Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Yield curve control i dag ? Annonsering neste uke? Kan begynne å lure :thinking:

*edit ; ned pga månedsskiftet

2 Likes

Sitter og leser om MM2 og Yield Curve Control for å prøve å forstå veien videre for markedene.
Min hypotese er at Yield Curve Control er neste verktøy FED må implementere for å dempe inflasjonsfrykten og de lange rentene. Jeg leser at Australia alt gjorde dette i mars i fjor, og fokuserte da på 3-åringen. Nå er det 10-åringen som er i fokus i US, men det er mer nærliggende å tro de vil fokusere på de korte rentene først?

Videre; det jeg ikke klarer å forstå er følgende; vi har en debt to GDP ratio i US på 200%.
Folk sier US ikke kan defaulte fordi de har reserve currency status, i.e. – det er en internasjonal valuta, 55% av all verdens handel foregår i denne valutaen, og de kan trykke opp så mye de vil for å betjene gjelden. Lave renter er derfor ønskelig fordi det er billigere å betjene gjelden.

Hvis rentebanen stiger, så blir det dyrere å betjene gjelden. Man kan kontrollere rentebanen (YCC) ved å kjøpe teasury bonds (jeg trodde de allerede gjorde dette? …men OK).

Så, slik jeg forstår det, og for å forenkle; Jeg har 2 millioner i gjeld men ingen inntekt. Jeg går ned i kjelleren og bygger en seddelpresse som trykker penger for meg. Jeg har dermed uendelig med penger. Når jeg kommer i butikken med mine nytrykte sedler sier de det i det siste har vært veldig mange som har bygget seg en seddelpresse, og at jeg derfor må trykke mer for å kjøpe de samme tingene jeg alltid kjøper, fordi verdien av sedlene er mindre fordi det er så mange som gjør det samme som meg (inflasjon). Et brød som kostet 30 kr i går, koster nå 50 kr. Jeg trenger mer sedler.

Treasury bonds foregår etter auksjonsprinsippet. Avkastningen i papiret er lik renten; dvs. – på 1.5% for 10-åringen (riktig?) Over en 10 års periode får man betalt 1.5% rente for å holde på papiret. Man låner på denne måten ut penger til staten, og pengene man får betalt tilbake er basert på renten på papiret. Er dette riktig?

Så; med den uendelige pengepressen i kjelleren kan jeg trykke opp så mye penger jeg vil. Det fører til inflasjon. Inflasjonsfrykten gjør at de lange rentene stiger. Ved å kjøpe opp treasury bonds (som US treasury lager?) med min uendelige pengemaskin holder jeg rentekurven nede? (YYC). Er det sånn noenlunde riktig forstått?

Hvis ja, hva er konsekvensene av dette stuntet? Jeg ser folk sammenligner situasjonen med Japan, og det har jo ikke gått veldig bra med den japanske økonomien etter at de gjorde noe tilsvarende. Hvorfor skal det være annerledes med USA?

Er teorien til FED at vi har reserve currency status, så vi vil aldri misligholde gjelden. Gjelden kan dermed vokse ubegrenset fordi vi kan trykke opp så mye vi vil for betjene gjelden. Riktig? Men folk ser at pengetrykkingen på sikt vil føre til inflasjon og dermed stiger rentene. Jeg kan kontrollere rentene ved å kjøpe opp treasury bonds ved å underby andre i auksjonen?

Beklager om dette er rotete skrevet men jeg prøver å tvinne hodet rundt dette og håper noen som har peiling kan svare på noen av spørsmålene i innlegget :see_no_evil:

1 Like

Fin oppsummering Noc ! :slight_smile: Om du hører på siste episode av Macrovoices så forklarer Lyn Alden forskjellen på dette scenarioet mellom Japan, og US.

