Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MAGNORA ASA (MGN.OL)

Magnora ASA Q3 2025: Magnora accelerates its data center activities

Magnora ASA: Receipt of USD 4.3 million payment from legacy license agreement

Magnora ASA: Grant of share options under employee incentive scheme

Da er vi 100% ferdige med Hermana -børsmeldinger, så no får vi satse på at neste børsmelding er noen av positiv relevans for aksjekursen.
Sjølv om ledelsen ser ut til å bygge eit meget solid selskap på papiret så er det ikkje til å stikke under ein stol at om ikkje man får rettet opp i noe av nedgangen vi har sett i år pga mangel på salg/milepæler, så er dette ett miserabelt år å ha vært aksjonær i Magnora i.

Tilgang på nett og lokal motstand er stadig dei to største bekymringene mine og eg forventer vi drar begge delene med oss videre inn i 2026. Fordelen er diverseringen MGN har no både innen lokasjon og segment.

Denne diverseringen både på lokasjon og segment bør kunne gi oss salg i kvart kvartal framover fra og med dette kvartalet. Men ingen kan vel akkurat si at det ikkje er mørke skyer på himmelen og det tynger aksjekursen.

I 2026 må selskapet bevise at man kan levere jevnlige salg.
Da har dei fleste selskapene bygget portefølje/team over lengre periode så man bør faktisk kunne vise resultater ut ifra kva selskapet forespeiler oss av informasjon som gis.

Som vi alle veit etter kvart så er det tilnærmet kun salg som kan dra oss oppover, da helst jevnlige salg over flere kvartaler eller større enkelt salg. Annet så må det være bjellesauer eller noen større aktører som drar kursen oppover.

Har fortsatt troen på SA dealen blir sluttført i 2025, da når vi nesten salgsestimatene aleine, men om den glir over nyttår så er det ingen krise sånn sett, men da forventer eg ganske høye salgsestimat for 2026 mtp høyst sannsynlig farm-down ila dette året fra Talisk/Scotwind.

Talisk ligger jo nesten som en mørk sky over selskapet.
Kontantbeholdningen må holdes høy frem til farm down og mange investore har antagligvis begrenset tro på prosjektet og kva verdier MGN kan besitte her (ref aksjekurs), så ikkje før MGN selger seg ned/ut her, eventuelt får flere større salg kan MGN potensielt kjøre i gang sitt heftige tilbakekjøpsprogram.

Er tross alt rundt 6 måneder siden MGN vedtok ett særdeles positiv tilbakekjøpsprogram på 100mill kroner og etter dette har man knapt rørt tilbakekjøpsknappen men ledelsen sier at dei skal kjøpe tilbake når aksjekursen er “attraktiv”.
Men igjen dette ligger nok mykje på Talisk som nevnt og salg som ikkje er blitt sluttført.

Som aksjonær så MGN likevel gått i fra å være ett særdeles spennende selskap med null gjeld, god bankkreditt, litt salg av prosjekt/selskap, milepæler fra olje, utbytter og tilbakekjøp av aksjer til i 2025 fortsatt har null gjeld og samme kreditt men alt annet har stoppet, og dette får vi virkelig håpe endrer seg snarest skal vi få noe oppgang her!

Ble lenger enn planlagt og skrevet kjapt i litt frustrasjon så virker kanskje negativ men ser stadig ett stort potensiale i MGN og flere faktorer her er utforbi MGNs styring (milepæler feks) og tilgang på nett er vanskelig osv, men greit å lufte hode litt og, eg er sikkert ikkje eineste som sitter litt for heftig lastet i MGN og har ca 30% nedgang i år på aksjen😊

2 Likes

Deler veldig mye av tankene dine! Har jo et håp bunnlinjen styrkes kraftig med en mer voksen portefølje i 2026. Med bess og datasenter bør det være mer mulig å nå oftere salg. Tipper SA kommer i 2025 og et prosjekt tidlig i Q1. Problemet dette året er når du leser kvartalsrapport så føler du at salg av flere prosjekter er 1-2 kvartaler unna. Når man har kommet 2 kvartaler til så er prosjektene skjøvet på til nye 6-12 mnd. skjønner godt markedet trenger flere salg for å skape tillit og tro til Magnora igjen

Selskapet har jo en policy med å dele litt og la businessen gjøre jobben selv. Funker veldig godt når de lykkes slik de har gjort lenge, men ser veldig dumt ut nå når salgene har vært ikke tilstedeværende i 2025. Er alt for mye potensielle ting som kan sette kursen himmelhøyt så beholder i mange år uansett for å teste caset.

2 Likes

Financial calendar

Godt poeng. Denne ordlyden gir oss jo håp heile tiden og mange ser jo det store potensialet i selskapet, og dermed sitter man og tviholder på aksjene, men når man ikkje klarer å levere på denne ordlyden over så lang tid, så bør dei heller begrense ordlyden litt.

Datasenter biten er veldig spennende. Sneve har jo allereie uttalt at det kan komme salg her allereie i år. Klarer man å faktisk levere flere salg her neste 12 månedene så er det veldig imponerende. Men pga korleis det har vært lenge no så er eg likevel litt avventende til kor raskt avtaler her kan gjøres.
Eg er riktignok stor beundrer av Peter Nygren som entreprenør, så akkurat i Sverige har eg i det minste litt trua.

2025 er vann under brua meir eller mindre no for min del, og eg ser heller veldig lyst i mot 2026 både knyttet til salg, og milepæler i Evolar og spesielt Helios som eg hvertfall forventer utbetalinger fra neste år.

Enig med frustrasjonen, men ordlyden i rapporten (som man antagelig har vært mer bevisst og konservativ på enn den verbale presentasjonen) ser ut til å endre seg i riktig retning:

Se her fra Q2 og sammenlign med Q3 lenger ned:
image

Q3:

Det er helt konkret at det er flere budgivere, så det er ikke bare noen som viser interesse. Vi får se om vilkårene er attraktive nok og forhåpentligvis er de svarene noe vi vil få i nærtid.

1 Like

Kan jo legge til auksjon i Italia som skulle være i 2025 som plutselig ble flytta til 26/27 uten noe større begrunnelse

Ja i callen virka det endelig som det skjedde noe i Helios så håper det sterkt i 2026. Bess satsing i Tyskland/Italia gir meg stor tro. Så jo tidligere i uken at noe lignende prosjekt som scotwind ble solgt under auksjon så har tro der snur etterhvert.

Norge virker dødt mtp på alle lover og regler. Iberdrola har jo en enorm
Satsing i uk de neste årene så håper det endelig skyter fart der. Personlig så tror jeg man er lavt på sykliskheten i bransjen og plutselig proppen løsner for Magnora i 26/27. Lykkes Nygren med satsing i Sverige ser jeg få grunner til at aksjen skal fortsatte nedover, men har lite tro før bunnlinjen økes en god del!

I Q1 skrev jo Sneve at var interesse for hele plattformen i SA. Tror det hadde vært gull for å få frem verdiene i selskapet…

1 Like

Det er også interesse for plattformen i Tyskland i følge Sneve, samt at de har en LOI med en gammel kunde der.

Jepp, men grunnen jeg nevnte SA er at det er blitt en stor forholdsvis moden portefølje. Tyskland vil jeg gjerne la jobbe litt lengre før de selger. 2026 blir viktig for å skape litt moment igjen så krysser man fingrene :slight_smile:

1 Like

Norge er nesten helt dødfødt i mitt hode å ha som satsingsområde. Men eg håper HMS og datasenterbiten motbeviser meg.
HMS sine solprosjekter kan sjølvsagt være positiv opp i mot etablering av nye datasenter, men ein ser både kor vanskelig det er å få alle godkjenninger og nettilgang på prosjektene aleine, og ikkje minst der man har fått alle godkjenninger så virker markedet å være labert for å bygge ut.

2026 må nesten kunne ansjåast som make or break år for UK satsingen på sol/bess der saman med game cap. Da har man brukt 4 år og da bør man enten ha klart å skape noe eller vurdere å trekke seg ut/finne nye sammerbeidspartnere.

Er ikkje ofte Magnora har bommet på prosjekter men UK innen sol/bess nærmer seg samme skuffe som Kustvind ligger i.

Har veldig troen på Italia og Tyskland sjølv også, men føler desse områdene også vil være essensielle for å dra lasset for kontinuerlige salg for å betre aksjekursen.
Auksjonen I Italia i år vart nok litt overraskende for mange på pris etc, så det blir spanande å sjå korleis dette utvikler seg videre.

Eg tror mye kan plutselig snu, og det skal ikkje så mye til for at ting da også snur veldig fort knyttet til aksjekursen. Men det vil kreve tillit i markedet og det kjem kun ved kontinuerlige salg.

Selskapet har tross alt bare litt over 1.5 år på seg til å oppnå ein verdsettelse på 8 milliarder ref Sneves ambisjoner :wink:

3 Likes

Magnora and Blix investment prepares Storespeed for growth

1 Like

Magnora adds 100 MW data center project to its Norwegian portfolio

1 Like

Dagene går og lite skjer. Sneve sa jo fort noe kunne gå til starten av 2026, men går fascinerende tregt mtp en såpass god diversifert portefølje.

Datasentre ser meget spennende ut, men får ikke blir såpass seigt å selge de som sol og vind har vært siste 15 mnd

Magnora ASA: Market update

Magnora secures a third data center project, adding 120 MW, in the Helsinki - Tampere area

3 Likes

Denne begynner å bli litt nedtrykt nå? First mener fair pris er 40 ,-, flere som har dekning? “Vi mener Magnora er verdt 40 kr som gir en oppside på 100 % fra dagens svake kurs på 19,6 kr.” FIRST Opportunities - FIRST Fondene

Arctic på 32 som konservativt og mener egentlig 40. Styreleder i Arctic kjøpte nye 200k aksjer på listen i dag.

Pareto har vel 30 kr og fearnley har 35 kr. Om late sale process og sales process fra market update i desember går som planlagt så blir det nok en solid reprising…

1 Like

Takker! Byttet endurposten min til denne i morges, bør vel komme litt oppdemmet nyhetsflom her nå etter hvert (?). God start i alle fall.

1 Like