Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

Med hvitvaskingsloven kom ogsÄ en forpliktelse fra bankene om Ä varsle mer. Det er sÄnn de vil ha det. Kommer det kunder fra utenfor EU - varsel. Kommer noen med kontanter av stÞrrelse - varsel. Blir det sagt noe i lÞpet av mÞte som gjÞr at det kan vÊre snakk om hvitvasking - varsel. Uansett hva man tror eller ikke tror. Man skal varsle mer enn Äret fÞr hvert Är. Blir sagt pÄ kurs og de ansatte blir mÄlt av ledelsen pÄ hvor mange varsel man sender inn. Jo flere jo bedre. Sender man inn ingen varsel fÄr man beskjed om at da har man ikke Þynene Äpne for det er klart det skjer hvitvasking i alle bygder og byer rundtom.

3 Likes

Nazi-tilstander! Jeg er for staten og fordeling av goder, men det begynner Ă„ ta litt av.

3 Likes

Meglere er like utsatt for hvitvasking som banker. Kommer en megler inn i et hus som er kraftig renovert for egenkapital (megler tar alltid en kikk pÄ grunnboken sÄ han har oversikt over gjelden din selv om du bare bestiller en takst) og kunden har en forholdsvis lav inntekt - varsel :wink:

Det er klart at ikke alle meglere sender inn varsel pÄ slikt. Trolig et mindretall. Men dersom man fÄr inntrykk av at det faktisk er snakk om svarte penger sÄ er det en plikt Ä varsle. Inviterer man inn 5 meglere pÄ befaring for Ä velge en av de sÄ Þker man risikoen for at det blir varslet da
 Det er alltid en eller annen som er flinkere enn andre pÄ sÄnne varslinger. Spesielt nÄr det kun er Þkokrim og megleren som vet om det. Eieren fÄr aldri vite noe om varselet.

1 Like

En ting er sikkert - jeg fĂžler meg mindre og mindre “fri” for hvert Ă„r som gĂ„r :slightly_smiling_face:

4 Likes

Not so stable coin

4 Likes

Denne var ganske interessant. Kortfattet forklaring pÄ hva som driver kryptomarkedet og hva som kan skje nÄr bobla uunngÄelig sprekker.

3 Likes

Skal Êrlig innrÞmme at jeg har tatt feil de siste ukene. Tok tapet og er i cash igjen nÄ.
Er heldigvis ennÄ svÊrt solid i pluss takket vÊre tidligere gevinstsikring.

MĂ„ ĂŠrlig innrĂžmme at det ser stygt ut.

SÄ om noen der ute har satset over evne og er veldig stresset. Husk at det er da man gjÞr dumme valg. Ikke lÄn penger og invester mer. Ikke prÞve Ä ta igjen det tapte pÄ shorting osv.
Markedet er brutalt og konsekvensene kan bli fatale om man drar strikken for langt.

Ønsker alle en fortsatt god dag! Blir en lang investorpause pÄ meg :grin:

2 Likes

Ja/nei, fÞlelsen er nok reell, men siden krypto kan misbrukes for Ä skule verdier, unndra skatt/formue osv. mÄ det vÊre strenge regler for oppfÞlging. Hvis ikke blir dette misbrukt i stor skala, ikke nÞdvendigvis av vanlige folk, men av stÞrre aktÞrer. Spesielt for de som kjÞrer transaksjoner utenfor de etablerte aktÞrene som samarbeider med myndighetene. Det handler om kontrollen de alltid har hatt med dine midler nÄr de stÄr i NOK, bolig, bil eller hytte, den skal opprettholdes selv om den stÄr i CouchZillaHyperDogeMoon. Vi vet at folk er ubrukelige pÄ rapporteringen av krypto, sÄ at reglene blir strengere er bare Ä forvente helt til innrapporteringen er pÄ et anstendig nivÄ og de som bryter loven blir tatt.

