Jeg var interresert i en del av et bygg i Fosseveien 18 for noen år siden; eiendommene i Fosseveien har vært veldig rimelige, derfor jeg var interessert, regner med det samme gjaldt nr 12…! Tror det kan være greie kjøp med tanke på egen bruk. Leste også en annonse om en annen eiendom i Fosseveien i Halden som hadde deler av elven som gikk gjennom kjelleren, med diverse muligheter for problemer i forhold til det, men også for å (i mitt hode) dra mulighet av det til å utnytte til egen bruk for elektrisitet (men det er mye lovverk så sikkert ikke strengt tatt lov).
Veldig interessant. Jeg leste på annet forum at grunnboka sier at tidligere var 100% av fallrettighetene på Fosseveien 12. Så ble dette solgt i 1983 til fylket som leier disse rettighetene ut. Jeg tenkte da at det kan jo tenkes at man bare kan søke om å få leie 10%? Vet ikke nok om det til å påstå det ene eller det andre, men det skal jeg nok klare å finne ut om jeg får anledning til å ringe litt rundt
De er nok leid ut til kraftverket nede i gata.
Da har @pdx besluttet å stenge ute brukeren @Sirli
Viser seg at dette var vår kjære venne yngve. Også kjent som 100baggern og mange andre nick.
Kan bekrefte det, så ta alt denne brukeren har sagt med et lite lass salt.
Harmonychain har mye bra på gang nå.
Fabrikken i Halden er i gang nå. Ihht. Arbeiderbladet miner de til seg selv og tredjepart.
Tidlig i desember valgte jeg å ta en solid bunke lodd i Harmonychain. Jeg har fulgt med på den fra i sommer, men følte at nedsiden var begrenset og oppsiden enorm. Jeg har et snitt på 1 krone og siden er den opp fine 18-20%.
Forrige uke kom det melding fra CEO om et mulig samarbeid om kjøp av datasenter i USA med kapasitet på 30-120MW. I tillegg ser de også mot Skandinavia.
Ifølge CEO var dette banebrytende. Jeg er ingen tek/krypto ekspert og prøver å finne ut hva dette faktisk betyr. Hva innebærer et datasenter på 30MW eller 120MW? Hvor mange minere kan man sette inn der, hva koster alle disse minerne og ikke minst hva kan man forvente å sitte igjen med fortjeneste? Jeg aner ikke, men beregninger jeg leser om på ulike forums viser svimlende tall. P/B er på latterlige 2.
Jeg ser også at Rhodium Enterprises denne uken blir notert på Nasdaq. Går alt etter planen verdsettes denne til 14-15 milliarder NOK. De har vel kun ett datasenter på 125MW hvor det mines bitcoin. Denne verdsettes da til 75 x mer enn Harmonychain som for øyeblikket verdsettet til 200 millioner.
Jeg skjønner at det er mange usikkerhetsmomenter og at man ikke kan sammenligne en til en. Men her må det da vel være muligheter for multipler?
Fra torsdagens Børsxtra .
HARMONYCHAIN: Kryptoselskapet som gikk på børs i 2021 og forespeilet investorene meget snarlige milliardinntekter endte opp med inntekter på 0,5 MNOK i 2021. Selskapet har 4 ansatte og nå foreslår dagens styre til generalforsamlingen at antall styremedlemmer økes fra 5 til 10. En finfin ratio på 2,5 styremedlemmer per ansatt. Totalt foreslås det at styret tildeles opsjoner på kjøp av 42 millioner aksjer noe som utgjør ca 24% av totalt antatt aksjer i selskapet i dag. Styreleder foreslås å få 35% av alle opsjonene, merkelig nok nesten tre ganger så mange som daglig leder. Også to styremedlemmer foreslås få like mye som daglig leder mens resterende styremedlemmer skal få 20% av antallet disse to mottar.
… og da går vi fra Kapitals gamle måltall Price/Eat som målte verdien av gratis mat på generalforsamlinger i forhold til kurs på enkeltaksje til også å merke oss måltallet ansatte/styremedlemmer. Er ganske sikker på at det skal godt gjøres å finne noen bedre/verre enn Harmonychains 0,4 for et selskap med virksomhet. Selskapets CEO er f.ø i pappapermisjon og når han oppdager at styreleder skal ha nesten 3x antall opsjoner og to styremedlemmer like mange så forblir han kanskje fraværende?
Og storhausser Yngve Bolstad er en av de innstilte styremedlemmene
Greit å merke seg oppsjonspakken det massive styret får
Sier ganske mye om dette selskapet…
Når et styre tildeler seg selv en opsjonspakke på 24% av utestående aksjer viser de en total mangel på respekt for de aksjonærene som har puttet inn penger til en kurs tilsvarende det doble av dagens markedspris. De fleste av styremedlemmene har dessuten store aksjeposter som i utgangspunktet burde være incentiv nok til å gjøre en god jobb, spesielt styrets formann.
Jeg anbefaler styret kollektivt å lese gjennom Finansanalytikerforeningens anbefaling til god corporate governance. Her er det langt mellom liv og lære for både den ene og den andre av styrets medlemmer.
Hva skjer med denne aksjen? Syltynt innsatt styre med tanke på kompetanse? Og rar introduksjon av dem… flust av oppsjoner også…
Uten at jeg har aksjer i selskapet, så har jeg ikke blitt imponert så langt. Stusser litt over kvaliteten på selskaper som blir listet på Growth.
Hva er ratioen på ansatte vs styremedlemmer? 4 ansatte og 10 styremedlemmer Samtlige med en enorm andel av aksjeopsjoner? Var det 42 millioner aksjer de fikk i opsjoner? 24% av det totale antallet aksjer i selskapet.
Due dilligence med en Tomas Øye og terminering noen dager etterpå vitner ikke om noe positivt
Styrer personlig langt unna.
Dette er kanskje et godt eksempel på hvordan systemet er rigget så de med urent mel i posen kan komme unna så lenge moralen er lav? Uten å bryte loven.
Harmonychain – Et gjennombrudd har blitt en realitet! Nå skal Harmonychain prises på nytt, og skal minst bli verdsatt 500 mill NOK
Så kommer det tilfeldigvis en emisjon på pumpen.
Ut fra det jeg forstår av fundamentet i HMONY skulle jeg gjerne tatt et aktivt veddemål på kursnedgang, men virker ikke som investorer i selskapet er realitetsorienterte og da blir det for risikabelt. Kunne kanskje trodd litt på det hvis det bare var datasentervirksomhet, men denne chipen og markedet de ser for seg at den har er vanskelig å ta alvorlig. Sammenstilt med de andre “rare” tingene rundt selskapet (opsjonspakker, til dels misvisende nyhetsmeldinger) føler jeg det er mer enn bare “normal” investeringsrisk her.
Stødig risikovurdering her.