De fattigste tenker ikke langt frem uansett⊠Tipper ikke alle vil bli betalt pÄ denne mÄten, bare enkelte grupper i starten i hvert fall.
Without central bank money to provide an undisputed monetary anchor, people would have to monitor the safety of private money issuers in order to value each form of money, undermining the singleness of the currency. Indeed, there were recurrent crises in the past when different forms of private money coexisted in the absence of sovereign money, such as during the free banking episodes of past centuries.[12] History shows that financial stability and public trust in money require a widely used public money alongside private monies.
Kan anbefale Ă„ lese hva sentralbanken i Europa (ECB) skriver her. Publisert 5 nov:
Hehe, neida, jeg er en moderne «holmes», men Jeg sitter heller ikke i metaverse med vr hjelmen, blir kjÞrt rundt av en selvkjÞrende bil eller fÄr amazonbestillingen hjem med en drone. Alle disse fantastiske tech utopiene vi fÄr servert blir sjelden levert i samme fantastiske form som de utloves⊠gull har bevart verdier i tusentall Är og vil nok fortsatt gjÞre det i mange Är til.
Spekulasjonen er jo at BTC kan digitalt gull, sÄ fÄr vi se om det slÄr til.
Skal prÞve Ä gi en litt mer utdypende svar ang. krypto og psykologien bak, sÄ helst ikke kom et svada svar om "luft"
Here we go:
Se for deg at du akkurat har tatt steget ut i arbidsmarkedet og det har medfÞrt at du har noen kroner ekstra til overs hver mÄned. Disse Þnsker du Ä investere, i hÄp om at du i feamtiden skal komme deg opp av gjeldsgropen, sÄ hva skal du investere i? Her er noen alternativer:
Eiendom: Her har generasjonen fĂžr deg hatt en gedigen vekst, og mange er gjeldsfrie pga av dette i dag. Dette vil for deg vĂŠre langt ifra en sikker investering. Mest sannsynligvis vil ikke veksten fortsette i tempoet som har vĂŠrt, og i tillegg er det en risiko et forboligkrakk som fĂžlge av hvordan pengepolitikken fungerer i dag.
Spare i bank: Mtp pÄ at prisindeksjusteringen bare i 2021 var pÄ 9%(!), sÄ er dette en elendig strategi.
Gull: Her er de gammelrike stort sett enige, gull er tingen mot inflasjon og pÄfÞlgende rikdom. Men det man mÄ mÄ huske pÄ er at de la sin elsk pÄ gull for noen tiÄr tilbake, da prisen gikk to the moon (litt sÄnn som BTC prisen har gjort i dette tiÄret). NÄ benytter de gull mest for Ä beholde rikdommen sin. Du som ny investor vil mest sannsynlig ikke bli gjeldsfri ved Ä putte et par tusen i gull hver mÄned.
Aksjer/ fond: Her kan du ha flaks, men nÄ nÄr aksjemarkedet har steget og steget, sÄ kan man ikke se bort ifra et krakk kan forekomme, for ingen ting vokser til himmelen. SÄ risikoen er relativt hÞy.
Rentemarkedet: Med verdenspoltikken som et i dag, sÄ skal man vite hva man gjÞr fÞr man gjÞr noen investeringer her. Her kan alt skje. SÄ risikoen er hÞy og avkastning lav i forhold til hva den har vÊrt.
Kryptovaluta: Ja risikoen er megahÞy, men her har du faktisk en reel mulighet Ä komme ut av hamsterhjulet. Hjulet som gjÞr de rike rikere og de fattige fattigere. Det er den plassen , etter min menig, du har stÞrst mulighet til Ä oppleve hva gullrevene gjorde i gull. Her kan faktisk dine to tusen i mÄneden gjÞre en forskjell pÄ din personlige Þkonomi. Her kan du faktisk gjÞre noen jafs inn pÄ de etablerte.
Jeg anbefaler ingen til Ä investere i krypto, risikoen er for hÞy til det. Men jeg har tatt noen lodd som jeg har rÄd til Ä tape, sÄ fÄr det briste eller bÊre. Teknologien er i en tidlig fase, men etter timesvis av studering, sÄ har jeg fÄtt tro pÄ blockchain teknologien og ikke minst (og kanskje like viktig) miljÞet som driver det fremover. Et inovativt, mega effektivt miljÞ (open source knuser gamle mÄter Ä jobbe pÄ og gamle organisasjonsstrukturer, i effektivitet), og ikke minst folkene bak (her samles dagens datagenier).
Noen har allerede fÄtt det til Ä bÊre i kryptovaluta og mange av de har sikkert gÄtt over til gamleklubben sin strategi, altsÄ sikre seg i gull og eiendom. Det synes jeg er kult og det gir hÄp for oss pÄ gulvet !
Du tippet aldri ny ATH pÄ bitcoin i juni og nÄ begynner du Ä dra tulipankortet Ganske treffsikker du! Du kan jo forklare likheten i chartet under da?
Fra 10 cent?
Fantastisk artig nĂ„r det blir snakket om âdigitalt gullâ og ymse⊠priser stiger der moneyflowen gĂ„r, og i et stort og uregulert marked preget av MANGE proffe men ogsĂ„ MANGE dumme er det ikke sĂ„ rart at det gĂ„r som det gĂ„r.
