Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

jeg skrev “f.eks” , som du valgte Ă„ ikke ta med. Ethereum er jo ubrukelig i stĂžrre skala. samme med arbitrum og polygon selv om de proklamerer det omvendte. Men er av forstĂ„elsen at forskjellige chains brukes til forskjellige formĂ„l
 Hva har det Ă„ si om jeg har testet ulike blockchains?

Helt frem til Þkosystemene blir fullt ut skalerbare med minimalt energibehov sÄ er ikke kryptoVALUTA noe annet enn et gedigent bortkasta energisluk. Ikke ulikt samfunnet pÄ generell basis, bruker mer enn vi trenger og kaster mer enn vi mÄ.

Det er heller ikke at folk vil vÊre rike pÄ fiat som indikerer at krypto er idiotisk, det viser bare at det fortsatt er tryggere Ä vÊre rik pÄ fiat enn krypto. Staten og banksystemet(som mye av dette utfordrer) har jo sitt de skal si der.

Idiotien ligger i de som hevder Ă„ vĂŠre inne pga “fundamentaler” og kaster rundt seg med uttrykk som f.eks “price discovery” og det ene med det andre. Get rich quick osv etc. Regner med du er en utvikler med stancen du tar here og er ikke ute etter den neste 100x-1000x-annettulletallx coinen?

Men; Som en lĂžsning for mennesker i strenge diktatur, destabiliserte tyranniserte land og ikke minst underutviklede land preget av korrupsjon, ja da er det helt unikt og 100% til sin rett!

Eller f.eks play to win, f.eks Axie infinity(ethereum), som ga mat pÄ bordet til mennesker i underutviklede land gjennom den verste covid tiden. Videoen ble vel pasta her, og gjerne av deg?

1 Like

Du er jo egentlig ikke sĂ„Ă„Ă„ langt unna det andre tenker i denne trĂ„den. Du ordlegger deg bare veldig bastant nĂ„r det er noe du synes er negativt😏

1 Like

Du har vel et poeng der, det skal du ha. :slight_smile:

2 Likes

Hvordan tror du vi endte opp her at vi kan diskutere en sak fra hver vÄr pc-skjerm over internett? Jo, entreprenÞrer har gjennom Ärtusener tatt risiko pÄ Ä utvikle ny teknologi som andre forkasta som idioti helt frem til det fungerte og revolusjonerte verden. Bare fordi krypto ikke er ferdig utviklet i dag (etter kun 12 Är), betyr ikke at det er et bortkasta energisluk Ä investere i troen pÄ dette som en revolusjonerende bransje.

“Majoriteten, hvor mange aldri har hĂžrt om krypto, fĂžler fortsatt fiat er en tryggere investering enn kryptovaluta, som er en 12 Ă„r gammel teknologi og derfor ekstremt volatil. Derfor er kryptovaluta idioti”. (hybrid, 2021, parafrasert)

Du vinner NM i cherrypicking og strÄmannsargumentasjon her, hybrid. Fullt mulig Ä langsiktig investere i kryptovaluta basert pÄ fundamentale verdier samtidig som man utnytter den enorme volatiliteten i markedsyklussene.

3 Likes

Aldri pÄstÄtt noe annet, ser ikke helt hvordan du ser kryptoVALUTA som en verdig sammenligning pÄ dette tidspunktet. I hvilken skala mener du kryptovaluta har endret verden i den grad internett gjorde det? Har den?

Aldri sagt. Det er idioti fordi folk kaster penger etter det for de vil ble rike fort, altsÄ de dumme. Som @klinsj sÄ fint sa det, gjerne det er noen i mellom ogsÄ? Det er de proffe som driver dette fremover, men det er jo en fancy mÄte Ä hente kapital til Ä kunne bygge lÞsningene man mener er, og kanskje er, nÞdvendige.

Du mÄ nesten tenke deg om her - jeg har ikke sagt det er umulig Ä investere langsiktig, men det er ikke dermed sagt man kommer ut med risikojustert gevinst. Poenget er jo at det sÄvidt finnes usystematisk risiko Ä ta i kryptomarkedet, vertfall meg bekjent(men nÄ er jeg lite informert ifÞlge visse). Med tilsynelatende lite rom for ordentlig diversifisering lÞper man en hÞy systematisk risiko, totalt sett, hele tiden. Risikopremien burde vÊre den absolutt hÞyeste i hele det Þkonomiske systemet, alt inkludert.

Tror jeg gjÞr som klinsj nevner, fÄr vÊre litt bastant negativ; kryptovaluta er ikke en verdig sammenligning til internett pdd. Kan godt vÊre et punkt her og der, men forandringen internett hadde pÄ verden er uten sidestykke. Skal sies at brukere av BBS var noksÄ fornÞyd og sikkert hadde lite tro pÄ dette http/url greiene. Og blokkjedeteknologi er vel mer likt TCP/IP protokollen enn selve internettet, kanskje. Hvor mye cred fÄr Kahn og Cerf for det tro? Revolusjonen kom vel nÄr ARPAnet adopterte TCP/IP pÄ 80-tallet, og det er vel en slik adopsjon krypto og blokkjede mangler pdd, med mindre jeg har gÄtt glipp av noe innlysende.

