Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

CPI for USA ligger på 1,4 % år over år, så det er fortsatt null motivasjon for å være i risk free rate. Du taper selv om 10-åringen ligger på samme nivå.

Den dagen tiårs-rente passerer 2,7 % og krysser average dividend yield på Dow så får pensjonskassene og alle andre store aktører et lite incentiv for å rebalansere fra aksjer til renter, men ikke før.

Hvis FED skal holde renten på null til midten av 2024 kan man bare drømme om et golden cross på 10-åringen. Den prøvde seg høsten 2018, men ble slått rett ned igjen.

Neppe… Laaangt før 2,7. De kommer til å kontrollere den ja uten tvil

Versus gull

Klar til eksplosjon i gull og sølv :cowboy_hat_face:

1 Like

joda, er ikke uenig. Skal ikke gjøre det vanskeligere enn det er, men er det så enkelt allikevel? ikke vet jeg ,og jeg skal ikke late som jeg bastant kan forutse noe heller.

Jeg tror markedet er mer opptatt av retninger, for jeg forventer at markedet agerer ut i fra hva de forventer skal skje fremfor å agere når det allerede er inntruffet. Godt mulig lave renter godt ut i 2024 allerede er priset inn for hva jeg vet.

I noen markeder er det mer enn priset inn når de godtar at ROI kan ta 70 - 100 år hva angår earnings.

Kunsten i dette markedet er å balansere mellom fair prisede sektorer som en base og ha en passe porsjon mot vekst representert ved tech og ESG. Holder med 20 % mot boblene, og heller kjøre overvekt mot emerging markets som definitivt er det markedet som tilbyr mest core verdi for pengene. Her får man noe nedsidebegrensning i alle fall.

2 Likes

Stikkord ; india :ok_hand:

masse som er fair priset ja. Indeks trenger ikke gå veldig mye opp eller ned, og kan fint ha trend innenfor 3-5% de neste 5 årene. Tror det er lurt å finne sektorer som kan profitere på spesifikke events.

Ingenting å se her!

Korrelasjonen er følgende :thinking:?

Pluss 2 000 000 000 000 000 000 $ coming up soon :cowboy_hat_face:

2 Likes

Antall kjøp og salg (volum) (chart1) av amerikanske aksjer i korrelasjon med stimulus penger til den gjengse amerikaner (chart2)

:thinking:

Jeg “caller” ingen topp her, men fortsatt interessant

1 Like

kjøp og salg korresponderer med stimulus utbetalt til hvermanns-en? Ser Stimulus dipper ned mens kjøp og salg ser ut til å fortsette opp. Time-frames er nøyaktige?

Kan det beskrive at belåning fremfor friske stimuligpenger drar kjøp og salg videre opp. Altså kjøp-salg allerede har overgått den fremtidige effekten av stimuli og at ny stimuli allerede er priset inn?

disse er irrelevante. De selger drømmer om fremtidig inntjening og kan gå sky high uansett minus EPS.

Er ikke disse jeg er bekymret for :slight_smile:

De sier jo litt om marked sentimentet for tiden

Ja, i øyeblikksbildet. Dette går over og vil trolig ikke påvirke det store bildet mere enn hva gamestop gjorde i det korte bildet?

Er mer varsom mtp de grafene over

1 Like

Cpi måler jo så fantastisk bra inflasjonen… Ånei :roll_eyes:

1 Like

Når man ser på volumet og vet det er retails som går full retard på robinhood osv så kan man jo tenke seg hva som skjer når jill og joe som jobbet på mcdonalds har sluttet jobben for å bli daytradere på fulltid, og plutselig begynner å tape penger :roll_eyes:

2 Likes

Trykker mer stimulus? Universal Basic Income? Market meltup?

1 Like

Mer stimulus uten tvil. Call’er som sagt ingen boble popp i nær fremtid nødvendigvis, men det er sjokkerende volum :grimacing: Haller mer mot meltup i nærmeste måneder ja

1 Like

jeg er jo ganske sikker på at mange av disse taper masse penger allerede, og at de store pengene handler vis a vis nyfrelste day-tradere på samme måte som de kjørte gamestop langt over 300dollar. Gamestop var vel ikke styrt kun av retails. Godt mulig gamestop var en event som beskriver hva som kan utspille seg de neste mnd før vi får en potensiell vending. Avviser ikke 20-30% oppside på indeksnivå. Full fomo, ref 1900$ stimuli-pakken.

Spørs om retails skal bakes og lamineres inn på toppen før slusene åpnes.

4 Likes

Ikke bare over dammen det er fest!

2 Likes

Er en del som har snakket om at dollar har vært veldig sterk de siste ukene. Det skal sies, foreløpig er dette bare en liten bounce, fremdeles ingenting som skriker at den har bunnet