Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Tanker om Polkamon? :roll_eyes:

Heiv meg pÄ 9.3$ i OMG i gÄr, den ser helt rÄ ut. Target:17$

Venter vi til ca. 1.juli bÞr den stÄ i 30-40$ et sted.

2 Likes

Har bare hÞrt om den ikke sett noe sÊrlig pÄ den.
Er vel fortatt NFT craze, men er vel litt volatil vil jeg tro men hvem vet :man_shrugging:

Ikke helt min kopp, men mye hype om at den skal skyte fart og fÄtt noe skryt fra Chainlink sÄ det kan jo gÄ begge veier :rocket: :bear:

1 Like

Kult! Jeg tenker bare; Pokemon er hot; CryptoKitties skapte kaos i ETH nettverket back in the day, Polkamon har alt 65k brukere, har sikkert bikket 100k siden jeg leste det (sist uke) - og nĂ„r du ser “rare” Bitcoin Dragon kort gĂ„ for 20k dollar, sĂ„ kan det bli butikk. Men ja, helt klart i Ăžvre enden av spekulasjon som du sier :smirk:

1 Like

Ja CryptoKitties tok helt av, men var ikke sÄ mye spekulasjon i det den gang.
Var mer fans som deltok da, eneste som er med Polkamon som fÞles litt feil er hva som skjer om Pokemon gÄr til rettsak pga. trademark eller om de kommer med en egen collectible. Hadde digget at Pokemon eller MTG hadde kommet med NFT collectibles.

Men vurderer Ä kanskje kjÞpe en booster pack selv nÄ, og se hva som skjer sÄ mye var det ikke :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg forstÄr egentlig ikke at Nintendo / Niantic ikke kommer til Ä gÄ til rettsak her; navnet er FOR likt, konseptet er likt (samle kort / klekke egg) - og i fremtiden stÄr det de skal tilby battles med kort osv. = ergo; det er en kopi av Pokemon. Men jeg liker konseptet, og jeg liker veldig godt at man kan trade kort for BTC / ETH / Pmon. Husker jo basketballkortene vi trada pÄ 90-tallet; er ingen forskjell pÄ det og dette, utenom at dette er digitale kort :sweat_smile:

1 Like

Enig, blir garantert en reaksjon fra Nintendo etter hvert her.

Men det er en STOR forskjell pĂ„ disse digitale “linkene” og de gode gamle samlekortene. Kortene har en for evig og alltid. Disse linkene kan forsvinne nĂ„r som helst og du sitter igjen med nada. NTFer er scam etter min mening.

Nja, det er ikke helt sant; sĂ„ lenge du har “nĂžkkelen” til NFTen i din lommebok sĂ„ eier du den.
Det er ingen forskjell pÄ Ä eie en token eller en NFT, alt avhenger av at du klarer Ä ta vare pÄ nÞkkelen.

Det blir jo som Ä lÄse samlekortene i en safe, og hvis noen fÄr koden til safen sÄ kan de stjele kortene.

Det sagt sĂ„ er jeg enig i at mye av NFT spacen er scam, og jeg synes det er hĂ„rreisende Ă„ betale penger for et videoklipp pĂ„ 5 sek i vĂ„r “free content” verden; men; ri bĂžlgen mens den varer :sweat_smile:

(Follow the big money)

https://www.youtube.com/watch?v=RMQDefopZzA

1 Like

Nja, jeg vil heller si analogien er mer slik :wink:
Du har nÞkkelen til en safe. NÞkkelen er din og den har du for alltid, men safen derimot. Den er ikke din eiendel og kan forflyttes eller forsvinne helt nÄr som helst. Ikke mye vits i Ä ha nÞkkelen lengre da?

Man kan jo kjĂžre en node som holder en kopi av blokkjeden.

Men jeg sliter og enormt med Ä se gleden i Ä eie et token som skaperen kan finne pÄ Ä spy ut et enormt antall variasjoner av.

Et Nerdrum-trykk med opplag pÄ 5000 er jo mindre verd enn et stort maleri som tar ukevis liksom

Ikke ofte jeg er enig med cagey2, men akkurat NFT’s og slike “samleobjekter” ser jeg ikke verdien i. Gi meg heller den ekte vare da. SĂ„ fĂ„r vi se om dette blir hentet frem som en “dinosaur” statement om 10 Ă„r.

Jeg kan kanskje se verdien av NFTer opp mot gaming. F.eks. noen tilvirker et NFT-objekt (vÄpen, bilde, klÊr, hus, tomt?, osv) inne i et spil, som de kan selge videre. Slik for den som evt. kjÞper objektet alle rettigheter til det og ingen andre.

Videre kan kjÞperen «ramme» inn NFTen og henge den pÄ veggen (TV-skjerm m. ramme?), som en slags skryteplakat. Mange som ville elsket Ä vise sÄnne NFTer fram til wow/ cod-nerde-vennene sine som kommer pÄ besÞk, «se hva jeg har kjÞpt, denne ultimate-blasteren er helt rÄ, og den kostet bare 1000-laken» :nerd_face:

1 Like

Fordelen med NFTs er at de ikke kan “þdelegges”. I tilfelle mĂ„ blokkjeden de er pĂ„ Ăždelegges. Et fysisk maleri kan brenne, bli stjĂ„let osv. - det @cagey2 referer til ifht. safe-metaforen er jo at noen stjeler nĂžklene / eller hacker blokkjeden (er det det du mener Cagey?) - og stjeler NFTen pĂ„ den mĂ„ten.

Det er MYE rĂŠl der ute i NFT land. Men slik vil det vĂŠre som det var under ICO boomen i 2017.
Noen av disse NFTene tror jeg vil vĂŠre verdt mye frem i tid, mens flesteparten vil vĂŠre verdilĂžse.

Disclaimer: eier ingen NFTs men prĂžver Ă„ ha et Ă„pent sinn :slight_smile:

1 Like

Ikke for Ă„ bryte samtalen, men hvor lett er det Ă„ lage en kryptovaluta rent teknisk? Er det tilgjengelige “oppskrifter” eller mĂ„ man gjennoppfinne deler av hjulet selv?

De fleste av disse prosjektene er jo open source, sĂ„ for den som er kyndig sĂ„ er det bare Ă„ kopiere kildekoden og lage sin egen “fork” ut ifra den. Det Ă„ fĂ„ noen til Ă„ bruke den krever nok litt mer.

I tillegg er det enkelte prosjekt sĂ„ gjĂžr det enklere Ă„ lage sin egen coin enn andre. Mener Waves har en enkel lĂžsning for Ă„ lansere sin egen “token”. Ligger noen Youtube videoer ute som demonstrerer det.

2 Likes

Jepp, bare Ă„ kopiere etter hjertens lyst :slight_smile:

1 Like

Ty. spurte halveis for en venn med en ide :slight_smile:

Det er ikke vanskelig hvis du kan litt koding; evt. kan du outsource jobben til noen som kan det.

MiTX som var en altcoin jeg var i for noen uker siden jobber nettopp med dette;
at alle bedrifter som Ăžnsker kan lage sin egen blokkjede. Les mer her:

1 Like

nice nice. Jeg merker det er en del konsepter jeg mĂ„ “wrappe” hodet mitt rundt her :stuck_out_tongue:

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Kryptovaluta :moneybag: (Part 2).