Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Jeg mener at man kun kan få en ekte desentralisert blockchain med cpu-only processing.

asic og gpu hashing fører til store mining-farmer som igjen er eid av store selskaper. Det er ikke desentralisert hvis 3 selskaper eier og kontrollerer 60% av hashraten.
De manipulere også markedet for miningutstyret da dette er spesialhardware som er bygd kun for knuse spesifikke krypteringsalgoritmer.

Men med en cpu-only drevet blockchain blir det mer rettferdig fordeling av hashrate da alle har en cpu og kan mine på samme vilkår som de store selskapene.

2 Likes

Det er vel ikke noe problem så lenge de ikke kan manipulere blockchainen? Tror ikke det er så lett å få til.

Trenger 51% for å Herje

1 Like

Men da må de lage chipper for det også for å kunne konkurrere med kraften i minerene som jobber for å ikke ødelegge. Bitcoin vil karsje om noen setter inn krigsstyrker for å gjøre dette. Så hva er vitsen da? Tror ikke en gang det Kinesiske militæret vil klare det, og pengene vil være bortkastet.

Jeg tror du har misforstått litt, det vi mente var at hvis disse selskapene som har mer enn 50% av hashraten bestemmer seg for å gjøre skade så kan de det. Konseptet med blockchain er at flertallet bestemmer, da de med mest datakraft (proof of the work) eller de med mest coins (proof of stake). Dette er styrken men også svakheten.

1 Like

Du kan ikke manipulere blokkjeden nei, men man kan feks. Velge hvilke transaksjoner man ønsker å ta med og man kan gjøre såkalte “double spend”.

Proof of stake blir tryggere jo større mcap blir. Da det må større summer til for å klare et 51% attack. Så si f.eks. Cardano med 1000 stake-pools og Btc sin mcap så er det nesten umulig å få til.
Et 51%-attack på en blokkjede med Proof of work vil være mulig dersom f.eks strømmen skulle være nede i et land med stor hashrate. Men tipper de store har sikret seg mot strømbrudd da.

1 Like

Ja, men når man idag bruker spesiallagde brikker for å mine (proof of work), så må jo de som evt skal manipulere blockchainen (eller legge inn fake transaksjoner, eller fjerne transaksjoner) ha mere proof of work enn resten, dvs utkonkurrere spesiallagde brikker på ennå mer datakraft, eller tar jeg feil? Trodde det var hele poenget med proof of work?

Det som du sier er riktig, jeg argumenterte med at hvis selskapene som i dag er de største minerne skulle velge å utnytte posisjonen sin.

Og også fordelen med cpu-mining som er at man ikke kan bruke spesialbrikker og dermed automatisk gjør kjeden mer desentralisert.

Ok, men jeg forstår ikke svakheten med det, det vil jo gjøre det ennå vanskeligere å manipulere slik jeg ser det…

Svakheten er at hashraten havner i veldig få hender kontra at den er spredd utover hele verden.
Nå snakker jeg om kontroll av hashrate ikke hvor hashraten blir utført.

Man må jo ikke ha spesialbrikker, desuten tror jeg dere undervurderer hvor lett det er å skaffe mye datakraft

Det var en fyr som gjorde en proof of concept på et 51% angrep på en top 20 coin for bare noen milioner med leid datakraft. :thinking: Husker ikke detaljene, kan søke opp kilde senere.

1 Like

Men jeg er enig at det ikke er enkelt ja, da hadde jo alle gjort det :stuck_out_tongue:

Ok, men det hjelper kanskje ikke å spre kraften utover om man kan overshoote kraften som ligger i bitcoinnettverket med å leie fra Azure eller liknende. Det eneste er vel at man kan redusere motstanden ved å slå av sine egne noder.

1 Like

Javel? Denne stemmer ikke, altså?
" Bitcoin hash rate: 65% is concentrated in China
Cambridge University has launched a map providing statistics on mining around the world"

1 Like
3 Likes

Ville dere anbefale månedlig sparing i krypto? Hvordan kan man spare månedlig i krypto?

Vil ikke anbefale noe, men selv gjør jeg det så lenge sentralbankene fortsetter å trykke penger.

Men jeg må si jeg har ikke forutsett at Ethereum kom til å være så vanvittig sterk vs Bitcoin over tid.

I starten tror jeg det var med å trekke Bitcoin opp, men på et eller annet tidspunkt vil folk begynne å selge Bitcoin for å kjøpe ethererum om det fortsetter ustanselig.

1 Like

Ethereum er den nye kongen :slight_smile:

4 Likes