Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg følger den ganske jevnlig

En bevegelse der i dag som kan være en higher low, men ingenting å konkludere med.
Må minimum over 91,6 for at det virkelig skal svinge

I REPEAT. DO NOT WORRY!

4 Likes

Man må jo være bra dum for å tro at å printe en haug med penger og gi folk bedre råd enn de noen gang har hatt skulle være inflasjonsdrivende. Ingen grunn til bekymring, selvsagt.

6 Likes

-Likviditetsbombe
-NIRP(negative renter)
-blowoff top

3 Likes

MOAR!!

1 Like

Mr big short himself advarer om hyperinflasjon

3 Likes

DXY skal helst bounce NÅ MED EN GANG

Edit:
For at den ikke skal fortsette nedtrenden altså. Jeg tviler litt på at det kan skjer når en trillion bidenpenger snart fosser inn over markedet.

1 Like

Nei takk :sweat_smile::crossed_fingers:

Synes det ligner en HS (som jeg snakket om i dagens video). Synes ikke den ser hot ut i det hele tatt…

1 Like

Ja når du sier det, spesielt sammen med rsi ser den litt hode skuldrete ut.

2 Likes

Det er min teori :slight_smile:

Men altså, jeg tror det er bra for USA og bra for verden generelt at man får en del inflasjon. Man er litt stuck i demografiendringene, og hvordan skal man ellers få omfordelt rikdom fra gamle folk som eier noe til unge voksne som jobber?

Få opp lønna, gjør fiatvaluta mindre verdt, osv. På en eller annen måte må man jo betale for at man finansierer alt i verden med gjeld.

5 Likes

Er det ESG-korreksjonen som drar børsene nedover nå?

Sektorer som klarer seg greit idag:

2 Likes

DXY ikke blandt dem?

Digital dollar. Full kontroll over alle transaksjoner og stimulus digitalt på 123?

Det vil jo uansett ta tid å sette opp, og er sikkert ikke på plass før neste krise. Men det er jo ikke like Bull for markedene fordi de da ikke trenger å pumpe opp hele markedet som idag, men kan være mer målrettet. Blir litt rart for da blir plutselig fed mer politisk; hvem skal få penger?

Tror du ikke de har jobbet med dette på bakrommet? Kina har jo alt begynt uttesting av deres valuta. Kan være en grunn til at de trykker så mye uten å være redd for konsekvensene. Hvis inflasjonen løper løpsk, kan de ikke bare avskaffe dollaren og introdusere DD som en ny valuta?

1 Like

Nei, det kan de ikke.

En digital dollar vil ha samme verdi som dollar. Forskjellen vil primært være at sentralbanken, og ikke kommersielle banker, vil være “motparten” din og ha kontroll på dine transaksjoner.


Ellers er det viktigste i dag DXY. Hvis den bryter ned, spesielt til 88, så tenker jeg vi bør se meltup i aksjer. Fredag skal huset stemme gjennom stimuluspakken til Biden. Jeg tror vi ser dollaren bryte ned når senatet ser ut til å stemme gjennom stimuluspakken.


Når jeg sier at man ønsker inflasjon, så er det mye pga gjelden. Det gjeldsberget stater har nå er helt uhåndterlig - med mindre fiatpenger blir mindre verdt.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-25/government-borrowing-jumps-by-most-on-record-in-covid-pandemic?srnd=premium-europe

Government borrowing from markets in the world’s richest economies surged by a record 60% in 2020, with an increasing reliance on short-term funding that intensifies refinancing risks, the Organization for Economic Cooperation and Development said.

The jump is almost double that recorded in the 2008 financial crisis, and borrowing is expected to increase further still in 2021, albeit at a slower pace, to reach $19.1 trillion.

Ingen problemer her. Og sentralbanker vil la renta gå til himmels, fordi det er helt uproblematisk … jada.

6 Likes

Og jeg tenker at i det man har digitale valutaer som markedet har tillit til, så kommer valutaer som Bitcoin til å forbli noe man har for å trade.

1 Like

Min tanke har jo alltid vært at bitcoin osv er fullstendig verdiløst, det er bare noe folk trader for å ha noe å trade.

I mine øyne er det som gir fiat verdi at nasjonalstater kan kreve at det brukes.

Men jeg vil krangle på en ting: krypto er ikke valuta, det er eiendeler. Og hva er verdien av en digital tullemynt ? Akkurat det alle andre er villige til å betale for det. Og i det øyeblikket nasjonalstater ser seg truet, så vil de rett og slett forby det. Penger er makt, og stater har ingen grunn til å gi fra seg makten unødvendig her.

Jeg ser ingen grunn til å behandle bitcoin / krypto som noe annet enn det man kaller speculative assets på godt norsk :slight_smile:

10 Likes