Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Bitter som f
 jeg og :wink: faktisk for jeg leste om Bitcoin da det var i sin spede begynnelse for maaange Är siden pÄ Slashdot.org. Men gadd ikke pÄ davÊrende tidspunkt Ä sette meg skikkelig inn i det

Men er Êrlig talt svÊrt negativ pÄ lang sikt angÄende dagens Bitcoin og dagens altcoins.

2 Likes

Spesielt Etherum. Krakk i vente!

SÄ lenge myndighetene fÄr det de skal av skatter og avgifter, og sÄ lenge de kan bruke egen valuta til Ä regulere Þkonomien, tipper jeg myndighetene er fornÞyd. Uten Ä vÊre oppdatert pÄ kryptoteknologi/blockchain/tangle tenker jeg kryptovalutaer virker som en gavepakke til skatteinnkrevere - og skattebetalere, med litt endringer kan jeg se for meg at mye av skattebetalingen kunne skje automatisk.

Hvis jeg var med i den nye regjeringen ville jeg helt klart IKKE forsĂžkt Ă„ finne noen glupe hoder til Ă„ opprette en ny kryptovaluta, men implemenetere en eller flere av de eksisterende. “Myndighetsgodkjent” er stikkordet.

Personlig tror jeg kryptovaluta har kommet for Ă„ bli. Bitcoin fortjener ikke nĂždvendigvis gullstatusen den har i dag, men jeg tror den vil fortsette.

1 Like

NÄja. Buterin er en spesiell fyr, det er sikkert, men til tross for dette har han hatt private mÞter med Vladimir Putin, som har vÊrt interessert i Ä opprette en russisk e-valuta basert pÄ Ethereum. MÄ ikke glemme at han ogsÄ har satt seg ned med ledelsen i den thailandske sentralbanken og diskutert mulighetene for en digital THB.

Det mange glemmer er at Ethereum IKKE er en valuta, men en teknologi. Det som er sikkert, er at vi har mange spennende Är i vente :slight_smile:

2 Likes

Kan det tenkes at om VISA, paypal og store banker lanserer egne kryptovalutaer sÄ viser det gigantisk tillit til teknologien, og det vil gi videre livets rett til bitcoin og andre store kryptovaluta?

Om de store aktÞrene fÞlger med i timen sÄ kan jeg se for meg at de vil kunne ta store markedsandeler ved Ä introdusere egne kryptovaluta. Jeg klarer ikke helt tydlig Ä se hvorfor det skal bremse bitcoin.

1 Like

Kanskje VISA og andre kunne operert pÄ samme mÄte med kryptovaluta som de gjÞr med vanlig valuta, altsÄ at VISA veksler til beste kurs i Þyeblikket kortet brukes? VISA funker i alle(?) land, med alle valutaer, VISA veksler, til en tilsynelatende god kurs i forhold til egen valuta. Det finnes allerede kryptokort. Jeg hÄper i hvert fall dette er veien det gÄr.

1 Like

Jeg kjĂžper den tankegangen ja.

Ellers, sÄ synes jeg hele greia med mining og at noen fÄ personer skal sitte med trilliarder av kroner fordi de var de fÞrste inn i pyramidespillet neppe er noen bÊrekraftig modell:

Dette blir jo helt usaklig:

1 Like

Ja jeg hÄper og tror at det er denne veien vi gÄr. Om dette inntreffer sÄ er bitcoin og andre ledende kryptovalutaer veldig lavt priset i dag! :wink:

1 Like

Bitcoin er ikke en ny PayPal eller visa. PayPal er ikke p2p. Bitcoin er p2p. Men ja, ny blockchain kan alle lage.

Buterin uttalte pÄ TechCrunch idag at Ethereum vil kunne vÊre pÄ nivÄ med Visa mtp antall transaksjoner per sekund, om et par Är (etter at de har fÄtt pÄ plass de viktigste oppdateringene). MasterCard har allerede skjÞnt tegningen og er med i EEA. Skulle ikke forundre meg om VISA ogsÄ joiner etterhvert :slight_smile:

3 Likes

Og PayPal og Visa er ikke anonymt. Bitcoin er heller ikke 100% anonymt men det finnes altcoins som er det (Dash, Monero og Cloakcoin for Ă„ nevne noen). Anonymitet er jo en av de store styrkene til krypto!

European Economic Area? hva vil det si Ä vÊre del av EEA nÄr det kommer til krypto, kontra det Ä ikke vÊre med?

1 Like

PayPal er heller ikke anonym

Nei, det er ikke det. Sa jeg det? :wink:

Enterprise Ethereum Alliance. En organisasjon som bestÄr av flere store foretak (blant annet Microsoft, JPMorgan, MasterCard osv). De har som mÄl Ä samarbeide om Ä ta i bruk Ethereums plattform innad i bedriftene. BetalingslÞsninger og mye mer

1 Like

Sjekk ut TenX. Det er akkurat dette de gjÞr. Jeg har bestilt meg kort og ser frem til Ä begynne Ä bruke det. Om du har tro pÄ krypto, kan du ogsÄ med fordel Þke eksponeringen mot krypto ved hjelp av dette kortet - sjekk ut denne artikkelen:

Og det mÄ bare sies, Ä lese det @cagey2 skriver om krypto generelt og @Larsen sin negativitet om ethereum minner om the nay sayers om internet i 1993 eller nÄr der var.

2 Likes

Nei, de som var negative til Bitcoin for fem Är siden minner om de som var negative til Internett i 1993.

De som er negative nÄ minner om de som var negative rett fÞr dot.com sprakk

1 Like

For Ä sette ting litt i perspektiv: Dot.com-boblen hadde en mcap pÄ rundt 6,7 billioner dollar da den sprakk. Kryptomarkedets totale mcap er pÄ 136 mrd dollar akkurat nÄ.

Jeg ser mange likhetstrekk med dot.com og dagens kryptomarked (folk kaster penger inn i alt som har ICO i navnet), men jeg tror boblen (hvis det er noen, da) fortsatt skal vokse seg stĂžrre.

5 Likes

100% enig med deg. Denne boblen skal bli minst 10x stÞrre fÞr jeg hadde blitt nervÞs. Det har vÊrt korreksjoner sÄ lenge BTC har eksistert, men den har fÄtt hÞyere hÞy nesten hver gang etter en korreksjon. Historien vil gjenta seg.

3 Likes

Jeg kan lite om bobler, den har sikkert mange av kriteriene til en. Men, ikke bare er krypto en teknologi (direkte sammenlignbart med dot.com), men den er ogsÄ en valuta. Og som en valuta er den ikke printbar (som dollaren) og den er enkel Ä bruke og ikke manipulerbar (om man sammenligner med gull).

Jeg er kanskje litt naiv, men jeg har litt troen pÄ dette!

5 Likes