Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 2 💰

Synes krypto har blitt relativt “trygt” haha. Denne gangen har fallet vært relativt likt Nasdaq, som ikke er SÅ vilt. Uansett for Topp 10 coins føler jeg meg ganske safe å kjøpe spot nå. Bedre enn å kjøpe ATH å tenke at deg skal til månen. Da tar det fort år før du er i pluss igjen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Relativt, i forhold til hva ?

Selskapene rundt nasdaq har en del offentlig informasjon som gjør at man kan vurdere de forskjellige ut fra reelle kriterier.

Stiller meg undrende til hva driveren til “den store oppgangen ligger foran oss” i bitcoin skal være… Penger har historisk sett blitt “dyrt” over natten.

2 Likes

Det er vel sjeldent noe er trygt som enn samtidig kan tjene 10x, 100x osv.
Investeringer vil aldri bli trygge uansett hva. Netflix ned 70% i år. Mer ned enn Bitcoin.
Dersom man alltid selger på bunnene så kommer aldri gevinstene heller.

Som jeg sier, selskap har en del faktorer som gjør at man kan gjøre seg opp meninger og gjøre analyser.

Jeg lurer på hvordan Bitcoin skal ha en stor oppgang her ifra, og siden vi er på en krypto-tråd tenker jeg da selvsagt mer enn 3-4x her fra.

mcap er jo svimlende høy - for et tankesett…

3 Likes

Nei jeg er med den at man kan ikke ta i bruk kalkulatoren for å regne seg frem til riktig pris. De fleste er nok også veldig i tvil nå tenker jeg. Blir mest sannsynlig enten himmel eller helvette fremover :sweat_smile::see_no_evil: Så jeg har ikke tenkt å prøve å overbevise om det ene eller andre, men har selv handlet mye i det siste. Så får en jo bare se om der var riktig eller ikke :relaxed:

2 Likes

Jeg miner litt beskjedent selv altså, av den enkle grunn at det alltid vil være noe restverdi i hardwaren.

En samleindikator for krypto, ser lovende ut…! Sp gjelder det bare å huske å sjekke den jevnlig.

Nei hardware har oppdiktet verdi, akkurat som alt annet. Gull har per nå snart 12T market cap, mens den totale market capen for all krypto er 1.5T.
Jeg skjønner at noen fornekter det, slik som mange fornektet datamaskin og mobiltelefon, men det er ikke en god grunn i verden til at ikke crypto skal ha mange ganger så høy market cap som gull.

2 Likes

Gull har vanvittige innsatsfaktorer bak det. Faktisk uten gull hadde man ikke hatt bitcoin, datamaskin hadde man ikke hatt bitcoin. Hardware var ikke ment for kryptovaluta, det var ment for alle andre usecase til datamaskinen - vær det diagnostikk, gaming, forskning etc. prisbildet er laget ut fra et verdensomspennende marked hvor det tjenes og tapes penger.

Hvilke innsatsfaktorer som kommer samfunnet til gode ligger bak prisen på bitcoin? Hva kommer man i fremtiden til å si man ikke hadde hatt uten bitcoin? Og hva er bitcoin annet enn en forbanna statement mot sentralbankøkonomi?

Altså, du ser gjerne det ikke handler om fornektelse - og jeg anser ikke meg selv som et menneske som kan spå fremtiden, men hvis noen kan fortelle meg hva vi skal bruke alle disse blokkjedene til forutenom til spekulasjon - let me know!

5 Likes

Spør Equinor. De bruker blockchains daglig.

Etterforsker kryptotyveri av fem milliarder kroner – E24

1 Like

Spennende måte å ordlegge seg på av banken min her…

Og så lurer jeg på om det er endringer rundt dine vaner i forhold til kryptovaluta siden jeg snakket med deg i fjor?

I fjor sa du at du handlet mest via Binance og Coinbase, noen ganger videre til desentraliserte sider siden man ikke får kjøpt alle typer kryptovaluta via de nevnte.

Dette er i sammenheng med at jeg vil låne på en liten slant på huset for å kjøpe brukt el-bil.
Noe som selvfølgelig er helt greit for banken - enda det er en vare som garantert vil tape seg i verdi… pluss renter… Mot krypto som kan gå begge veier.

Jeg ser faktisk ikke logikken her…

2 Likes

Hvorfor spør de om dine kryptovaner i det hele tatt? For å vise verdien du har, at du kan betale for deg, eller hva egentlig?

1 Like

De virker ikke særlig fornøyd med hva jeg bruker pengene jeg har til overs på.
At jeg også sparer i aksjer bryr de seg ikke om.

Sist jeg lånte på huset for å pusse opp var de faktisk i tvil på om de ville låne meg penger siden jeg drev på med krypto. Helt latterlig. Dette er Sparebank1 Ringerike Hadeland for den som lurer.

Har aldri betalt en dag for sent de årene jeg har hatt huslån der. Aldri hatt noen betalingsannmerkninger noe annet sted heller.

De synes kanskje du bør begrense livechat på betalingstjenester? :grin:

Uansett har de ingenting med det å gjøre. De burde heller være glad for at du gidder å spare…!

Fjord maritime også…

Du vet hva jeg sikter til…

Tanken er vel å skille mellom blokkjedetech og kryptovaluta…

Førstnevnte er kjempemessig - f.eks i forbindelse med transaksjonssikkerhet.

Bankene må sende inn en betydelig mengde varsler til økokrim hvert år. Ellers får de smekk på fingen. Er man i en liten bank kommer man ofte over færre slike saker som kvalifiserer til varsel. For meg høres det ut som om de leter etter en grunn til å varsle på deg. Det vil du i så fall aldri høre noe om. Og er ikke så mye å være redd for om man er en liten aktør med cirka helt rent mel i posen.

Equinor bruker mye smart contracts. Og mer og mer.

1 Like

Ganske drøyt anmeldersystem med andre ord! Fy…f…