Frem til nå har FED oppgitt m1, og m2 (money supply) med ukentlige oppdateringen. Dette er nå endret til oppdatering 1 gang i mnd. Hvorfor det ? :face_with_raised_eyebrow: Sist gang de gjorde noe lignende var i 2006 da de bare kuttet ut m3

12
123
1234

Jeg har vertfall en følelse på at dette er tegn på at det kommer vannvittig mye mer printing fremover. Endring på oppdateringene for å holde markedet potensielt roligere ?





m3

5 Likes

Inni hampen… Men hvis de er så skråsikre på at dette ikke vil føre til inflasjon og en verdiløs dollar, hva har de i ermeet som vil føre til at bjørnene tar feil mtp. rentebanen?

Kjøper de ikke alt treasury bonds?

Japan har slitt med for sterk yen? De har en syk sparerate såvidt jeg vet. Er vel lite likheter…

Utenom det, så er det du skriver rett. Og jeg forventer svakere dollar i løpet av eneste årene. Dvs, hvis ikke alle andre gjør det samme da. For Norge som del spiller oljeprisen inn.

2 Likes

De “kjøper” bonds nå ja. Med bruk av (quantitative easing (QE)

" The Fed is currently buying about $80 billion worth of Treasury debt and $40 billion in mortgage-backed securities — or M.B.S. — per month"

forskjellen på QE og YCC er at QE ikke har noen spesifikke bonds som de “tar sikte på” Så om de innfører YCC så kommer de f.eks til å gå ut å si at vi vil ha 10 åringen på f.eks 1 % og gjør kjøp til den er stabilt på det nivået. Så i motsetning til QE som er en fastsatt sum hver mnd så har YCC ikke en fastlåst max sum de forholder seg til. De bare kjøper, og kjøper for å “pegge” evt bonds det måtte være til satt target. Sist gang US brukte YCC var 2.verdenskrig.

FED forventer inflasjon, men de sier nå at det bare ser en “soft” inflasjon, og at det vil ta kanskje 2-3 til år før de når inflasjonmålet sitt. Jeg tror at det vil skje lenge før, og det tror jeg de også vet. Man kan jo tenke seg at de forandrer på CPI igjen som de har gjort før for å få tallene til å se bedre ut ? Det er ikke akkurat første gang de trikser med tallene for å pynte på grisen. Når det er sagt så har vel cirka 9 av 10 av projeksjonene til FED siste årene ikke stemt

yeppps

Kommer FED til å tillate det ? Neppe ? Alternativet ? YCC ! eller…øke rentene som sannsynligvis
ville føre til et vannvittig fall i akjseprisene? og da spesielt tech!

Pluss denne pakken på 1.9 “trillions” som garantert kommer til å gå igjennom blir ikke den siste stimuluspakken vi ser i år tipper jeg

Noe jeg ikke forstår er hvorfor desse plutselig gikk så mye ned på fredag ? Kan det være pga markedet priset inn stimulus annonseringen ?

Australia startet nylig med YCC så FED har nok all eyes på Australia for å se effekten de har på markedet der

De gikk ned pga månedsskiftet.

2 Likes

Aha ja selvfølgelig :ok_hand:

Hva mener du? Hva skjer i månedskiftet?
Takk for write up @GyldeN - tenker at det fortsatt er noe som skurrer (trykke opp penger for å stimulere økonomien mens gjelden blir massiv, kompensere ved å kjøpe treasury bonds for å holde renten i sjakk) - skal dette liksom være et fritt marked? :joy:

2 Likes

Sunt og fritt marked :pray::raised_hands::joy: !

apGKE7B_460s

3 Likes

Tenker at det kan være flight to safety som gjorde at treasuries renten gikk ned

3 Likes

Haha ja er så mye faktorer som overlapper, vanskelig å danne seg et enkelt bilde. At råvarer prisen skulle opp var enkelt å forstå tidlig i 2020, men nå beveger vi oss i unchartet territorier?

