Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

Man bĂžr jo alltid bevare de 24 ordene trygt uansett wallet. Tryggheten med dette er jo at den er mindre utsatt for Ă„ bli hacket pga den er “offline”. Om man mister enheten kan den hentes opp med ordene pĂ„ en ny enhet.

PĂ„ Trezor kan man ogsĂ„ lage en “hidden wallet” som ogsĂ„ krever passord. SĂ„ om man er i situasjonen der noen truer en til Ă„ Ă„pne lommeboka finner de ikke alt.

1 Like
2 Likes

Hallo folkens,

Er det noen som har satt seg inn i RUNE?

Hva er spesielt med denne? Hva blir det nye de 21. Juni?

Coffyzilla om Tether: https://www.youtube.com/watch?v=-whuXHSL1Pg

Ikke gode nyheter om Tether. Men sier ikke nei til Ă„ kjĂžpe bitcoin til lavere priser om den skulle dippe igjen

1 Like

De som har interesse for RSR (Reserve Rights)

Fin podcast Ä hÞre pÄ:

Snakk om inflasjon og hvordan RSR/RSV kan vĂŠre redningen.

1 Like

Er det noen her som har tatt ut gevinst fra Kryptovaluta til sin egen bank og fÄtt noen reaksjon fra banken sin?

Har ingen planer om Ä ta ut gevinst her, men siden jeg har blant annet DNB feks. slik jeg forstÄr det sÄ burde det gÄ greit Ä sette over til DNB. Men feks. den saken med Danske bank hvor bruker hadde fÄtt konto sperret fÄr meg til Ä stille meg undrende dersom jeg skulle overfÞrt en slant fra Binance eller lignende og om jeg ender opp med sperret konto.

Noen som har erfart negativ reaksjon eller fÄtt spÞrsmÄl fra sin bank, og hvilke banker har folk?

Liten lokal bank her.

Ingen spÞrsmÄl ved uttak av gevinst.

Ifjord pÄ denne tiden hadde jeg veldig mange kjÞp etter hverandre, da ble jeg oppringt de. Men kun for Ä forsikre seg om at jeg var inneforstÄtt med risikoen jeg tok ved kjÞp av krypto :relaxed::+1::+1:

2 Likes

Ikke hatt noe problem med det jeg heller. Jeg ville anbefalt Ä oppdatere «formÄl skjemaet» hvor du svarer pÄ spÞrsmÄl om du f.eks forventer Ä gjÞre utbetalinger/motta utbetalinger til/fra utlandet. Skriv det enkelt og greit som det er (kjÞp av virituell valuta/gevinst ved salg av virituell valuta). Dette er noe bankene er lovpÄlagt Ä hente opplysninger om, og ved Ä opplyse om det i forkant sÄ slipper du Ä sette banken i en vanskelig situasjon dersom de skulle fÄ en kontroll.

3 Likes

Kan man, om man vil unngÄ problemer med at det er gevinst fra Krypto, fÞrst overfÞre gevinsten til f.eks. konto i Revolut og derifra til norsk konto, kanskje ?

Revolut er en utenlandsk konto/korttilbyder, som stÄr i sitt navn og er registrert i England (men flytter til Litauen (?) pga Brexit).

PÄ den mÄten stÄr det ikke noe om hvor pengene kommer fra, annet enn fra din utenlandske konto.

Eller er det ikke sÄ enkelt?

1 Like

Det er vel bare Ä bytte bank dersom de hater at du tjener penger pÄ krypto.
Man skatter av kryptogevinst, sÄ da gjÞr man ikke noe ulovlig dersom man tjener penger pÄ det :upside_down_face:

1 Like

Takk for tips :+1:
Ingen planer om det enda, men blir nok kanskje nÞdt til Ä gjÞre det neste Är for Ä betale noe skatt vi fÄr se.


Tja har tenkt at det gĂ„r ser at det er mye smutthull, litt samme som Crypto.com app’en som lar en betale med eget Visa kort osv, litt som Revolut og tipper en del andre exchanges krypto tjenester vil tilby det samme etterhvert. Men vil helst ha alt pĂ„ stell og betale skatt det plager meg ikke.

Jeg ser for meg at engang i fram i tiden sÄ vil teknologien vÊre sÄpass pÄ stell og mye av det man har gjort av transaksjoner over tid tilbake vil kunne spores opp og kunne hentes ut. Og da vil man nok slite, det at det ikke er mulig idag betyr ikke at det ikke er umulig om noen Är :man_shrugging:

Jeg har tenkt Ä overfÞre krypto til MiraiEx, veksle det i NOK og sÄ gjÞre kontouttak derfra. SÄ stiller jeg med dokumentasjon pÄ kjÞp osv. til MiraiEx om eller nÄr de krever det. HÄper at banken er mer samarbeidsvillig nÄr man bruker en norsk tjeneste som er godkjent av Finanstilsynet. Noen innspill pÄ denne planen?

1 Like

Veldig god plan. Mirai sine AML folk forstÄr jo ogsÄ krypto. SÄ tror du har lettere for fÄ gehÞr der enn i en bank som ikke vil ta i det.

1 Like

Folk som tror dette er smutthull har et STORT problem. For de bÞrsene mÄ jo melde tilbake til lokale myndigheter i de landene de er regget. ( ofte til USA for ellers kommer USA Ä tar dem). Og de deler jo info med Norske myndigheter.

Mitt innspill var absolutt ikke ment som et smutthull altsÄ, det er jo registrert en konto i ditt navn. SÄ du mÄ jo skatte okke som. Poenget mitt var om din bank er lunkne til at du holder pÄ med Krypto i det hele tatt. Og ikke gir deg lÄn etc. Da kan det kanskje vÊre en ide Ä sende dem gjennom en annen konto fÞrst. Men pliktskyldigst fÞre det opp pÄ neste Ärs selvangivelse

SkjÞnner greit Ä vite, som sagt jeg holder meg innenfor regelverket. Hatt kemner pÄ nakken fÞr grunnet dÄrlig regnskapsfÞring da jeg jobbet som selvstendignÊringsdrivende og det tok sin tid fÞr jeg kom ut av det. SÄ nei jeg betaler skatt, ha ting pÄ stell og helst unngÄ mÄte svare for noe pÄ senere tidspunkt og mÄtte svi av ekstra skatt osv. pga utelatt informasjon.

1 Like

1 Like

Blir vel bare mer og mer av dette nÄr det kommer til trading pÄ vanlig bÞrser i framtiden, blockchains er den neste steget :ok_hand: