Takk for at du deler din vurdering
Syns de virket svært offensive på at evolar utbetalingen kom til å skje uansett. Virker også veldig selvsikre på at sør Afrika blir et eventyr… derfor er teorien min veldig lik din på verdivurdering av Magnora!
Gleder meg også til å se hvilke prosjekter de setter i gang i fremtiden. Basert på deres track record så er jeg optimistisk der!
Med tanke på at kan ta lang tid før hermana får inn inntekter vurderer jeg å selge aksjene med en gang. Tanker angående hermana og hva du gjør?
Er usikker selv, men kommer nok til å lande på at jeg beholder. Litt spent på det prospektet egentlig. Er jo som du sier lenge til inntekter fra Western isles, men regner med pengene fra penguins tilfaller Hermana. Den slepes i skrivende stund bort fra Aibel i Haugesund og er på vei mot feltet. Er vel 8,3? Ish mill USD derifra. Halvparten ved first oil, og resten ved 4 mill fat. (Hvis jeg ikke husker feil). Det er jo noe. Så håper jeg det allokerer disse pengene i noe spennende og attraktivt som kan dra nytte av fremførbart underskudd, og generere noe umiddelbar omsetning frem til Western Isles er i gang igjen
Da er prospektet til Hermana klart https://hermanaholding.com/wp-content/uploads/2024/06/Hermana-Holding-ASA-prospectus-17-June.pdf
Frykter kursmassakre i Herman. Basically ikke cashflow der før kanskje 2027.
Mottar forhåpentligvis 8,6musd near to mid term for 2 milepæler Penguins. Første milepæl er nådd og utbetalt, og er en del av oppstartskapitalen i selskapet (25+90mnok) i selskapet. Det gir substans på 150-200mnok, altså 2,67Kr. Så er spørsmålet hva investorer i dag er villig til å betale for 1-2 mrd som fordeles jevnt fra 2027, og et par tiår forover, med den risiko som følger med en slik inntektsstrøm fra en slik business. De verdiestimater som er gitt, neddiskontert og derisked har vært per aksje 7,7 - 6,2 - 6,08 fra hhv Pareto, Clarksons og Revisor. De har da ikke verdivurdert dette som en stand alone business med de muligheter det gir. Sneve har nevnt at verdien kan være så mye som 14 per aksje. At det er substans er det liten tvil om, men hvordan dette verdsettes av markedet gjenstår og se. Det gjenstår også å se hvilket kort Hermana drar ut av ermet. Det er ikke urimelig å håpe på at gamle ringrever i olje bransjen som Torstein Sannes, skal kunne få noe god verdi ut av dette utover de neddiskonterte og deriskede estimatene, hvor kun kontantstrømmen har vært konservativt sannsynlighetsvurdert og neddiskontert. Time will show
Denne skrev Clarksons i sin tid: MGN : Magnora moves forward with FPSO listing, raising question of where NOK 3.5bn tax loss is heading - The Norway based renewables developer Magnora (MGN NO, Buy) today announced that its plans to spin off its Legacy Business will move forward, with a separate listing targeted for June of this year. Magnora’s Legacy Business is rooted in historical activities, particularly the FPSO technology business. In 2018, Magnora divested its former core business, including patents and associated technology rights linked to FPSO technology. Despite the divestment, Magnora retained the right to use the technology under existing agreements for two FPSOs: the operational Western Isles FPSO and the soon-to-be-operational Penguins FPSO. Magnora receives licensing payments of $0.5/barrel produced for the licensing Western Isles FPSO, which is set to be redeployed at the The Buchan Area in the UK. On a 2C basis, the field holds 172 million barrels of oil equivalent at the field, suggesting Magnora could generate a sizable $86m in royalties over the field’s life. The full potential of the Greater Buchan Area could be as high as ~400 million barrels, when including prospective resources. In a blue sky scenario where all of this is produced, the royalties to Magnora could therefore reach as high a $200m (NOK 2,180m), more than the full market cap of Magnora at the time of writing. In addition Magnora is set to receive milestone payments pertaining to the Penguins FPSO. While the total milestone payments may appear sizable, we note that production, and thus licensing payments, will be distributed over long time horizons, potentially as much as 15-20 years or more, suggesting meaningful discounting of the aformentioned headline figures. Based on our DCF calculations and general NAV discounts for small-cap oil service and E&P companies, we would expect a standalone legacy entity to price at around $20-40m on an EV basis. With the Legacy Business splitting up from the green parts of Magnora, a key question is where Magnora’s massive tax-losses will be placed. Magnora had accumulated tax losses of more than NOK 3.5bn according to their last quarterly report, but substantial near-term profits would be needed to realize the value of these tax-losses efficiently. That could beg the question of whether the tax-losses would be better utilized as part of a larger external entity, rather than split among two new Magnora entities.
Åpnes på ca 3.6-3.7. Tydelig at mange føler mye samme som meg og egentlig ikke har lyst å beholde de sålenge. Føles for billig å selge på disse summene da.
Magnora derimot bør hente inn kursen ganske kjapt da vil jeg tro!
Min forståelse: Hermana mottar 8,6mUSD (kanskje) ila året, og har første milestone som oppstartskapital. Dette utgjør så vidt jeg har forstått ca. 3kr per aksje. Så er Western Isles lottokupongen på toppen av det igjen, med utbetalinger fra og med 2027.
Oppsiden er vel mest hva ledelsen kan dra opp av hatten. Jeg satser på at MGN har falt for mye etter utbyttet og angrer på at jeg ikke solgte før utbytte.
3kr pr aksje er for mye etter mine beregninger. De har 25 mill i oppstartskapital, forventet milestone på ca 100 mill. Fordelt på 93 mill aksjer. Blir rett i overkant av 1 kr
Det har du rett i. Jeg husket feil fra Pareto-rapporten som ble postet på Facebook. De verdsatte forresten Western Isles til ca. 1kr (men det kan bli mye mer, så klart).
Det er jo surt at jeg omtrent traff bunnen på HERMA og toppen på MGN i dag, men jeg flyttet pengene til MGN 🫠.
Da traff jeg visst ikke bunn på HERMA likevel .
NBIMs offshore wind-transaksjon har gått meg hus forbi. De betaler ca. 5,37mEUR/MW for vindkraft i drift. Fant en Deloitte-rapport fra 2017 som estimerer multipler for ulike faser:
En vesentlig forskjell er jo at Scotwind er flytende. Hvis 0,5mEUR/MW er oppnåelig for byggeklart prosjekt så utgjør det 200mEUR for MGNs andel, eller 34,6kr per aksje.
Så spørs det hvor langt frem MGN kan bringe det, og hvilke multipler som gjelder for flytende vind.