Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Laplagam sin portefølje

Satt i gang litt handel i dag og. Lot meg bite på PCI ryktene om eksepsjonelle firmavacc resultater. Fra det jeg kunne lese etterhvert så virker det lite sansynlig å være riktig. Jeg gikk derimot inn helt opp til 26 i kurs her.

For å finansiere kjøper måtte jeg selge nano (84.25) og APCL (3.58). Solgte også noe Funncom på 2.94, men valgte å avvente det beløpet. Til slutt ble det til jeg kjøpte tilbake Funcom med beløpet på kurs 2.89.

Dette til tross. Firmavacc resultatene skal begynne å nærme seg å være rett rundt hjørnet uansett. Dersom det er positive nyheter så ser jeg for meg at kurs 26 fortsatt er veldig bra. Så dette kan faktisk være hell i uhell her. Var kanskje dette som måtte til for å få meg inn i PCIB igjen. Husker når handelen tidligere gikk høyt på 30 tallet, så med gode nyheter her så ser jeg ikke bortifra at det kan bli bra profitt fortsatt.

APCL salget var en liten nedvekting og ikke noen krise. Har et reelt snitt på APCL på ca 4 så ikke helt galt. Og med gode nyheter her så kan det fortsatt bli moro. Vi får vente å se i spenning.

Dermed er portefølje status på nåværende tidspunkt slik:
Funcom: 52.8%
Nordic Nanovector: 25.3%
PCI Biotec: 12.8%
APCL: 9%

4 Likes

Lite aktivitet her for min del. Blant mine 4 aksjer så er det 3 som har forventet trigger denne måneden. Status nå er egentlig at jeg venter på resultater på følgende:

PCI Biotech: Firmavacc resultater skulle komme i løpet av H1. Kan komme når som helst.
Funcom: Xbox preview + expansion launch kommer 16 August.
APCL: Ledelsen har lovet oppklaring i løpet av tidlig August.

Så til Funcom. Nå skal det bli utrolig moro å se de neste dagene. 7 dager til launch. Vil tro det kommer en liten oppgang når vi nærmer oss helgen. Kommer sikkert til å skje en del promotering i løpet av helga og da vil nok folk være inne. Vi har heller ikke sett noen spesielt stor hype enda, noe som gjør at jeg også tror folk ser på det å være inne ved launch som vesentlig mindre risikabelt sammenlignet med tidligere. Funcom nå ser ut til å være et helt nytt selskapet og det tror jeg også vi vil se på kurs utviklingen fremover. Jeg tror aksjen kommer til å bli noe mer normalisert.

Det sagt, jeg tror fortsatt vi kommer godt over 3 før launch, og når vi begynner å få tall og informasjon om hvordan salget går så tror jeg vi kan faktisk få noe så sjeldent som en post-launch “hype”. Jeg tror faktisk scenariet at kursen ikke går før etter lansering faktisk også er en mulighet her. Det blir ihvertfall moro å følge Oslo børs sin mest underholdende aksje de neste dagene.

Nå er det bare å stålsette seg :slight_smile:

Slik ser porteføljene ut på nåværende øyeblikk:

3 Likes

Uten handel den siste tiden kan en se at Funcom gnager i stykker de andre aksjene. Kaken blir mer og mer Funcom. Funcom delen er nå i overkant av 55% av porteføljen. Har tro på at den har temmelig bra potensialet videre oppover. Kan godt være det tar litt tid, men slik det ser nå ut så er jeg ikke veldig bekymret. Jeg synes det ser ut som de tjener gode penger akkurat nå.

2018 så har de PS4 + full launch av CE. Jeg tror personlig det alene kan være nok til å dekke største delen av selskapets kostnader for 2018. I tillegg har vi nye titler som skal lanseres og ikke minst SWL Det kommer helt sikkert ekstra innhold og nye pakker som kommer til å dra videre inn inntekter her. Hvis de nå skulle klare å få en spennende tittel som lykkes enda en gang så tror jeg vi kan ta ganske godt farvel med de kursene vi ser i dag.

