Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Husk at en valuta kan bli devaluert over natta


2 Likes

Har det noen gang skjedd i et nogen lunde stabilt land?

Edit: Bommet visst litt pÄ begrepet her
 men forstÄr det slik at uansett er devaluering ikke relevant sÄ lenge en ikke opererer med faste valutakurser

2 Likes

I 1986[1] og i 1993 devaluerte Norges Bank den norske kronen. I 1986 skyldtes dette svekket eksportbalanse som fÞlge av Þkt lÄnefinansiert import og utsikter til varig svekket oljepris. I 1993 var bakgrunnen for devalueringen en vedvarende internasjonal valutaspekulasjon mot valutaer med fastkurspolitikk.

5 Likes
3 Likes

Sitter godt lent tilbake i godstolen og ser pÄ all nervÞsiteten :smiley:

2 Likes

Liker engasjementet, @cagey2!

Denne har kanskje vĂŠrt postet fĂžr, men er nok muligens aktuell igjen:

http://www.zerohedge.com/news/2017-06-02/projecting-price-bitcoin

1 Like

Noen er bare sÄre av Ä ikke ha fÄtt med seg den fin fine fortjenesten i kryptovaluta enda :smiley: :smiley: Ikke vÊr redd, er mer moro Ä vente :wink:

1 Like

Stemmer det, men effekten av en devaluering er den samme som vi har hatt med den negative utviklingen i kronen de siste Ärene. Holder du kroner blir du fattigere. Uvesentlig om dette skjer i nye nivÄer plutselig over natta eller i gradvise mindre svigninger nedover.

1 Like

Effekten er liknende, men det er jo ikke uvesentlig om det skjer over natta eller ikke? Naturlige fluktuasjoner som fĂžlge av ulike Ăžkonomiers performance, handelsbalanser etc er jo bare sunt!

Sunt hvis du ikke holder kroner :wink:

1 Like

@cagey2 Anbefaler deg Ă„ se denne filmen: “Bitcoin: The End of Money as we Know it”

https://www.youtube.com/watch?v=ix-Vpi4X944

3 Likes

Venezuela er vel det seneste eksempelet pĂ„ hvorfor man IKKE skal ha alle pengene i banken. Personlig tror det lureste er Ă„ spre seg pĂ„ flere kort. I en slik sammenheng kan kryptovaluta vĂŠre et spennende “bet”.

Tror at det er globale Ă„rsaker som fĂžrer til en devaluering (en cocktail med Ă„rsaker). Hvis man i 2014 hadde sagt at Norges Bank kom til Ă„ devaluere NOK fordi oljeprisen skulle under 30$. Ja da tror jeg mange ville sagt at det hĂžrtes logisk ut. NĂ„ har dette heldigvis ikke skjedd!

Venezuela er jo et ganske sÊrt eksempel. Alle oppegÄende folk sÄ jo den katastrofen komme pÄ mils avstand
 I fullstendig mislykkede land der samfunnet inkludert banksektoren ikke fungerer vil andre alternativer da fort se mer attraktive ut, men ikke sÄ mange eksempler pÄ slike land da heldigvis.

Norges bank kan ikke devaluere NOK annet enn indirekte sÄ lenge vi ikke har noe fastkurs regime pÄ NOK. Og det gjÞr dem jo allerede bla med Ä sette renta.

1 Like

Skeptisk til sÄnn youtube propaganda ass
 Send meg heller en link til artikler jeg kan lese, tar for lang tid Ä se pÄ slikt.

:wink:

IT er her fortsatt :stuck_out_tongue:

1 Like

Ellers har jeg nÄ fÄtt over hovedlÞpet (endelig
) til Coinbase. Har kjÞpt bitcoins for halvparten og sendt over til Bitmex (det gikk relativt kjapt da). SÄ hadde jeg tenkt Ä hedge meg ved Ä gÄ short for samme belÞpet pÄ gdax, men tror du ikke mÞkkasiden nÄ plutselig har bestemt seg for Ä disable margin/short handling ogsÄ pÄ det eneste produktet jeg i utgangspunktet skulle fÄ lov Ä gjÞre det pÄ (BTC/EUR) sÄnn helt ut av det blÄ!!! Fy f
 for et opplegg


1 Like

Joda, men mange av selskapene ble jo ganske stivt prises fĂžr de gikk til dundas.

Poenget mitt er at Blockchain teknologien i likhet med Internett vil vĂŠre tilstede framover. Selv om det ikke nĂždvendigvis er tilfellet for Opticom/Bitcoin. Men for all del det kan godt hende at bitcoin fortsetter oppgangen! Time will show. Spennende er det ihvertfall! :wink:

3 Likes

Enig. Uansett er et tips nÄr det gjelder youtube Ä Þke hastigheten pÄ avspilling. Kommer an pÄ hav man ser selvsagt
 Forresten er jeg litt skeptisk til all informasjon, ogsÄ dokumentarer som vises pÄ for eksempel NRK. Filmskaperen har veldig mye Ä si for hva man sitter igjen med av inntrykk og informasjon.

2 Likes

@cagey2 Denne gir ogsÄ en god innfÞring i fiat-systemet vi lever under:

1 Like

Begynner du Ä fÄ dreisen pÄ Bitmex, cagey? Jeg overfÞrt et lite belÞp for i fÞrste omgang Ä teste plattformen, men brukergrensesnittet er det verste jeg har vÊrt med pÄ :stuck_out_tongue: Irriterende at det ikke er mulig Ä sette stop loss og take profit-nivÄ fÞr traden gjÞres.