Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MAGNORA ASA (MGN.OL)

Juvelen selges 🥲

Magnora ledelsen bliver bare ved med å levere og levere. Helt suverænt.

1 Like

Magnora to receive upfront payment equal to 15.7 times the capital invested in Helios Nordic Energy AB

1 Like

Magnora ASA - Key information regarding distribution and listing of shares in Hermana Holding ASA

2 Likes

Er det noen som har tanker om skattemessige grep ifm. Hermana? Jeg har mine MGN på ASK.

Aksjen får anskaffelsesverdi ca. 6kr. Gitt at det kan bli lite likviditet i aksjen og inntektene ligger langt frem i tid er det kanskje risiko for å få et papirtap og jeg tenker f. eks. at det kunne være lurt å flytte Hermana til en separat ASK for å ha muligheten til å realisere tapet.

Noen som vet om det går an å få utbetalt utbyttet rett på en ny ASK?

Der er jo også den mulighed at Hermana blir opkjøpt. Pareto er jo igang med å undersøge mulighederne.

1 Like

Vil ikkje Hermana stå som GAV kr 2,031 ref dagens melding eller misforstår eg der?

1 Like

Nå forstår jeg. GAV blir fordelt forholdsmessig. 2,031 i teksten er et eksempel. GAV blir 20,31% av det du har i MGN.

Håper de får solgt det.

1 Like

Ja, selvsagt eksempel på gav 10kr i MGN

4+1.
New marked osv. Alltid bullish desse innleggene til Sneve :grin::rocket:

3 Likes

4+1 hvor +1 er ny info? Ikke børsmeldt såvidt jeg har fått med meg…

Føler meg ganske oppdatert på Magnora og eg hvertfall aldri sett +1kr vært nevnt før :blush:

Samme her. Snodig å skrive det i en LinkedIn post

Ja kan være enig det.

Vi har jo kvartalsvis utbytte på 0,187 kr fra før. Dette er ca 0,75 pr år. De sa vel dette også kunne øke. Da har vi fort krona.

Før Helios salget hadde ulike analytikere alle inne forventninger på 2-3 kr i utbytte, basert på inntekter fra Helios, Evolar, mv. Dette er nå redusert, da i hovedsak basert på salget av Helios (dog vi vet ikke hvor mye av utbytte fra regnskapsåret avsluttet 30/04/24, som tilfaller MGN), samt uttalelsene til Sneve om at utbytteevne er redusert for å optimalisere salget av scotwind lisens. Det er vel dette som da nå kommuniseres med 1 kr ?!?

1 Like

Jepp den ligger i bunn selv om det ble droppet ved Q1, så mtp 3 kvartal igjen så er det en fin liten økning dette med 1kr for resterende kvartal for 2024.

2 Likes

CEO Erik Sneve’s presentation of Magnora for Danske Bank

1 Like

Jeg har i det siste forsøkt å vri hodet rundt verdi på MGN post Helios deal. Først landet jeg på cirka 37 kr per aksje, og syntes oppsiden var liten/begrenset, så jeg hadde redusert en del. Hjelper ikke med store utbytter hvis pris per aksje faller tilsvarende, og blir der. Hva skulle løfte den videre? Etter å ha gått gjennom presentasjonen hos Danske Bank i dag, så ser jeg at jeg må øke neddiskontert og risikojustert gjenværende portefølje en del. Helios ble solgt for 3,4mrd best case. Gjenværende portefølje skal være cirka halvparten av totalen, altså cirka likt i verdi. Så er Sør Afrika dominerende, og har trolig en betydelig lavere snittpris per MV, MEN MGN eier 100%. Så hvis vi nedjusterer 60% for eierskap, neddiskontering og risiko, skulle man ha et utgangspunkt. Det blir 23 kr per aksje. Så kommer cash, evolar, Helios oppgjør (de risket og neddiskontert ca 14,4kr) på toppen, da er på 52kr per aksje i verdi. Selv med strukturrabatt er vi godt nord for 45, som er cirka 35% opp fra dagens nivå. Så kommer fremtidig vekst, M&A muligheter, Hermana oppside fra 6kr per aksje, og andre krumspring på toppen. Det er en ganske god oppside på det som er synlig i dag, og det som måtte komme fra en ledelse som har vist at de skaper verdi. Ja, så måtte jeg ut kjøpe aksjer i MGN igjen :slight_smile: PS! mottar med glede andres utregninger på verdiestimater

7 Likes