Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MAGSEIS ASA (MSEIS.OL)

Magseis Fairfield reports results for the second quarter 2020

Magseis Fairfield Company Presentation at Pareto Securities’ 27th Energy Conference 2020

New employee-elected Board member at Magseis Fairfield ASA

MSEIS koster 1.37 nå. Kostet 5 til 6 kr før koronakrakket. Er ikke denne aksjen forferdelig billig nå? Hva holder den nede?

2 Likes

Har vært holdt nede av storselger som er ut til å være ferdig nå. Oppturen startet fredag og bør fortsette. Arctic har i nylig analyse satt TP kr 4/aksje.

2 Likes

Magseis Fairfield awarded deepwater 4D Baseline OBN survey in the US Gulf of Mexico from late 2020

Begynner å bli veldig sterk i troen på et gyldig mangedoblingscase… Applaus til ledelsen her.
Og sikreste selger evermore er ute av top50.

22.sept: topp50, litt uvanlige ting

over 20% men ingen flagging? Var feil i listene, deling på gammelt aksjeantall. Riktig er ca 14.5%

image
og SPB1 marketmaking konto, men jeg er ikke kjent med at det er noen market maker i MSEIS, så er vel “market making” for shorts

Har vært med på opptur og nedtur i MSEIS siden Juni.

Selskapet har fått kontroll på kostnader og holder på å bygge backlog for 2021++…
Når etterspørselen etter seismikk snur ligger alt til rette for at denne går 10x innen 2-3 år.

Har omsider solgt unna noen tapsaksjer som skal rettes inn i MSEIS når tiden er inne…

1 Like

Det er et langt maraton dette å sitte i gode men undervurderte selskaper, og det er trist i denne tiden å se alt det grønne gå som ville h… når vi sitter i totalt utbomede ruiner av noen aksjer, som på tross av både gode kontrakter og marginer fortsatt står på stedet hvil.

Ser ut som en no-brainer for meg, og skal kvalifisere påstanden litt senere, kanskje allerede i kveld, med en nærmere titt og presentasjon av kvartalstallene.

Jeg mener vi er i en megatrend (utslitt ord) hvor oljeselskapene nå øyner at de kan blåse penger på node seismikk og databehandling i stedet for å drille etter tørre brønner. (og at det også betyr tunge tider for gammel seismikk og offshore drilling, selv når/om sentimentet blir positivt for olja)

Ellers er det veldig positivt at dere gir lyd fra dere. Det er ikke et godt forum om jeg skriver en konstant monolog.

1 Like

Jeg skal ikke skryte på meg noen voldsom kompetanse innen hverken seismikk, eller finansiell anaylse. Men for meg ser dette også ut som en no-brainer… :slight_smile:

Blir spennende å se dine analyser/tanker @Sjakk

Jeg skal spre det glade budskap. Underforstått: min mening om hvorfor dette er en nobrainer investering, som uten å blunke kan doble seg, jeg tror potensialet er mye bedre, men det krever tid, og at noe skjer med det generelle investor sentiment når det kommer til oljeindustri og syklusen vi er inne i, og kvartalsrapporteringen må bekrefte en solid backlog i vekst.

Dette må jeg spre ut på noen poster kommende uken eller 2. Så la meg kort sette premissene for hvor vi er. Dette er oljerelatert, totalt uglesett, alle langsiktige ser bare endeløs nedgang, overproduksjon, redusert etterspørsel. Og tradere ser antakelig ikke på sektoren overhode, hvis de gjør det er det svært kortsiktig da dette er fallende kniver. Nå er faktisk fortellingen nær ved å at olje er en industri i solnedgang (det er nå sentimentet, det må vi leve med, uavhengig av hva hver av oss mener om det)

Helt spesifikt er magseis fairfield et havbunnseismikk selskap. Jeg er ikke overbevist om magseis blir forstått, og ser på dette som et PGS/TGS selskap med leting etter olje (og hvem roter bort cash på å lete etter olje offshore når det er overproduksjon av olje og saudiprinser pisser på deg i sitt jag etter å knekke US shale når gjelden der skal rulleres det kommende året)

Jeg tror vi er på vei i retning av at dette er optimalisering og effektivisering av produksjon. Og at vi er unikt posisjonert til å spise av exploration drilling kaken, og kanskje tilby noe som ikke har vært praktisk mulig før. Som er repeterbare undersøkelser av reservoaret. Operatør pumper opp, kjører ny node undersøkelse, og kan oppdatere modellen og se med stor nøyaktighet på dataskjermen hva som skjedde med reservoaret, og hvor du bør injisere og hvor du bør bore en ny brønn for å tyne siste utvinnbare dråpe.