Hvis det er spread, arbitrasjemuligheter og generelle muligheter til Ă„ flytte pris ene eller andre veien kan du ta deg faen pĂ„ at samtlige investeringsbanker er i Ăžkosystemet fĂžr du fĂ„r sagt âFISTâ
Blokkjedeprosjekter og krypto âvalutaâ er bare fancy mĂ„ter og finansiere prosjekt utenfor regulatorisk jerngrep Skal sies at det finnes noen seriĂžse, som faktisk har gode anti-metaverse usecase
Hvilken kategori er du i, proff eller dum?
Er det ikke litt historielÞst og si at investeringsbankene har hatt full kontroll, hvor lenge har de kunnet vÊre med pÄ morroa?
Jeg regner med du skjÞnner hva jeg mener med proffe og dumme⊠jeg driver ikke med krypto, annet enn et par skjermkort som miner, men hvis jeg mÄ velge er jeg vel dum for jeg er vertfall ikke proff! Skogen for bare tre er ogsÄ et tankesett man kan benytte seg av.
NĂ„r risikotoleransen i markedet fĂžrer med seg ord som âkryptovaluta portefĂžljeâ og ymse varianter av dette blir jeg litt overrasket. Den systematiske risikoen er ikke annet en ekstrem, men sĂ„ lenge kapitalmarkedene holder seg sĂ„ for ogsĂ„ kryptomarkedene dure pĂ„ âryker en, ryker alleâ-prinsippet gjelder sĂ„ lenge markedet er likvid.
Jo det er vel historielÞst. investeringsbanker lar ofte marked inntjeningspotensiale gÄ forbi, spesielt de med enorme arbitrasjemuligheter og ikke minst i marked som er PnP for HFT lÞsninger. De er heller ikke kjent for Ä totalt Þdelegge visse marked i prosessen.
Neida, blokkjede er kjempemessige greier. Kryptovaluta derimot, vel, det er jo egentlig en hau med ingenting, men skal sies at det da er mange som har blitt vanvittig rike pÄ ingenting⊠Kudos til de.
Jeg mener ting er mer nyansert enn det du legger fram. Kanskje det er en tredje kategori som vi er i, som verken en proff eller dum.
Investeringsbankene har ikke hatt mulighet til Ä vÊre i det uregulerbare markedet fÞr nÄ nylig, heldigvis. . Noen har heldigvis kunne vÊre med pÄ en eventyrlig vekst fÞr de fikk innpass. Men gÄr vel dit du sier etterhvert
Ja det en mye ingen ting i krypto, forhÄpentligvis har jeg funnet noen coins som er noe
Hadde forsÄvidt tenkt Ä skrive det samme
Har litt moro selv, men jeg syns konseptet er idiotisk.
Synes du konseptet med kryptovaluta er idiotisk?
Hvor mye tid har du brukt pÄ krypto selv?
Har du feks wallets pÄ ulike blockchains og har sett hva som foregÄr der?
De fleste vil synes det er idiotisk inntil de skjĂžnner hva det er de snakker om.
heh, det ene er et resultat av det andreâŠ
Verden var vel noksÄ lik selv fÞr krypto"valuta" tok scenen.
Hvis du leser innlegget lenger opp sÄ er jeg for blokkjedeteknologi, men denne fancy metoden Ä finansierere prosjekter pÄ ved Ä appellere til pengekÄte retails som Þnsker narrativet bekreftet hvor enn de ser fordi de ikke skjÞnner risikoen syns jeg er, som sagt, idiotisk.
De seriÞse fÄr seriÞse backere. I denne sfÊren, som i alle andre, skal folk tjene penger. Billig mÄte Ä fÄ regulatorisk blind kapital.
Prosjektene med gode use-case, som f.eks et norsk, har jo livets rett og vel sÄ det.
At noen syns noe er idiotisk betyr ikke at hodet er tomt.
Og ja, f.eks L2 er hverken ukjent eller ubrukt fra min side.
Hvis krypto forsvant i morgen ville det utgjĂžre veldig liten reell forskjell bortsett fra for spekulanter
Virker som du ikke er spesielt informert ja.
HĂ„per du blir det med tiden!
Selvsagt er det masse scams, og mye ubrukelig, men det folk ser en verdi i har en verdi i penger ogsÄ.
Samme gjelder fiat.
Penger er noe vi har funnet opp, akkurat som krypto.
Og omvendt hvis krypto fortsetter kommer det til Ă„ gjĂžre en stor forskjell for mange.
Hva med Ă„ veksle selv
Virker til at ditt sterkeste verktÞy er Ä sette deg i en posisjon der andre har bevisbyrde uten at du beskriver hÄndfast hva denne informasjonen du mener andre ikke besitter faktisk er. Det kalles vel person istedenfor sak, og er ganske barnslig. Og hvis du skal sitere noen sÄ kan du ta med hele setningen.
Hvis narrativet ditt blir utfordret tror jeg respekten for resonnementet ditt Ăžker trass uenighet hvis du holder person utenfor, og ikke minst forklarer hvorfor og hvordanâŠ
Uansett, det har vel vist seg gang etter gang at folk fortsatt Þnsker Ä vÊre rike i fiat, enn sÄ lenge. Jeg tror en generasjon mÄ ut og en ny inn fÞr dette endrer seg.
Du er velkommen til Ä utfordre eventuelt fortsette diskusjonen pÄ PM hvis du Þnsker det, ingen grunn til Ä dra lik gjennom gaten pÄ usubstansiell argumentasjon.
L2 er noe som refererer til Ethereum-nettverket, som Arbitrum og Polygon osv, mens jeg spÞr om du har testet ulike blockchains. Noe du ikke svarer pÄ.
At folk fortsatt vil vĂŠre rike i fiat vil ikke si at krypto er idiotisk.