Min forventning var også at Q1 ville bli oppfattet som nøytral/svak, og at markedet kunne finne på å sende aksjen noe ned. Hadde vektet meg en del ned i forkant. Vi får se hva dagene bringer. Hjelper ikke med sur stemning internasjonalt heller. MEN, Q2 har ganske god visibilitet på flere positive triggere etter min mening, og jeg er glad Q1 er over, slik at jeg kan vekte meg opp igjen. Aksjonærene skal nå om kort tid få utdelt verdier på (konservativt regnet), litt i overkant av 3 kr per aksje, med mulighet for høyere avkastning med tid. Det tilsvarer direkte avkastning på ca 10%. Personlig tror jeg at verdien i MGN på kort tid har hentet dette inn, ettersom den grunnleggende verdien har vært lite vektlagt i de fleste verdsettinger av aksjen jeg har sett, så “rett i lomma netto”. Spinoff dette også ha en del gode side effekter. Aksjen blir mer rendyrket og attraktivt, som skulle tilsi kjøpspress fra store fond. Det er ikke så mange suksesser som er godt drevet og tjener godt med penger i fornybar verden, så håper at dette skal presse pris gjennom sommer og utover. Så er det mulig at utbytteforventning skal noe ned for 24, men jeg mener det er ingen grunn til å anta at forventning på kontantutbytte utdelt i 2024 ikke skal komme opp mot 8-9%. Må også veies opp mot salg av scotwind! Da nærmer vi oss totalt 20% i 2024! Så, rosinen i pølsa: MGN har en enorm vekst og suksessrate på sine prosjekter, virker det til. Når de organisk vokser porteføljen sin med 20% på dagens (oppnådd, siste 5 år og signalisert videre), så betyr det cirka 2GW på dagens. Det har en kommersiell verdi på cirka 2mrd, røft regnet. Hvis vi legger inn en suksessrate på magre 60%, snitt eierandel på 60% drar av for litt kostnader, og neddiskonterer over 4-5 år, så kommer man fort til 7-8 kr per aksje!!! Altså så skapes en årlig organisk netto verdiskapning på over 25% av dagens aksjekurs. Kombinasjonen av alt dette. Løpende utbytteyield, et rendyrket selskap med dyktig management som er tillit verdig, samt enestående organisk vekst og løpende verdiskapning, så skulle multipler øke, og reisen bli bra for aksjonærene. Det skal også være mindre rentesensitivt enn mye annet (Sneve sa en del om dette i intervjue finansavisen 16/04/24), så kan denne aksjen være en ganske godt alternativ hvis det surner litt i børsklima generelt forover. Selv gir jeg MGN en antatt ganske god risk/reward forover
Deler dine tanker og godt innlegg HebbeW
Eg vurderte å justere meg ned forgje Fredag med “tradingposten” men lot være, det var nok det mest frustrerte med gårsdagen at eg ikkje hadde solgt
Godt Q1 er over ja, dette blir nok muligens det eneste kvartalet uten større direkte inntekter til MGN (fikk vel riktignok noen kroner fra SA i Q1). Q2 har jo startet meget bra og vi kan se med spenning på veien videre.
Fikk ett spørsmål om akkurat dette relatert til MGN-kursen etter utskilling igår, og eg nevnte det samme til han og, at eg heller føler ikkje oljebiten har blitt gitt særskilt prising i MGN-kursen tidligere så eg og tror den tar seg relativ kjapt inn igjen.
Når vi nærmer/beveger oss over I 2025 så skal nok vi begynne å anta noe kan komme til å skje i Helios også. IPO eller (mest sannsynlig kanskje?) salg av selskapet.
Vil tro dette vurderes fortløpende opp i mot fremdriften i SA.