1 Like

Historisk sett kommer neste bull market i starten av 2025, sÄ du har god tid :slight_smile: GÄr nok glipp av et par opp og nedturer pÄ veien dit, men de store bevegelsene bÞr ikke komme fÞr den tid. :slight_smile:

Det er totalt feil :rofl:

Det gÄr nÄ litt mindre enn 4 Är mellom hver halvering. Vi passerte halveis gjennom denne perioden den 5. mai. Perioden startet 11. mai 2020. Det er da gÄtt 731 dager siden siste halvering nÄ. Etter halveringsteorien har vi ikke nÄdd toppen denne gang og vi skal til ny ATH i denne halverings syklusen. Med hver halvering gÄr det lengre tid inn i syklusen fÞr toppen nÄs.

According to his projection, it would take the current halving cycle 757 days to reach an ATH–timing it in June 2022

https://cryptoslate.com/comparing-bitcoin-halving-cycles-whens-the-price-top-due-this-time-around/

2 Likes

Tror det er lurt Ă„ kjĂžpe sommeren 2024.

Akkurat som i den vanlige finansbransjen altsĂ„, der hĂŠrskarer av finansakrobater og advokater sĂžrger for skatteunndragelser pĂ„ hĂžyt plan “med loven i hĂ„nd”. Merker jeg begynner Ă„ bi litt mindre venstrevridd, jeg digger at samfunnet kan ta vare pĂ„ de svakeste for eksempel, men liker ikke at samfunnet skal styre alt i livet.

3 Likes

Det ser ganske smart ut Ä kjÞpe nÄ.

1 Like

Vi fÄr vel bare innrÞmme at vi blir hjernevasket den ene eller den andre veien til Ä tro de tingene vi tror, vi ser pÄ historien osv og tror vi kan spÄ i fremtiden, men selv om det ofte kan stemme gjÞr det selvsagt ikke det alltid. Dessverre. Vi fÄr se, jeg er en av dem som fortsatt er fullinvestert i krypto - det fÄr ryke eller reise. Sist jeg solgte pÄ en tid som dette var under mars-krasjet i 2020, solgte flere BTC pÄ sÄ og si bunnen. Vil ikke gjÞr det denne gangen men innrÞmmer at jeg har vÊrt en dÄrlig investor og ikke sikret underveis :slight_smile: Ikke en krone. :sweat_smile: Men sÄ har jeg heller ikke trengt de pengene.

5 Likes

Enig i det. Det er ikke sikkert halveringssyklusene vil holde for alltid. Men frem til nÄ sÄ har det stemt bra. Og frem til det eventuelt ikke gjÞr det sÄ ser jeg sannsynligheten som hÞy for at historien vil gjenta seg. Det var mye stÞy i kryptomarkedene fÞr ogsÄ. Det er ikke noe nytt som startet i 2022.

Be fearful when others are greedy and be greedy when others are fearful.

1 Like

ENig, og jeg er fullinvestert, skulle gjort som sist og solgt men siden det ga sÄ feil utslag da gjorde jeg det ikke denne gangen. Vel vel - vi lever bare en gang, sÄ fÄr vi se hvor det ender. Mange gode prosjekter der ute!

3 Likes

Ser og for meg flere opp og ned sykluser som de nevnte i bankless episoden som ble delt i Terra trÄden her.

Har lÊrt sykt mye de to-tre siste Ära jeg har vÊrt med i dette :+1:, burde nok sikret mere gevinst og underveis men har bare reinvestert hele tiden sÄ litt i samme bÄt her :sweat_smile:

1 Like

November 2013, Desember 2017, November 2021 :slight_smile: Satser pÄ Nov/Des 2025 her for mÄneden som inneholder toppen. Bildet ditt viser ikke at toppen allerede er nÄdd og at vi er over halvveis inn i Epoch 3 uten Ä nÄ over 100,000.

Det tar lengre og lengre tid fÞr toppen nÄs etter halveringene. Som vist over. Du vil altsÄ kjÞpe 1,5 Är etter neste halvering og tror vi har nÄdd toppen. Jeg tror vi ikke har nÄdd har nÄdd toppen for denne syklusen og at det er bedre Ä kjÞpe igjen mens man er i samme syklus (gir 500% bedre gevinst minst) og da etter fallet som fÞlger av toppen selvfÞlgelig.

Skal jeg tippe sÄ nÄr vi toppen i september/desember og kan kjÞpe igjen rundt mars-juni 2023. Hvis man skal vente til neste syklus fÞr man skal kjÞpe vil man gÄ glipp av vanvittig mange prosent.