Men spillteori er gøy :smiley: For å spille videre på din

Hva driver inflasjon idag?? Råvare priser pga utbygging / energi /

For å fortsette dær du slapp.
"Staten gir støtte til butikken og boden, slik at de kan øke kapasiteten og effektiviteten på melproduksjon, pga større tilgang på mel blir nå brødene billigere i butikkene. "

Hvor fort kan vi øke copper, energi produksjon? Billigere proteinkilder osv

USA er mye bedre maskin enn Japan og helt annen kultur enn japan, så ville aldri ha sammenlignet Dollar mot YEN.
Tenker Buffet sier noe rett da han sa “Never bet against America” ( Han gjentok det igjen i den nyeste kvartalet) . De har en enorm kapasitet til å produsere ting, når de evt klarer å stable bena og dra i samme retning igjen etter Valget? Så lenge verden vil ha det produktet de produserer, vil dollar aldri kollapse (blir nok svakere ja )

1 Like

Fra Otavio Costa @ twitter ;

-The year is just getting started and US fiscal deficits already reached another record.
Now at its worst level in 70 years.
The current fiscal spending path will lead to record Treasury issuance this year.

1

-In March of 2020, lawmakers passed the $2.2 trillion CARES Act bill.
Then, an additional $900 billion of stimulus in December.

-With the decline in tax revenues and other discretionary and non-discretionary outlays, the government had to issue $4.4 trillion of net new debt in 2020 to fund these programs.

-To fund this operation, the Fed purchased $2.4 trillion of these Treasuries, or 54% of the total issuance.
Equating to an average of $197 billion per month.

-In 2021, if the Fed decides to stick with the $80 billion/month plan, it would be 60% less than what they did las year.
The math does not add up.
Fiscal spending is likely to be significantly higher.

-The Biden administration is now planning on a two-stage stimulus package: rescue and recovery.
The “rescue” will be close to $1.9T.
That needs to be passed in the coming weeks before unemployment benefit programs are exhausted of money.

-The “recovery” part, still being discussed, could be as large as $3T!
That puts Biden’s rescue and recovery package cost close to $4.9T.
Again, that compares with the $3.1T that was passed in 2020.
In other words:
A tsunami of Treasury issuances is likely underway.

-There is, however, another important consideration.
Not only fiscal spending is surging but US Federal net receipts are also rolling over again.
As of January 2021, US federal receipts are down -3% on a year over year basis.

2

-One would wonder who is going to fund all this debt.
Foreign investors?
They only bought 5.2% of all Treasuries issued in 2020.
US banks?
Sure, they bought 17% of last year’s issuance.
They are loaded with Treasuries already.
In fact, banks now lend more to the government than to businesses and households by a record amount.

-The ball is clearly on the Fed’s court.
But it is also facing its worst predicament yet.
It must suppress interest rates to allow the government to run extreme fiscal deficits and continue to prop up the equity and bond market at record valuations while inflationary forces keep building up.

-In our analysis, the Fed will have no choice but to substantially increase its planned quantitative easing.
After all, the central bank is the lender of last resort.
But US taxpayers will also be on the hook.

-Throughout history, an increase in income tax rates tends to follow a period of large government spending.
It is only a matter of time until this becomes an even more discussed topic.
So far, today’s narrative is all about how big the fiscal stimulus is going to be.

-If nominal interest rates continue to rise and threaten the government funding situation, policy makers will have to redirect their focus towards the debt problem.
Nonetheless, tax increases are inevitable and that is indeed negative for risky assets.

-Yes, the equity market did not have significant issues when tax rates were trending upward and reached 94% at the end of World War II. However, with stocks near record multiples across almost all fundamental factors, we think risky assets cannot undergo such a tightening impact in the economy at today’s price levels.

-Back to the Fed however:
We think it will have no choice but to increase its QE program significantly.
In such an environment, investors will seek hard assets for protection.
The issue is that a commodity boom is contributing to reflexive macro inflationary pressure.

5.jpeg

-After years of underinvestment in the basic resources of the “old economy”, the world is facing commodity supply shortages.

