Min mening: Brandeggen kritiserer at periodiseringen av kontrakter har blitt endret slik at man får høyere inntekter nærmere i tid, hvilket booster resultatet på kort sikt. Jeg skjønner kritikken fordi markedet har ikke blitt klart orientert.
Orienteringen har vært elendig, men er det veldig kritikkverdig? Overhodet ikke. Periodiseringen som nå har har kortere durasjon reflekterer realiteten i kontraktene som inngås (fra 12 til 6 måneder) Det er kreativ bokføring, men det bør vel ikke endre fundamentalt syn imo.
Disc: har ingen aksjer i Lumi, bare heier på selskapets aksjonærer som har tatt et spennende bet. Disc: Jeg kan myyyye mindre om aksjer enn Brandeggen
Litt fra Finansavisen.no:
"Lumi leverte i går tall som var forbløffende gode, spesielt på inntektssiden i forhold til guiding fra september. Nesten ‘too good to be true’. Og etter redaktørens mening så var de heller ikke helt ‘true’ - i alle fall burde Lumi og meglerhuset gjort betydelige forklaringer
Det hele handler om periodisering av inntekter. Tidligere periodiserte Lumi innbetalte inntekter for online undervisning i Sonans over 12 måneder, mens nå er dette endret fra 6 til 12 måneder og i snitt 9 måneder.
Durasjonen er med andre ord kortere, slik at man får en litt annen profil på periodiseringen av inntektene.
Ifølge Brandeggen er den finansielle effekten av ny periodisering av inntekter på 11 millioner kroner for konsernet i tredje kvartal, tilsvarende over 30 prosent av inntektene til Sonans Online"