Ser ut til at Pareto støtter våre vurderinger: MGN – Minor estimate revisions on the back of Q1’24 report • We make only minor estimate revisions on the back of the Q1’24 report, keeping our FY’24-25E sales figures of NOK 139/208m unchanged while slightly increasing opex in the Projects segment (related to development and M&A) to reflect increased investment pace going forward by NOK 20m to NOK 93m for FY’24E • Hence FY’24E EPS is lowered to NOK 2.9/sh from NOK 3.5/sh, while the FY’25E is lifted from 4.5/sh to 4.7/sh • Magnora had a cash position of NOK 308m at the end of Q1’24 and with no debt, low cash burn and various milestone payments to be received during 2024, MGN should be well positioned to further increase shareholder distributions during 2024 (as the company still targets), even though the quarterly cash distribution in Q2’24 is substituted by shares in the new FPSO legacy business spin off (as a dividend in kind) • Our NOK 43/sh TP is based on a SOTP of Magnora’s developer organizations (Helios constituting the lion’s share, valued at 6x '24E EV/EBIT), in addition to 50% risked contributions from the Evolar earnout and the Western Isles FPSO redeployment (which is to be spun out as a separate listed company by the end of Q2’24). The Scotwind site is valued at twice the option fee, due to early grid connection
PROJECT TRIPARTITE 2 AS er da endret til Western Isles Holding
Jeg lurer på når det skal gå opp for markedet at mgn skal gi 5 kr cirka 7 juni, samt at konsensus ligger på cirka 3 kr i dividende utover det i 2024. Det er totalt 8 kr, eller 27% div yield. For 2025 er konsensus cirka 4 kr. Da er ikke evolar og scotwind regnet inn. Verdien på selskapet skal i teorien fort hente seg inn igjen, ettersom verdien av Helios nær forsvarer dagens aksjekurs. Så har vi meget lovende utvikling i sør afrika, mulig earn out fra Evolar, salg av scotwind lisens, mv. Dette kan bli veldig bra
Hvor har du det fra ? Er vel bare snakket om 70 øre
Børsmeldt. Sneve sa vel på FA morgen for en tid tilbake at han mente utbytte gjennom demerger var verdt nærmere 10kr. “A third-party valuation obtained in March in connection with the demerger values the 70 percent of the shares in the respective subsidiary that is transferred to Hermana at 20.31 percent of the value of Magnora (the “Conversion Ratio”) at the same date. The assets assigned to Hermana in this third-party valuation correspond to slightly above NOK 6 per share.” Konsensus har jeg hentet fra meglerforetak. Den er nok litt under 3, ettersom det har blitt redusert etter Q1 presentasjon, hvor det ble nevnt at selskapet må holde tilbake noe mer cash relatert til salgsprosess med Scotwind lisens
Flott at denne milepælen inntraff Hjelper godt på en allerede stor kontantbeholdning, og ikke minst tallene i neste rapport. De resterende milepælene fra Evolar må inntreffe før 12.mai 2029, så det er jo sannsynlig at det kommer flere i årene som kommer
Ja denne hadde eg blitt særdeles overrasket om ikkje kom. Man blir jo riktignok ørlite “urolig” når datoer er nevnt og man passerer datoen med flere dager, men (heldigvis) så fikk vi den bekreftet no.
Hele summen rett inn på bunnlinjen men markedet bryr seg ikkje nevneverdig. Få opp utbyttene ved Q2 så kommer dette seg tenker eg🔥
Ja, jeg begynte også å tenke at den glapp da vi passerte den gitte datoen, men det gikk heldigvis som forventet Ja, det er jo rett på bunnlinja og uten at det skal skattes av det
Nærmer seg juni hvor alt rundt Hermana utspiller seg, så får vi håpe at ting løsner ordentlig
Sikkert mange som vil se an hvordan dette utspiller seg, men frem til det så syntes jeg det er overraskende at mange selger på dette nivået, og relativt lite kjøpspress til tross for gode nyheter om Evolar milepæl.
Har ikke sett noen lister i det siste, men sammenliknet dagens topp 20 med topp 20 fra Q4 og Q1, så har Danske Bank, Clearstream og Morgan Stanley redusert litt. DNB, F1/2 og Nordnet har økt litt.