Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Lokotech group AS

Særdeles billig og enkelt bygg.

Er ikke noe mer spennende.

Udokumenterte påstander som at de “lett” kan skaffe fallrettigheter til å lage kraftverk, vil bli belønnet etter forumreglene. Det er såpass grov påstand at den må dokumenteres.

Det er helt ok synspunkt. Om det er lett eller ikke å skaffe rettigheter vet ikke jeg så det skal jeg ikke påstå. Dessuten, den fossen er bare aktiv når demning full og det ellers er store mengder overskuddsvann.

Det er ganske vanskelig å skaffe fallrettigheter. Og man kan anta at hele den storyen er totalt bullshit.

Derfor er det fint om man.

1. Dokumenterer at det faktisk stemmer at det finnes rettigheter de kan skaffe.
  2. Er enige om at dette er totalt bullshit og lar være å nevne det som en SVÆRT POSITIV GREIE.

Da sier vi det. Men jeg venter på melding, vedr. mange forhold. Jeg blir ikke himmelfallen om det også kommer noe på leie av fallrett.

Det er vel mer sansynlig med emisjon enn fallrettigheter mao.

Det bygget ser jo ut til å trenge mer enn bare maling før det kan brukes.

2 Likes

Usannsynlig at de skal male og pusse opp for mer enn de 80 millioner som de har på konto? :slight_smile:

Om jeg skal spekulere om neste melding så blir det kanskje en melding om betatest av Scrypt Pool eller at de investerer 20 til 30 mill i mining utstyr for å få fart i omsetningen, eller at de kanskje har dannet kraft avtale med tistedal vannkraftverk som ligger rett i nærheten? Mange hyggelige ting som kan skje her.

Det koster ganske mye å bygge et datasenter FØR du kan putte minere inn i det.

At de må svi av 10-20-30mill før en miner har satt foten inn døren er meget mulig.

Så må de evt betale for minere. Men de har jo ingen chip enda. såe.

Ok, om jeg tok såpass feil at jeg må moderere vekk tekst lengre opp så bør du gjøre det samme her. Det går ca. 600 til 700 ASIC inn i en kontainer. Det koster ikke 10-20-30 mill å sette opp strømforsyning og kjøl til dette. Og ikke minst når de har meldt at det er trafo skalert for industri allerede på eiendommen.

Ta en titt på Arcane Krypto caset. Selv om de er på Bitcoin så kan du se litt hva de må investere for å produsere bra omsetning og resultat

Den siste kommentaren om at de kun kan bruke sin egen chip er jo også ikke basert på noe som helst. Selvfølgelig kan de bruke andre sine ASICs også. Om der kommer en kasse L3 fra Mongolia eller Kina til 1000 kroner så regner jeg med at de plukker den opp.

De kan kjøre containermodellen.

Men da må det fortsatt strøm og kjøling til bygget, samt at det er godt mulig at deler av bygget må forsterkes for å kunne ta vekten av en container.

Det går ganske mye penger om man skal ha et skikkelig datasenter. Her virker det som de kjører sparemodus deluxe. Og da går endel av investeringen i containerene. Men de har også en kost. Det blir uansett en større investering.

Og ja jeg driver et datasenter så jeg vet veldig godt hva strøm, kjøling, batterier, agregat, diesel og ikke minst service på alt dette koster.

Med dagens strømpris så blør Arcane sitt mining prosjekt penger :wink:
Men det må du lete ganske godt i tallene dems for å finne.

Arcane har nok stoppet sine minere nå, så blødningen skyldes nok ikke annet enn avskrivning?

Dieselaggregat? glem det. Fosseveien 12 er forsynt med mengder MW. Det er meldt (selv om ikke antall MW) så det trenger vi neppe spekulere i. Går også ut fra at all power i denne strømmen stammer fra Tistedal Kraftverk som ligger et steinkast unna.

Batterier og Agregat er hvis strøm går ned. Selv om det ca aldri gjør det.

Tingen er. Mye kostnad i et datasenter før minerene får være med.