-Lumber and plywood prices are not only near record levels, but they are also rising at their fastest pace since 1974.
Agricultural commodities, base metals, gasoline, natural gas, are all up over 20% YoY.

6.jpeg

-Not to mention:
The rising industrial demand in a fiscal stimulus driven economy attempting to both recover from Covid and transition to a cleaner, greener economy.
Similar to the issues we had after the Spanish Flu in 1919, inflationary pressures keep building.
Back then, consumer goods prices began to rise due to a raw material shortage problem.
Commodity producers were running well below their historical capacity, resulting in a sharp upward move in prices.

This time, on the other hand, the pandemic already started after several long years of under investments in the commodities market.

-To highlight, investments in mining exploration are at a 62-year low!

We strongly believe that there will be major supply/demand imbalances in the next years as part of the current macro environment.

7.jpeg

-More importantly:
When adjusted for inflation, commodities are just slightly above the worst levels of the Great Recession.
We are likely entering a super cycle period.

8.jpeg

-Commodities are your highway from the old to the new economy.
When their prices go up, the whole investing landscape is set to change.

9.jpeg

-Don’t forget.
We also just saw the largest wealth transfer from the government to the people in the last 30 years.
While lower classes lost 84% of their net worth during the Great Recession, this time we saw the largest annual increase in wealth in the middle of a depression like economic downturn.

10.jpeg

-In aggregate, US households’ net worth increased by $11.7 trillion dollars in 6 months since the recession began.
The government cannot afford this “money party” to stop.
This is not like the disinflationary times we had after the global financial crisis. It is quite the opposite.
Today, we have inflationary pressures on both the demand and supply side of the economy.
From a positioning standpoint:
The list of macro, fundamental and technical reasons to be long precious metals today is extensive.
It is more than just a “short squeeze” in silver.

-It’s about fiscal recklessness. Massive debt buildup. Monetary dilution to suppress interest rates. Lack of fundamentally cheap assets that yield more than inflation.
A worsening current account deficit issue. Lack of new precious metals discoveries. Long-years of underinvestment in the space. Reluctance of miners to spend capital on exploration and development. The supply cliff issue among producers as they deplete their reserves, while not successfully replacing their reserves.

-And more importantly:
The fact that gold and silver remain near record lows relative to money supply and the monetary base.
In our view, this is the beginning of a secular bull market for precious metals.

2 Likes

Yep yep yep heia FED, vår beste venn for evig og alltid.

3 Likes

DXY trengte desperat å bounce nå, og gjorde det

Flere som tenker at inflasjonen skal opp

1 Like

Den er nok implisitt på vei opp så det synger, med tanke på at råvareprisene er opp over hele fjøla siden aug/sept. spes soy, corn og copper

1 Like

Aksjene er egentlig ikke opp nok i forhold til hvor høy jeg tenker inflasjonen vil være framover

1 Like

tja, mange som mener aksjer er overpriset. De burde isåfall gå i seg selv og se på hva de eier av aksjer som faktisk er harde assets og bevarer pengeverdien din (skal stige i pris og inntjening ved inflasjon) og hva som er inflasjonsrisikable drømme assets.

Så roter fra vekst til value, og etterhvert hvis inflasjonen virkelig tar oss, vurder gjeldsrisikoen i value selskapene dine, for rentene må følge etter)

2 Likes

Det finnes ikke nok verdiaksjer i verden til å ta i mot alle pengene som er plassert i vekst, og fortsatt være fornuftig priset som verdiaksjer.

Ett moment folk ikke tenker på er at verdiaksjer som stiger vesentlig ikke lenger framstår som verdi :slight_smile:

Jeg tenker rotering til verdi skjer i rykk og napp, og sender de opp noen prosent (10%+) i løpet av noen korte uker, og så finner man ut at man må tilbake til vekst - eller selvsagt, selskaper som ikke er på børs, eller andre investeringer.

3 Likes