Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

Jeg skjÞnner ikke at folk ikke innser den Äpenbare risikoen ved at statene Forbyr nÊringslivet Ä bruke annen cryptovalÞr. Ja, da er valÞren verdilÞs. NÄr alle stater har en egen digital valÞr sÄ kan jo dette skje som du sier.

Sier ikke at det skjer, men klart det er en risiko?

3 Likes

Det er enkelt Ă„ sitte her i Norge og tenke at krypto ikke har noen nytteverdi. Vi tror jo at alle er fĂždt oljebarn slik som oss. Her har vi i tillegg et banksystem som tilsynelatende fungerer.

Hva da med de som ikke engang har tilgang pĂ„ bank konto? Hva med de som fĂ„r eiendelene sine plyndret - fysisk plyndret, eller indirekte plyndret i form av inflasjon? Inflasjon har vi til og med i Norge. Hva med de som til tross for Ă„ vĂŠre i stand til Ă„ betale tilbake ikke fĂ„r lĂ„ne penger? Hva med all innovasjonen som skjer som fĂžlge av at alle har “skin in the game”.

Faktum er at sentraliserte aktÞrer (banker, myndigheter, bedrifter etc.) vil kunne gjÞre transaksjoner som f.eks. betalinger mye raskere og mye billigere enn ved Ä bruke krypto, men det gÄr pÄ bekostning av noe. Ved Ä la fÄ aktÞrer kontrollere hvordan transakjoner gjennomfÞres sÄ vil det gÄ mye raskere, men man er ikke garantert at sine interesser blir ivaretatt. Igjen sÄ er vi i Norge oppdratt til at man kan stole pÄ myndighetene, med eller uten grunn. Men vi er jaggu naive nÄr det kommer til Ä stole pÄ andre sentraliserte systemer som f.eks. banker, Facebook og Google.

3 Likes

Det er en enorm mengde mennesker i mange land som jobber med Ä utvikle innen krypto. og smartkontrakter er relativt sentralt i de fleste sammenhenger. Smartkontrakter gjÞr at man kan sette opp kontrakter uten at det er en tredjepart involvert som sikrer transaksjonen, og det fjerner mange mellomledd som advokater o.l. som ikke skaper noen konkret verdi. Jeg er rimelig sikker pÄ at det blir vanskelig Ä komme utenom det etterhvert som det spiser av bla forsikrings- og bankbransjen. Og jeg har liten tro pÄ at staten eller FED vil klare Ä konkurrere med de private nÄr det gjelder Ä sette opp dette pÄ effektive mÄter
 Smartkontraktene mÄ knyttes tett mot en valuta for at det skal fungere pÄ en sikker mÄte.

1 Like

Virker ikke som om de har plan til Ă„ forby krypto.

De manipulerer jo aksjemarkedet og det som er av markeder, sÄ hÄper dette markedet kan lÞpe fritt uten at de skal inn Ä manipulere.

Krypto er vel den assetklassen som har gitt desidert best avkastning. Enten du regner 2021, 5 Ă„rs eller 10 Ă„rs perspektiv. Mange kryptoer gikk flere hundre gangern bare ifjord.
Men ingen tvinger deg til Ä investere, man stÄr fritt til Ä la vÊre :upside_down_face:

1 Like

Jeg er inn og ut av krypto rett som det er og anser det som ren spekulasjon fordi som du sier sÄ har det gitt en pen avkastning. At det ikke er forbudt per i dag betyr ikke at det ikke blir det i fremtiden og fra mitt stÄsted den stÞrste risikoen krypto har, foruten eks antal scams som ogsÄ finnes.

1 Like

Joda enig der. Men dersom man har flere Är pÄ nakken i krypto sÄ har man nok sÄppas god avkastning at man kan ta ut sÄppass mye at om de skulle gÄ i null sÄ har man alikevel tjent rÄtt pÄ krypto :+1:

Jaja, min fÞrste runde var slik. FÞrste dobling av innskuddet og sÄ ta ut og fortsette turen. Kjempemessig det. Penger man ikke trenger og alt det der, men risky som bare det, derav hÞy avkastning.

Back in early 2020, on-chain analyst Willy Woo commented that crypto adoption is comparable to that of the internet. In that, things start off slowly, but over time, crypto adoption will explode.

Woo said mass crypto adoption isn’t here yet, nor do the masses see it happening because human perception tends to process information linearly.

“Human nature is one that looks at things in a linear stance. So we’re not very good at looking at exponential growth, which is obviously what bitcoin is doing.”

