Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Andre som er inne i Algorand? Den har hengt litt etter de andre, men endelig begynner det Ä nÊrme seg dobbling her. Den er veldig billig Ä bruke og har kanskje en av de mest desentraliserte algoritmene. Man staker autimatisk nÄr de er i wallet. Reward blir utbetalt automatisk nÄr man gjÞr en transaksjon fra walleten.

Det virker som den blokkjeden takler ekstremt hĂžye transaksjonsvolumer.

Leser man om grunderen sÄ finner man ut at det er ikke noe hvem som helst.

Jeg var inne men gikk for gevinst da jeg kjĂžpte i februar og hadde bra staking reward og ekstra bonus hos Binance.

Valgte Ä ta en sjanse pÄ at denne skal dippe under 2 igjen ilÞpet av de neste mÄnedene og sÄ kjÞpe igjen pÄ bunn skulle det skje :crossed_fingers:

Har troa pÄ plattformen de gjÞr mye bra og smarte folk, men det er mye andre bra plattformer der ute nÄ og. Vil nok tro at Algorand vil hold pÄ en stund. :+1:

Er det 0,2 du mener?

Det ble vel brukt “dutch auction” som metode for Ă„ bestemme ico-kurs. 3 usd var kanskje noe i hĂžyeste laget pĂ„ den tiden slik at det ble et hĂžyt salgspress i starten. En slik auksjon skulle vel vĂŠre med pĂ„ Ă„ bestemme en rettferdig kurs for alle, men det gikk nok ikke helt etter planen.

Mente egentlig 2kr, men er vel strengt tatt bedre Ä bruke usd. SÄ tenker vel at den havner pÄ et sted mellom 0,15-0,2 ilÞpet av de neste mÄnedene. Mye av prognosene pÄ Algo der ute er Bearish, jeg tok sjansen :crossed_fingers:

Noe av det mer spennende Algo fikk til dette Äret er Clarity programming language som skal vÊre bedre enn Etherum sin Solidity for Ä lage Smart kontrakter. Men de konkurrerer vel mye med Tezos som har holdt pÄ litt lenger og gjÞr mye bra og.

1 Like

Da vedder jeg i mot deg der da :wink: synes den ser sterk ut teknisk. Med et Þkende volum og posistiv volumbalanse, samt pÄ langsikt ser det ut som en stor ohs vil intreffe.

Tror nok du har rett enig slik bildet ser ut nÄ. og fra det jeg har snakket med deg so far sÄ virker det som du har mer peil pÄ grafer og trading enn meg :stuck_out_tongue: er litt noob der. Men leser meg opp en del pÄ tech og kan litt der og det er det jeg bruker som verktÞy (hÄper Ä lÊre mer Ä leser grafer og trender over tid).

Jeg tok ut gevinst og var fornÞyd med 3x solgte pÄ topp for ca. 2 uker siden som er omtrent der den ligger nÄ. Og reinvesterte i blant annet Ziliqa so fÄr vi se, jeg tenker meg nok inn igjen i Algo pÄ et senere tidspunkt hvis det tillater seg, det jeg ser for meg er at det gÄr ned igjen rundt Februar / Mars. Den har forsÄvidt ligget mellom 0.25-35 (2-3kr) et sted hele 2020 bortsett fra tidlig pÄ Äret ifjor.

Som sagt noob kan du forklare meg hva «OHS» betyr.

1 Like

Ohs= omvendt hode- og skulderformasjon :wink:

NÄr det gjelder Algorand sÄ er det vel litt vanskelig Ä trade med TA ettersom antall coins i sirkulasjon er «dynamisk». Det Ä se pÄ pris pr. coin i seg selv gir ingen mening. Med Algorand sÄ mÄ man fÞlge marketcap. Har selv holdt meg unna mest pga. kompleksiteten rundt dette og hvordan hÄndtere det skattemessig. Ser for meg at det vil vÊre et mareritt :sweat_smile:

Ja den har jeg vĂŠrt borte i fĂžr, kjente ikke igjen forkortelsen bare takk :+1:

1 Like

Formue fÞrer man opp antall coins og pris per coin ved Ärsskiftet. SÄ mÄ man skatte av stakingen. SÄ akkurat likt som andre blokkjeder :slight_smile:

Akkurat det er greit :slight_smile: Det som virker komplisert pÄ meg er at antall tokens du har i walleten din vil vÊre dynamisk. Si du kjÞper 100 stk. og etter et par dager har du 120 stk. (uten at du har kjÞpt. noen flere). Hvordan hÄndterer du da salget av 120 tokens skattemessig?