Igjen, mye person, lite sak, du og vemund samme bruker? Jeg liker Ä skille blokkjedeteknologi og kryptovaluta, vet ikke med deg. Referansen til fiat vs krypto er kun markedsreaksjoner, som vi har sett gang pÄ gang. Man lÞper en hÞy systematisk risiko i krypto, sÄ Ä kalle det investering blir vel en overstatement syns jeg.

SÄ vil jeg forÞvrig skille pÄ investorer og utviklere. Sistnevnte er genier, vertfall i mine Þyne.

Hvis jeg er sÄ veldig pÄ bÊrtur, sÄ vÊr grei Ä bruk tiden pÄ Ä opplyse meg istedenfor Ä fortelle meg hvor dum jeg er. Kanskje overbevisningen blir sterk nok til at jeg begynner Ä like riggen som stÄr i kjelleren.

3 Likes

Uten tvil svÊrt hÞy risiko Ä investere i krypto, men det har sÄ langt ogsÄ gitt svÊrt hÞy, om ikke eksepsjonell, avkastning for de som har vÊrt med en stund. SÄ risikopremien vil jeg si absolutt er tilstede.

Hvis du vil ha en konstruktiv debatt, sÄ fÄr du nesten definere hva du mener er kryptovaluta sÄnn at jeg forstÄr hva du mener er sÄ idiotisk. Bitcoin, DeFi, kryptogaming, NFTs, Metaverse etc. er alle basert pÄ blockchain-teknologi, og med ulik grad av tilhÞrende kryptovalutaer. En av grunnene til at Metaverse og Kryptogaming spÄs Ä bli sÄ enormt er nettopp fordi ulike kryptovalutaer kan tilfÞre tid anvendt reell Þkonomisk verdi. Og fra mitt stÄsted gir dette attraktive investeringsmuligheter.

3 Likes

Fabio Panetta, ECB:

It has been argued that the ample availability of private digital means of payment would make central bank digital currencies superfluous. However, this ignores the essential role that central bank money plays in the payment system and the financial sector as a whole.

Central bank money provides the reference value for all other forms of money in the economy. Playing a crucial role in underpinning confidence in the currency and in the smooth functioning of the payment system, central bank money is necessary for preserving the transmission of monetary policy, hence for protecting the value of money and monetary sovereignty.

1 Like

Jeg mÄ bare spÞrre angÄende mining, er det lÞnnsomt? Jeg har et relativt stort nÊringsomrÄde hvor det er tilgang til mye strÞm ~500kW (kan fÄ mye mer), og god internettforbindelse om det har noe Ä si :man_shrugging:

Det er containere der, og 15-20 “avlukker”, alle pĂ„ cirka 150kvadrat og god takhĂžyde, 5 meter. Hvordan tror dere det ville vĂŠrt og stiftet et selskap og kjĂžrt en folkefinansiering for Ă„ fĂ„ kapital til Ă„ fĂ„ bygd opp et stort “miningomrĂ„de” ? :joy:

Jeg er ganske blank pÄ det her, sÄ jeg trenger en partner som kan. Kan gi noen eierprosenter mot kunnskap og arbeidslyst til Ä fÄ det i gang :sweat_smile:

1 Like

Er helt grÞnn selv men det trengs en god del kapital bare for Ä fylle en container. Uansett interessant, sÄ lenge du fÄr tak i minere og satt dem opp godt tror jeg det absolutt er penger Ä hente i mining.

Fin artikkel om Metaverse

3 Likes

Dette er spennede, noen som har tips om investeringsmuligheter pĂ„ bĂžrs her til lands, usa osv evt krypto innenfor denne teknologienđŸ€·â€â™‚ïž

Krypto er symptomet pÄ sykdommen, gull og sÞlv er medisinen

3 Likes

Krypto er symptom pÄ alvorlig sykdom, helt enig!

Men kuren er hĂžyere renter! Gull og sĂžlv kan dog vĂŠre lindrende :wink:

1 Like

PĂ„ tide Ă„ sette seg litt bedre inn i krypto

Du kan satse pÄ Nike/Facebook om du har lav risiko profil.

Skulle du vÊre klar for krypto er Boson Protocol noe jeg og flere her inne satser pÄ.
De knytter de digitale produktene med fysiske.

https://twitter.com/i/events/1457383275895431172?s=12

TrÄd 6.

Hvorfor i alle dager henger du i trÄden her dagen lang nÄr det eneste du gjÞr er Ä spre din misnÞye med noe du tydeligvis ikke forstÄr?

2 Likes

Er man nysgjerrig kan LinkedIn avslĂžre par ting om Blockchain og Metaverse.
I USA er det helt vanvittig etterspĂžrsel for folk med blockchain utdannelse.

Skandinavia kommer etter, men det blir sÄnn som det var pÄ 90 tallet nÄr MTV kom pÄ TV. FÞrst USA sÄ noen Är blir det her i Norge og.

Nike ansatte endrer titteler pĂ„ LinkedIn til Ă„ inneholde Metaverse og har stillinger ledig som “utforske Metaverse”

Eliten i det finansielle systemet /det finansielle systemet i seg selv er sykdommen, krypto er medisinen som setter fokus pÄ det.

1 Like

Ironisk nok @holmes som fikk meg interessert i krypto og ETH for 5 Ă„r siden. Hva har endret seg siden den gang?

4 Likes

Veldig lite bortsett fra prisen og hypen

1 Like