– Hvorfor satser dere på Lumi?
– Det første premisset når vi investerer er at vi skal forstå virksomheten. Lumi er noe vi forstår godt da vi tidligere startet og solgte undervisningsselskapet Privatundervisningen. Videre tror jeg Lumi gir en interessant eksponering om du tror på et økonomisk klima med høyere inflasjon, lavere økonomisk vekst og høyere arbeidsledighet. Historisk har det vært en sterk sammenheng mellom arbeidsledighet og villigheten til å ta høyere utdannelse. Samtidig har Lumi en kapitallett modell som gjør at virksomheten er godt beskyttet mot inflasjon, sier Arne Kvale, og fortsetter:
– Lumi har også en interessant plattform for nye satsingsområder innen utdanning. Bryter du ned utdannelse er det informasjon. Prisen på informasjon er sterkt fallende, men Norge bruker 5-8 prosent av BNP på utdannelse. Jeg tror det ligger spennende muligheter her i fremtiden.
– Overdrevet
I fjor hadde Vi Ønsker Styreplass et årsresultat på 9,6 millioner kroner. Ved utgangen av året var balansen var på 29 millioner kroner, hvorav kontantbeholdningen utgjorde 14,6 millioner kroner.
– Lumi-investeringen er stor for oss, sier Kvale.
– Hva tenker dere om kursfallet som har vært?
– Vi tror det er overdrevet og derfor har vi kjøpt aksjer. Samtidig forstår jeg godt hvorfor aksjen har falt mye. sier han.
– Hva ligger bak selskapsnavnet «Vi ønsker styreplass»?
– Navnet gjenspeiler intensjon.