Trodde de kom som rewards eller via auksjoner?

Har ikke fulgt sÄnn med pÄ lommeboka, men tror det er kun pga staking at jeg har flere enn det jeg kjÞpte.

Da mĂ„ man vel kanskje skatte det som et “airdrop” da?

Men uansett sÄ er jo mye av dette sÄ komplisert at selv ikke en regnskapsfÞrer vet hvordan alt dette fÞres, sÄ tviler pÄ du blir puttet i buret dersom du er uheldig Ä skriver inn feil tall.

1 Like

Tror i USA sÄ er de fortsatt usikre hvordan staking skal skattes, om det ev. skal skattes fÞrst ved salg eller til den prisen man fikk dem.

Det har jeg og lurt litt pÄ hvordan fÞrer folk her skatt pÄ krypto?
2020 var mitt fÞrste Är med krypto, og mÄ nok sette av litt tid pÄ alle transaksjonene, samt det som jeg har fikk av staking rewards.

Ja det burde ventes til salg. Si man har staket en coin i 10 Är, verdien av coinen har steget 300% per Är. SÄ kollapser den 90 % og man selger det man har staket. Blir jo et mareritt Ä finne ut hvor mye man da skal skrive i tap pÄ hver av coinene siden man da har betalt skatt pÄ dem hvert Är.

1 Like

StÄr om det her. Det er vel kun stakingrewards vi som har de stÄende i wallet skal ta hensyn til? Eller har jeg missforstÄtt?

Skal sjekke litt mer nÄr jeg kommer hjem. MÄ finne frem kilden min til det jeg tenker pÄ.

1 Like

Glem det jeg skrev om dynamisk token supply, gjaldt Ampleforth😅 klarer tydeligvis ikke Ă„ holde styr pĂ„ alle prosjektene der ute lol

2 Likes

Ja synes dette med skatting av Krypto er litt et mareritt jeg ikke ser helt fram til. Er for skatt men skulle heller helst skattet nÄr jeg tar det av plattformen og til vanlige penger men er ikke sÄnn det fungerer skjÞnner det.

Men det jeg synes er litt kjipt er at de Ăžnsker at man skatter Ă„rlig, men man er ganske til seg selv Ă„ innberette salg osv. De har ingen plattform der man kunne limt inn excel/csv eksport og automatisert en del av det :man_shrugging:

Er det no bistand Ä fÄ av Skatteetaten noen som har snakket med dem ref. spÞrsmÄl osv.?

Du har flere selskap du kan bruke ved Ă„ gi de tilgang til api til kontoen din. F.eks kryptosekken.

Da gÄr det fort, men du mÄ allikevel gÄ over og se at det stemmer. Jeg fikk opp noen helt ekstreme belÞp jeg mÄtte betale i skatt. Jeg er litt usikker pÄ hvordan
det systemet regner nĂ„r man sender fram og tilbake forksjellige coins, veksler om til Btc, tilbake igjen osv, sĂ„ kjĂžper en kanskje nye btc en annen plass for kroner og f.eks kjĂžper Eth for som det da regner de btc’n som et salg igjen og om det faktisk blir riktig :thinking::face_with_monocle:
Har du f.eks sendt over noe til en platform og gearet det opp og det ble likvidert sÄ mÄ du skrive det inn manuelt. Eller om det er en lommebok du ikke har noen som helst anledning Ä komma innpÄ igjen. Men jeg er helt enig! Gruer meg til Ä sette meg ned med det der ja!