Er også utrolig spent på hvor lang tid det tar før Secret World serien kommer ut. Vil tro den promoteringa kan gi et aldri så lite ekstra boost til spillet.

Veldig veldig mye spennende med Funcom fremover.

Ellers i prosenter er porteføljen slik på nåværende tidspunkt.

Funcom: 55.8%
Nordic Nanovector: 26.1%
PCI Biotech: 11.4%
APCL: 6.7%

3 Likes

Så man kan si at du ikke liker risiko da? :sweat_smile::+1:

2 Likes

Safety is my middle name :smile:

3 Likes

Etter en god stund uten handel så var vi i gang igjen. Det skulle bli en bra dag. Kom tidlig frem at PCIB la frem positive resultater, og med det enormt store makspotensialet så måtte mr. safety ty til litt kjøp. Det ble tidlig nedvekting av Nanovector for å se hvor kursen skulle. Jeg fikk kranglet inn handel med litt tålomdigha på kurs 20.60 og ttil slutt på 20.40. Det gjorde at jeg nært doblet min beholdning i aksjen. Det var da aksjen var på omkring +10%. Den endte dagen på +28%. Var nær også å selge noe Funcom for å få mer inn, men klarte ikke det da jeg vil være inne der og ved kvartalsrapport. I etterkant ser jeg at jeg skal solgt leilighet, bil mobiltelefon, pc og det som er og bare kjøpt PCIB. Likevel, en kan ikke bare ta gode avgjørelser.

Må si meg alt i alt fornøyd med dagen. Etter dagens handel ser porteføljen min slik ut:

Funcom: 52.5%
PCI BIotech: 26.6%
Nordic Nanovector: 15%
African Petroleum: 5.8%

6 Likes

Har gjort noe handel her i hovedsak i forbindelse med at jeg har satt opp en aksjesparekonto. Planen er å gradvis overføre litt midler til denne kontoen samtidig som jeg beholder en god del på zero kontoen i tillegg.

Satte inn et lite innskudd på tirsdag og kjøpte med det opp aksjer i Funcm på kurs 2.28.
Deretter i dag solgte jeg litt Funcom på Kurs 2.29 og flyttet dette over på aksjesparekonto. Endte til slutt med å kjøpe Nano til kurs 84.60. Egentlig helt greie handler. Skulle egentlig kjøpe gapwaves tegnisretter på omkring 4.20, men det fungerte ikke på aksjesparekonto. Det var litt synd da de endte på kurs 5.35. Kunne blitt fin fortjeneste. Hadde uansett ikke solgt rettene da jeg ville da satset på å kjøpe aksjene som var mulig for de tegningsrette.Må si jeg føler meg litt snytt og litt snurt over at det ikke funka. Men men, sånn er det.

Slik ser porteføljene ut nå:
Zero konto:
APCL: 4,7%
Nordic Nanovector: 17,9%
PCI Biotech: 31,9%
Funcom: 31,9%
image

Aksjesparekonto:
Funcom: 49,6%
Nordic Nanovector: 49,8%
image

Må ærlig innrømme at jeg begynner sånn smått i bli ganske optimistisk med tanke på aksjene jeg har. Eneste jeg er litt misfornøyd med når det gjelder porteføljen er at jeg har og har hatt litt for høy eksponering i Funcom. Jeg tror biotech firmaene kommer til å gå litt før. Likevel, en vet aldri med Funcom. Derimot så tror jeg neste kvartalsrapport kommer til å hjelpe. Nå er det derimot utrolig spennende tider med PCI og Nano. Tror det kan bli veldig moro fremover.

7 Likes

Ikke lurt å sette inn et lite innskudd på aksjesparekonto, da får du ikke skjermingsfradrag for hele beløpet du etterhvert setter inn. Hvis jeg har forstått det riktig, jeg postet et innlegg på alsjesparekonto2 med Skandiabanken sine tips ved aksjesparekonto.

