Grunnen til at jeg ikke har kjøpt noe enda er fordi jeg er usikker på om oppgangen er et resultat av usikkerhet i Kina og Hellas, og at den kan falle tilbake når det roer seg, eller er det andre fundamentale faktorer som økende handel med bitcoin og interessen generelt som driver kursen tror dere?
Er ikke sikker selv, jeg er mest usikker fordi jeg tror det kan komme en ny cryptovaluta når som helst som tar over stafettpinnen. Skal ikke si det er kun det, men det er i hvertfall noe jeg ser for meg at kan komme til å skje. Er jo en del slike allerede og citicoin er vel Citybank sin egen. Ser ut som alle de store bankene ser på blockchain nå. Hvorfor skal bitcoin velges av alle?
Is Bitcoin the MySpace of Cryptocurrency?
Alle vil bruke Bitcoin siden den var først ute og har den største nettverkseffekten. Grunnen til at alle sender e-post via SMTP er at alle er på SMTP. Hvis man lager en ny protokoll for e-post er man alene der, og det er ekstremt vanskelig å overbevise andre om å ta i bruk din protokoll hvis den ikke er revolusjonerende mye bedre.
Bitcoin er også basert på åpen kildekode, og dette gjør at man kan enkelt kan implementere mye av gode nyvinninger fra andre kryptovalutaer inn i Bitcoin. Bitcoin har en levende kodebase som utvikles kontinuerlig.
Bitcoin vil også foretrekkes siden den har det største nettverket, og med det den største mengden Proof-of-Work som sikrer nettverket. Sikkerheten i Bitcoin overskygger totalt andre kryptovalutaer.
Gode argumenter det. Det som kan tippe det i en annens favør føler jeg, er om alle bankene går sammen om en annen cryptovaluta og sammen kjører kampanjer på den.
I juli 2016 vil belønningen for å grave ut en blokk halveres fra dagens 25 BTC. Dette gjør at inflasjonen i Bitcoin går fra rundt 10% til rundt 2%. I dag må markedet spytte inn 7,8 millioner NOK hver dag, for at prisen skal holde seg stabil. Personlig tror jeg at markedet vil posisjonere seg før dette skjer, og at vi vil se en ny boble seint i høst eller på nyåret.
Overhode ikke redd for det
EDIT:
Begrunnelsen for dette er at Bitcoin vil foretrekkes siden den har det største nettverket, og med det den største mengden Proof-of-Work som sikrer nettverket. Sikkerheten i Bitcoin overskygger totalt andre kryptovalutaer. Hvis Google stenger ned alle sine servere og setter de til å grave ut bitcoin, vil dette kun utgjøre under 1% av regnekraften i Bitcoin-nettverket.
it appears as if a sizeable portion of Bitcoin’s Grecco-Chinese rally came from speculators rather than people looking to insulate themselves from potential financial collapse in Greece and China. The deep and sudden decline that happened on the 8th looks like typical profit-taking coming from speculators who believe that the price has reached an upward barrier. If this is the case, and we allocate some breathing space for more profit-taking in the coming days, then we can expect the price to flatten out somewhere between $240 and $265. At this point, it seems unlikely that speculators will drive the price all the way down to pre-Greece and China levels, since we did see an upswing in Chinese buying during the stock market crash.
Kina svekker egen valuta
Etter svakere økonomiske utsikter enn forventet har kinesiske myndigheter besluttet å devaluere yuan med nesten 2 prosent.
Dette er bull for bitcoin
Beyond Bitcoin: How The Blockchain Could Disrupt Our Financial System
However, leading names in finance say the blockchain is the economic value. They say that blockchain technology could very well transform the world in the next decade. What’s more, they make the provocative claim that anyone who fails to pay attention today risks being caught as flat-footed as those who failed to see the potential of the Internet.
Ser ut til at denne artikkelen føyer seg inn i rekkefølgen av artikler som sier: “bitcoin er tull, men blokkjeden er fantastisk”. Det man må huske på er at bitcoin (valutaen) er den råvaren man trenger for å skrive i blokkjeden. Dette skaper etterspørsel etter råvaren bitcoin for helt andre bruksområder enn som penger. Dette gir råvaren bitcoin en egenverdi, på samme måte som råvaren gull har en egenverdi siden den kan brukes til andre ting enn som penger. Bitcoin er et prosjekt som vil føre oss tilbake til pre fiatsystemet hvor råvarer ble brukt som penger. Når man handler med råvarer vil den mest egnete råvaren fylle rollen som penger. Før var dette gull, men nå er har vi en ny råvare som har overlegene egenskaper som penger.
Vaultoro - Banking 2.0 Platform Combining the safety of Gold with the speed of Bitcoin
Ja, men hvilken som helst cryptovaluta kan jo fylle denne rollen. Med den tilhørende blokkjeden. Eller?
Ja, men den mest verdifulle (med ekstremt god margin) kryptoråvaren, vil være den som skriver i den sikreste blokkjeden og har de fleste brukerne.
What Factors Give Cryptocurrencies Their Value - An Empirical Analysis
Bullish on Bitcoin?
It’s time to reimagine money | NICOLAS CARY | TEDxCanaryWharf