Spurte en på et annet forum. Man bruker UPS til dette. Det finnes UPS som leverer 2 MW i en periode lang nok til å holde hjulene i gang 30 min ved eventuelle små strømbrudd. Men selv dette koster ikke så mye. I tillegg finnes det AI som gradvis reduserer load og forlenger levetid på UPS dersom uhellet er ute.

https://www.fujielectric.com/products/power_supply/large/index.html

Aggregat tror jeg ikke Harmonychain vurderer da det vil bryte med miljøprofilen deres.

Nå nevntej eg batterier i posten over.

UPS er batterier med intelligens. Hovedjobben er å holde servere gående lenge nok til at de kan slås av uten å skade data. 30min strøm via UPS og batterier er shitdyrt. De fleste har kun et par minutter. Som er det man trenger for å slå ned ting. Vårt DC har også en batteribank ( i tillegg til UPS) som holder leveransen i opptil 4minutter. Sånn at agregatet skal få tid til å levere ønsket effekt.

Selv Norges grønneste datasenter. Green Mountain har dieselagregat :wink:

Men jeg ser jo at dette er noe du ikke kan. Så vi kan la den diskusjonen ligge.

2 Likes

Ja du har rett i det at jeg ikke har satt opp datasenter. Men jeg ser at UPS i MW-klasse på internet koster 1200 $. Da tenker jeg at selv om jeg kobler opp 10 slike så blir det fortsatt bare 12 000 $ og det er langt unna 10 mill. Jeg skulle ha tatt det du sa for god fisk, men må bare beklage at jeg ikke helt gjør det. Dette fordi fra tidligere så vet jeg at du overdriver litt når det gjelder Harmonychain fordi du ikke liker dem. Det sagt, jeg kjenner ikke HMONY gjengen, så jeg vet ikke hva de går for. Kanskje de går for agregat som du sier, men jeg håper de holder linjen med å kjøre så miljøvennlig som mulig. Det er en av grunnene til at jeg kjøper dem i stedet for Arcane ,

Nå har vel ingen av påstandene dine om harmony vært korrekte enda.
Sånn seriøst ingen av dem.

Og det er noen få poster siden du rablet om at de lett kunne skaffe seg fallrettigheter og lage sitt eget kraftverk.

1. Hvor mange minere får de plass til i en container.
  2. Hvor mange containere skal de ha inn i datasenteret sitt.

Hva er estimert strømforbruk på datasenteret.
Hvor mange UPSer til 1200dollar trenger de for å gi nevnte datasenter 30min strøm.

Så har du kjøling, og øvrig infrastruktur. Samt tilpassninger av bygget for å få plass til nevnte containere. ( hvis harmony har bekreftet at de går for container datasenter).

Eller tenker du at dette er gratis?

Ifølge Bjørn så får de plass til 200minere som bruker ca 3500kw pr miner i en 20fot container.

Så slipper du å lete.

Jeg vet ikke hvor mange minere de får plass til i en container, eller hvor mange containere de får plass til i bygget. Men en som heter Arid som virker superflink har PM meg en del info. Man må regne med mellom 0.5 og 1.3 MW pr container.

En annen ting det er greit å tenke på for fremtiden er at det går 10 ganger flere Lokotech S1 på 1 MW enn Goldshell L5. Arid sier at det ikke blir helt x10 da kjølingen og krevet mye kraft. Men S1 som bruker mindre strøm avgir også mindre varme. Gitt muligheten for det høye antallet S1 i fremtiden så tenker jeg at de kanskje får plass problemer om de ikke pusser opp som du sier. Vi får se. Man trenger ikke gjøre alt på en gang. Her kan man bygge sten på sten og jeg tenker at de kanskje pusser opp etter hvert. De kan definitivt ha råd til det om de lykkes med sin ASIC. Jeg gir 50% sjanse for det.

Det går 200minere i en container ifølge bjørn.

Så da kan du jo fortelle hvor mye det koster med UPS for 1 container. 30min strøm

Resten av posten din er ikke relevant for spørsmålet.

Jeg skal outsource dette spørsmålet om UPS :slight_smile:

Kommer med svar i morgen.