2 Likes

Ah, takk for info! Lest gjennom det nå. Er nok for sent for meg å gjøre noe med det nå. Blir vel uansett resatt i det vi passerer 2017. Men ja, litt surt at skjermingsfradraget gjelder minste beholdning som har vært på aksjekontoen. Det synes jeg er en merkelig ting å ha. Eneste fordel med det er vel at det er enkelt å kalkulere. Ja, også at staten slipper å gi mer skattelette :smile: Men skal ikke klage da jeg liker veldig godt ordningen generelt sett. Det at en kan selge aksjer til og med beløpet en har satt inn uten å skatte er rett og slett helt fantastisk. Nesten litt for godt til å være sant. Men sant er det :slight_smile:

Ifølge han jeg snakket med hos Nordnet har man 1-2 uker(?) i forhold til skjermingsfradraget, dvs at hvis du setter inn mer ganske raskt virket det som du kan få skjermingsfradraget for alt. Tror muligens det ble nevnt i pengepodden som omhandlet dette også(har ikke hørt den enda, men han refererte til det)

3 Likes

Skulle klare å få over en del da. Uansett blir vel fort dette skjermingsfradraget for siste delen av året, så beløpet blir nok ikke veldig stort uansett. Men da er det ihvertfall greit å gjøre seg unna med det meste før nyttår.

Takker for gode innspill! Mye her jeg ikke var klar over :slight_smile:

Gjett hvem som tjener mest på overgangen til aksjesparekonto? :wink: :wink: #banken

1 Like

hehe, ja kommer nok til å bli mye mer sparing i aksjer og da drar de vel fort inn mye mer kurtasje!

Sjekk hva du får til, kanskje du kan få flytta over mer, det er vel en podkast i aksjesparekonto tråden også, mulig de sa noe der om hvor lang tid en har. Du får bruke helga og få fingen ut😊

1 Like

Ja banken er jo ikke bank for moro skyld, men for å tjene penger :sweat_smile: men f.eks Nordnet tjener jo ikke mer på meg om jeg har aksjene i Aksje og fondskonto eller i en Aksjesparekonto vel? Etter det jeg har lest så er kurtasjen den samme, ingen gebyrer etc, og med utsatt skatt så er det vel kunden som tjener på det @Larsen ? :wink::+1:

1 Like

Zero hos Nordnet har også utsatt skatt, men lavere enn aksjesparekonto. Blir kanskje mer riktig å si at staten tjener mest på denne nye typen konto?

1 Like

Nå må vi ikke ødelegge portistråden til @laplagam med denne diskusjonen :smile:

3 Likes

Litt moro er det å flytte aksjer fra Zero til ASK konto. Da må en selge litt og kjøpe litt :slight_smile: Fikk gjort en handel ut og en handel inn i dag. Ble litt under 5% av porteføljen min fra Funcom som jeg solgte på kurs 2.33. Overførte dette over til ASK konto og endte til slutt opp med å kjøpe PCIB. til kurs 25.70. Funcom endte dagen på 2.29 og PCIB på 26.00. På en dags sikt var dette fint, men så får vi se etterhvert om det faktisk lønner seg over bittelitt tid.

Hoved porteføljen (zero )ser slik ut:
Funcom: 43.7%
PCI Biotech: 33%
Nordic Nanovector: 18.9%
APCL: 4.4%

image

Og så har vi ASK kontoen nedenfor. Og folkens, hva synes dere om symmetrien her?!? Snakker vi kunst? Mulig den lille grå biten ødelegger litt. Kontanter har som vi alle vet ingenting å gjøre i en portefølje. Likevel, noe må være igjen til betaling av kurtasje. Må si derimot at jeg er veldig fornøyd med symmetri og geometrien her. Pytagoras hadde nok vært veldig stolt.

image

Og slik ser det ut i prosenter:

PCI Biotech: 39.4%
Funcom: 30.3%
Nordic Nanovector: 29.7%

6 Likes

Og så kan dere gjette om dette er frustrerende. Rettene står nå i kurs 14. Aksjesparekonto er noe herk :smile:

2 Likes

Skal det ikke fungere på ASK?