Derfor, magseis er ikke seismikk eller oljeleting. Magseis er ressursforvaltning og effektivisering av produksjon. Det var synsingen. Tror jeg fortsetter med det jeg liker, som er tall (det blir om noen dager)

2 Likes

Blir feil å sammenlikne med PGS/TGS ja…
mye tyngre konstnadsbase/gjeld.

Ny teknologi som relativt billig kan øke utvinningsprosenten av eksisterende felt vil bidra med å gjøre oljeleting lønnsom selv ved lav oljepris.

Personlig tror jeg at oljeprisen kommer til å «bedre seg» om ikke alt for mange månedene også, og tror fortsatt det er håp for de tradisjonelle seismikkselskapene som PGS/TGS og har derfor et lite lodd i PGS også. Så får vi se om de får kontroll på likviditet/lånebetingelser innen fredag… Nok en kraftig utbombet aksje, men som (i motsetning til MSEIS)trolig ikke tjener penger på en stund.

1 Like

Nå er det ikke sikkert Magseis tjener penger de 2 nærstående kvartalene, (men de er farlig nær) og ebitda og cashflow burde være bra i pluss.

Men jeg regner litt på hvordan jeg skal gjette kontraktsverdier. Jeg kommer til ganske høye tall, og har ikke industri knowhow. Så vil gjerne ha innspill /estimater på hvor mye nodeseismikk / ZXPLR crewet koster pr dag

Kan se ut som det blir nok et salg på 3Mill aksjer om alt skal bort (dag 2 at det selges 400k aksjer fra denne kanten)

image

In other news. MSEIS er allerede et valuecase i mine øyne, mest på grunn av cash on hand, lav gjeld og potensielt en voldsom vekst og tilnærmet en monopol situasjon så lenge det varer, da konkurrentene i varierende grad ser ut til å være illikvide og på grensen konkurs.

og en veldig høy slakteverdi selv etter at gjelden og fordringer betales. absolutt ikke en konkurskandidat.

Regnet litt på ebitda marginer, det er jo ganske høye avskrivninger i selskapet, (det er gode og uungåelige grunner til det) det jeg kom til var at skulle de nå 25% aller helst over 30% Ebitda en gang i fremtiden, så ligger det godt til rette for at dette noe så sjeldent som et seismikk selskap som tjener penger.

2 Likes

Begynt å laste opp her etter pareto presentasjonen.
Er long da fruktene av turn around operasjonen vil nok ta sin tid.
Noen som har fersk meglerhus kursmål?

1 Like

Noe spesielt som driver opp kursen her siste tiden?

Usikker på om det er noe nytt/annet enn de underliggende tall som driver kursen opp.

Men jeg liker det uansett :slight_smile:

Jeg tror nok bare flere har begynt å få øynene opp for selskapet. Kontraktene som har blitt sikret i sommer/høst har ikke gjort særlig utslag på kursen. Det er også spenning rundt Q3 tallene neste måned hvor man vil se om reduksjon i CAPEX vil gi grønne resultater.

1 Like

Veldig godt innlegg.
Denne har vært i min portefølje i hele sommer og alle som er interesserte i utbombede case bør se litt på denne nå, fordi den kan reise seg raskt.
Det skal sies at de var meget heldig å få på plass emisjon rett før Corona slo til og vinnere har ofte flaks.
Mange konkurrenter står på kanten av stupet, mens Mseis står i førersiden til å eventuelt overta kontrakter.
Med ledende teknologi og nok penger samt god omstruktureringsevne er dette en av de første som vil reprises innen oljerelatert industri.
Å få tak i denne aksjen på disse nivåene nå kan vise seg å være en veldig verdifull investering.

4 Likes

Invitation to earnings conference call and Q&A for third quarter results 2020