har peiling?

1 Like

Noen som har noen meninger om xlm og kan si noe om hva som er spesielt med denne?