Kontaktet forøvrig han som satt ut ryktet om at Helios var lagt ut for salg.
I følge han så var infoen ifra “a trusted source”.
Men klart ein må jo bare te det for det det er, en påstand/rykte.
Kontaktet forøvrig han som satt ut ryktet om at Helios var lagt ut for salg.
I følge han så var infoen ifra “a trusted source”.
Men klart ein må jo bare te det for det det er, en påstand/rykte.
Syns forøvrig det var ein litt spennende tanke som en (mulig flere?) løftet på FB-gruppen.
At Magnora og Hafslund kjøper 30% kvar av utestående aksjer i Helios.
Dette må selvsagt innebære (så lenge det ikkje er emisjon) at man får en solid pris for WI-lisensen (stor mulighet for det tror eg), men det vil være en langt større transaksjon enn kva typisk Magnora-investering er.
Men skulle det vise seg at Helios er til salgs, så har eg vanskelig for å tro noe annet enn at Hafslund (med sitt eierskap i MGN) for åpenbare grunner melder sin interesse for selskapet.
Dog litt usikker kor sannsynlig dette er for MGNs del, men hadde vært særdeles interessant å fått salg fra Helios fortløpende med på Magnoras kvartalsrapporter.
Ekstremt spennende tid!
Evolar AB becomes First Solar European Technology Center AB
Following First Solar’s acquisition of Evolar AB earlier this year, the company name has now been formally changed to First Solar European Technology Center AB. The 2500 sqm facility in Uppsala, Sweden, will continue to conduct its research and development activity under the new name. By connecting First Solar’s advanced research lab in California with Europe and building the Western Hemisphere’s largest PV R&D innovation center in Ohio, First Solar is uniquely positioned to develop and commercialize the next generation of photovoltaics.
Satse på at det blir full uttelling av salget.
Innen 2 ukers tid så får vi kanskje svar fra Sør-Afrika og i tilfelle fingre krysset for positive nyheter
Liten nedgang her om dagen ja . Håper de kommer med noe info snart
Det her er i høj grad med til å heve prisen på selskapet, og da de er i en salgsprocess, så tenker jeg at dette er tegn på at vi snart nærmer os en avtale/salg.
Jeg er ganske sikker på at vi får mere enne en dobling av nuværende MC hvis styret skal godta en købs pris.
Altså kan man doble pengene ganske raskt her.
Helt enig med deg her.Har du gjort deg opp noen tanker om hvorfor de fremskyndet kvartalspresentasjonen?
Jeg tenker det ligger lidt i samme boldgade. De ønsker snarest at vise hvor godt det går.
Det er naturlig i en salgs proces. Og er med til at få sat den rigtige pris på selskabet. Nu er det jo ikke til at vide hvem som har vist interesse, men det vil jo vare naturligr at tænke Hafslund som har en ejerandel i forvejen.
Og de har jo gjort klar at de kun sælger hvis det gi er mening for aksjonærene.
Tolker det også som positivt at de ønsker å fremskynde kvartalspresentasjonen. Blir spennende å se hva de kommer med. Enig når det angår Hafslund. Men er ikke sikker på om de selger hele selskapet.
Blir veldig spennende å se hva slags kaniner Sneve har i hatten på mandag. Jeg tipper man kvitter seg med resten av oljedråpene, så Magnora kan kalle seg for et 100 % grønt selskap.
Det var jo noe som nevnt av Sneve. Fond som ønsket å investere, men ikke kunne pga av deres grønne profil. Tror ikke de selger oljevirkersomheten. Men de kommer til å skille det ut på en eller annen måte.
Magnora har hyret inn Pareto Securities for å se på strukturelle alternativer for å «sementere rollen som fornybarutvikler».
– Styret har engasjert Pareto basert på veldig høy aktivitet på de ulike porteføljeselskapene, interesse rundt dem og rundt Magnora, sier Magnora-sjef Erik Sneve.
– Samtidig har vi disse legacy-inntektene som per definisjon regnes som olje og gass av fond og ESG-standardene. Det gjør at investorene som har kommet inn har en del begrensninger på hvor mange aksjer de kan kjøpe i Magnora.
Det har vist seg å bli vanskelig å ta avstand fra de fossile inntektene.
– Det er en del arbeid vi har jobbet med de siste årene, og nå ser det ut til at vi ikke blir kvitt disse oljeinntektene med det første, men at de forlenges litt basert på aktiviteten vi ser. Da er det viktig å ha en struktur som er attraktiv.
– Vi har altså legacy-inntektene fra olje- og gass, vi har onshore-aktiviteter som sol og vind, og så har vi ScotWind-prosjektet på havvind. Det er ikke sikkert alle disse satsingene bør være i et og samme selskap, og Pareto sammen med juridiske rådgivere ser på en optimal struktur.
– Kan det si at vi får Magnora Vind, Magnora Sol, og så videre?
– Vi lover ingenting, men det kan være et alternativ.
En annen ting man kan stille spørsmål ved er: Hvorfor har Magnora stoppet helt opp med å kjøpe tilbake aksjer. Sist gang de kjøpte var 21.08. 🤷🙂