Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Lokotech group AS

Må ikke chipper designes for den spesifikke wafer teknologien den skal bruke? Aka man kan ikke bare bytte mellom TSMC 7 nm, 5 nm eller Samsung 8 nm etc. Hvilken wafer teknologi designer Harmonychain for?

Hvis dette ikke er bestemt og wafere booket så er de jo mange år unna å kunne levere et produkt som Evilfreud sier. Hvis det er ledig waferkapsitet i dag så er dette gamle teknologier som overhodet ikke er konkurransedyktige på energieffektivitet.

Wafer som de nå kjører for er 12 nm. 5 nm er ikke tenkt for denne generasjon, men fremtiden.

Uansett, de bør først klare 12 nm før de hopper opp i ambisjonsnivå. 12 nm er ganske heftig.

12 nm fra hvilken produsent? Må kanskje være GlobalFoundries sin 12 nm da?

Det har vært snakket om ganske drøye ting fra enkeltes side. Derfor sier jeg, vennligst vurder hvem som sitter i styret. Der finnes tyngde på det selskapsetiske, prosess og rapportering. Vi får se hva som skjer vedr chip produksjon. Men, det er ikke helt black magic det heller. Det finnes folk og ekspertise man kan leie. Jeg gir HMONY 50/50 for å klare noe. Verken mer eller mindre.

Det vet jeg ikke. Det er så mye hemmelighold. Jeg er bare en vanlig dude som kjøper og selger aksjer så jeg vet ikke mer enn det som blir sagt eksternt.

Siden du påstår dette.

Synes du den nylige MoUen bar preg av noe som helst av dette? Solid prosess, god selskapsetikk og upåklagelig rapportering?

Eller var det en amatørmessig fadese?

Ja det er helt naturlig at det tar tid å bygge opp både designet og kompetansen for en ledende chip, dette skjer gjerne også over flere iterasjoner der man lanserer en ny utgave feks hvert år før man til slutt sitter igjen med noe som er veldig bra. Men 12 nm er ikke konkurransedyktig med 5 nm, som bitmain nå skal bruke i sin nye miner, på verken ytelse eller energieffektivitet. Bitmain er altså et etablert selskap som har brukt årevis på utvikle produktene sine og kompetansen sin ved å kontinuerlig iterere på produktene sine ved å lansere nye versjoner. Harmonychain sitt narrativ er altså at de har betalt noen eksterne folk for å lage et design som tydeligvis er så mye bedre i versjon 1 at det kan slå en etablert konkurrent med etablert teknologi som opererer på en plattform som har mye høyere ytelse og energieffektivitet. I tillegg viste det seg at ytelsen Harmonychain hadde kommet fram til med sitt første design ikke var reel, men nå har de et nytt design som er mye bedre. Disse ASICene gjør jo bare den samme matteoperasjonen igjen og igjen så jeg tviler på at det overhodet er mulig å lage et mer effektivt design på en 12 nm plattform enn et oppegående design på en 5 nm plattform. Hele narrativet til harmonychain framstår som totalt usannsynlig og amatørmessig. Det er nok lurt å holde seg unna dette selskapet.

Har Harmonychain i det hele tatt den interne kompetansen på chip arkitektur til å vurdere om det de blir fortalt fra sine eksterne designere er realistisk og gjennomførbart? Man trenger ikke peke på svindel når mangel på kompetanse er en åpenbar forklaring.

Og hvis disse eksterne ekspertene hadde gjort et eller annet fundamentalt gjennombrudd hvorfor selger de da dette for en slikk og ingenting til et fattig norsk selskap når de kan gå til den største aktøren i sektoren å håve inn store penger for teknologien deres? Dette gir åpenbart ingen mening.

3 Likes

Det var ikke noe å være stolt av, men styret er ikke involvert i en MOU. Folk på gulvet trodde Capgemini = kvalitet, som åpenbart ikke holder mål. Men styret stod nok bak den relativt kjappe termineringen man kunne se 3 dager senere.

Likevel, det som er viktigst for HMONY er helt andre ting og det er det man bør fokusere på.

Bitmain sin L7 henger håpløst etter (husk den er ennå ikke ute) og bruker likevel 4 ganger mer power enn Harmonychain sin chip modell. Om L7 er det beste de får til med 5 nm så bør de skifte ut Scrypt teamet.

Uansett: Jeg er ikke forelsket i Harmony, ser jeg 1.5 så er jeg ut døra med den infoen jeg har nå. men jeg tror det er nok kjøtt her til å ta inngang. Skal ikke råde noen andre til det, men jeg har gjort det. Opplever aksjen som billig om de bare kan levere 1/4 av det de har på plakaten.

De henger håpløst etter på hvilken målestokk?

Hash pr Joule

EDIT:Dette om man skal tro spesifikasjonene som både Bitmain og Harmony rapporterer.

Bitmain har et fysisk produkt.

Harmony har en tegning.

3 Likes

Er L7 ute? Ser bare at den er utsolgt på nett. Umulig å faktisk få tak i.

En ting er å ha et produkt klart til lansering, men harmony har ikke engang en fysisk prototype.

1 Like

Sant. og jeg skal ikke love de klarer å få en heller. Men muligheten er der.

De stoppet produksjon for å ikke drepe 2nd hand markedet etter at kina stengte ned. Ble meldt ganske tydelig og var ønske fra de store aktørene der ute.

1 Like

:slight_smile: For de som har abonemang.

1 Like

DLTX har fått en super bevegelse på oppadgående krypto. Marketcap 925 millioner.

Harmonychain med Litecoin mining og scryptpool i utvikling har marketcap 150 mill…

Hvorfor sier jeg dette. Det er fordi jeg tror at etter en del venting så kan oppgangen for Harmonychain snart starte.

1 Like

Det er noe jeg ser veldig frem til, man ser en positiv utvikling allerede nå

Harmonychain på jakt etter billigere strøm.