Yme var jo en rimelig spesiell sak, tar mindre tid å avgjøre om en rigg skal rives hvis den står på et tomt felt eller er utdatert. Yme derimot var splitter ny… såg for jævlig ut da, var også ombord der
Yme gjorde en bra ting da, den reddet et Bristow helikopter som var i ferd med å gå i sjøen
DETTE er det jeg snakker om…
Eg synes ikkje at Yme har relevans for diskusjon rundt rive oppdrag. Yme er en “stand alone” sak mtp nybygg som skrotes FØR drift.
En liten kuriositet: Pioneering Spirit er båten som kommer til Stord neste år for å frakte Johan Sverdrup LQ ut til feltet.
Gode nyheter i dag!
Hehe ja ingen dårleg start på dagen da her😀Bli spennande å sjå framover
Gratulerer alle medaksjonærer med Johan Castberg! Gledelig å lese at Kværner skal investere 370 millioner på Stord
Bare jeg som tenker YESSS!! Her velges det Norsk? og ikke MADE I CHAINA SHIT QUALITY?
De har jo regnet på at ikke-norske plattformer levert til Norge er et pengesluk direkte og indirekte pga tapte inntekter pga forsinkelser pga dårlig kvalitet. Siden Norge betaler 73% av gildet, så er jeg glad de har gått for kvalitet.
Yep, mine tanker er rimelig like, dog er det vel 78% av gildet vi betaler
Er det ikke 50% tilleggsskatt, og 23% normal skatt?
Er i alle fall 78% for oljeleting.
Du har rett:
I 2017 er den ordinære skattesatsen 24 prosent og særskattesatsen 54 prosent. I 2018 er satsene justert til henholdsvis 23 og 55 prosent. Totalt gir dette en skattesats på 78 prosent.
Visste ikke at de justerte de særskatten når den ordinære skattesatsen gikkned.
Er helt sikkert for å holde det enkelt, samm skatt og refusjon.
“As merger consideration the shareholders of Kværner ASA will receive a number of
shares in Aker Solutions ASA based on a volume weighted average price for the
shares in Aker Solutions and Kvaerner on the Oslo Stock Exchange during a period
of 30 days (incl. both trading days and non-trading days) commencing two trading
days after the Aker Solutions shares trades ex the dividend proposed to be
distributed in relation to the Aker Offshore Wind and Aker Carbon Capture. One
share in Kvaerner shall however always give right to at least 0.7629 shares and
maximum 1.1404 shares in Aker Solutions, which in total provides the
shareholders in Kvaerner with an ownership interest in the range between 43% to
53% in the combined company. The exact exchange-ratio will be published as soon
as it is ready.” https://newsweb.oslobors.no/message/510020
Har laget en oversikt over denne utregningen hittil her(2 dager til den er ferdig og det offisielle tallet publiseres):
Også flott å se at det ble klarert i meldingen fra Kværner i dag at det kun er amerikanske proffe som får lockup og amerikanske småsparere som blir tvangssolgt. Det betyr at de fleste aksjonærene i Kværner kan gå inn i AKSO-absorbsjonen uten hindringer. Og at litt av freefloat blir fjernet i et år etter absorbsjonen. De har lav freefloat uansett pga Aker-eierskapet så det kan bli volatilt etter sammenslåingen. Håper vi ser nye Aker Solutions på 10-12kr etter absorbsjonen, og opp mot 20 kr om de klarer positive kvartaler framover, som de historisk sett bør klare samlet, men det gjenstår å se hvordan det blir i praksis. Ordrebøkene er hvertfall propp fulle for siste del av 2020 og 2021, så inntekter tror jeg ikke de skal slite med.
Ikke så god nyhet, men bra de tar det på alvor og tar tak i det:
Flusst med kontrakter for AKSO de siste dagene Ser bra ut nå!
Viktig for Kværner og Akso at både oljeprisen er så høy som mulig og at det blir investert stort i fornybar energi, olje og gass framover, men resten av 2020 og 2021 er ihvertfall sikret med mer enn nok arbeid. Håper vi ser utbytte her i H1 2021 på rundt 1-1,5kr/akjse med kostnadskuttene og den samlede ordreboken de to får i et samlet AKSO. Tror dette blir en aksje jeg vil sitte lenge i. Blir isåfall også første aksjen jeg sitter i som gir passiv avkastning. ^^ Litt for mye biotech og høy risk fram til nå.
I tillegg 5 mill aksjer i short i Akso, uten at det har dratt kursen ned den siste uka. Satser på at vi ser dekking av den med tap en gang i framtiden.