Current estimates on the number of crypto users vary. While Davies puts the figure at 200 million, or about 2.5% of the global population, research conducted by blockchain solutions firm Triple-A puts the number of users at 300 million, or just under 4% of the worldwide population.

On the question of why mass crypto adoption isn’t here yet, Woo said asking that is the equivalent of an internet user in 1994 asking why no one uses the internet. In other words, adoption is happening right now.

2 Likes

FIbQnntVEAADaHL

1 Like

Investerte i VeChain rundt 2017 rett etter de ble strategisk partner med DNV som i mine Þyne var et stort kjÞpesignal. NÄ fÞlger ikke prisen hele tiden utviklingen som selskapet har men heller trendene i kryptomarkedet. PÄ sikt er jeg ganske sikker pÄ at VET vil lÞsrive seg fra bÄde BTC og ETH.
Les deg gjerne opp pÄ VeChain og se hva de har fÄtt til pÄ de fÄ Ärene som har gÄtt og hvilke applikasjoner og fungerende lÞsninger de i dag har for store meritterte kunder,
VeChain kommer aldri til Ă„ bli forbudt. Tvert i mot.
Kina har jo bannlyst krypto, men de elsker teknologien bak blockchain og VeChain er blant fÄ som opererer med full styrke der.

Synes det er synd at krypto bare blir sett pĂ„ som noe som er ulovlig og en “scam” da dette oftest stjeler overskriftene. Det sier meg ogsĂ„ at vi enda er veldig tidlig ute.
Vi er i starten pÄ et skifte litt ala det som skjedde da internett oppstod, det handler om Ä plukke ut de som faktisk fÄr til noe og ignorere resten, noe som kanskje er enklere sagt enn gjort?

Edit: @Paddy80 med en fin tekst samtidig som jeg skreiv her som underbygger dette :slight_smile:

4 Likes

Ja, man er forskjellig. Jeg er tryggere pÄ min kryptobeholdning enn aksjebeholdning. Heldigvis er ingen like og man har forskjellige markeder tilpasset forskjellige investorer :grin::+1::+1:

7 Likes

Det er ogsÄ det stÞrste argumentet for krypto.

La oss si man feks ikke har tatt vaksinen, og en eller annen helseminister ser det for godt Ă„ innfĂžre sanksjoner mot dem som ikke Ăžnsker Ă„ vaksineres.

Er det greit?

Nei.

1 Like

Jeg og, men senest i gÄr klarte jeg Ä bli utsatt for en scam. Et mindre belÞp i en low-cap coin, (orclands), men likevel surt. Jeg var sliten og trÞtt og kjÞpte feil kontrakt. Det viste seg at det da var umulig Ä selge meg ut igjen, fordi kontrakten hindret det.

Ja det er kjedelige greier. Det er mange fallgruver i kryptoverden. Jeg har ogsÄ godt pÄ trynet i noen av disse :sweat_smile:

Jeg mener pÄ ingen mÄte at det bare er Ä kjÞpe krypto med bind for Þynene og sÄ bare hodle, slik noen tror at mange som investerer i krypto mener. Jeg veksler stadig om til NOK selv. Men jeg tror aldri jeg kommer til Ä finne noe lignende i lÞpet av livet som gir en gevinst som bare ligner litt pÄ den krypto har gitt meg.

5 Likes

Det er litt hype rundt Tshares pÄ tomb.finance pÄ Fantom, sÄ jeg kjÞpte i 2omb.finance isteden, en av forkene.

https://2omb.finance/masonry

Den ble listet pÄ bÄde CMC og coingecko pÄ kort tid, kan godt hende det er en scam men den er i hvert fall billig nÄ (som sÄ mye annet selvsagt):

https://kek.tools/t/0xc54a1684fd1bef1f077a336e6be4bd9a3096a6ca?pair=0x6398acbbab2561553a9e458ab67dcfbd58944e52

WL: Polygon Ohm-fork med en twist, nÄr du bonder fÄr du en NFT, feks en motor til et romskip, som kan selges pÄ Opensea osv om det er et marked for den.

i forbindelse med whitelist mÄ man invitere folk sÄ om noen er interessert trykk gjerne linken:

Jeg er en av dem som deler smÄ prosjekter, folk fÄr ta den risikoen de Þnsker. Krypto er pÄ mange mÄter et kynisk spill der folk blir lurt til Ä investere, mange taper mye, og man har mulighet til kjempegevinster. Dette prosjektet vet jeg lite om men selv tror jeg det kan gÄ bra. DYOR!

5 Likes

Glad for at dere deler.:+1::pray:

1 Like