Sitter og leser om MM2 og Yield Curve Control for å prøve å forstå veien videre for markedene.
Min hypotese er at Yield Curve Control er neste verktøy FED må implementere for å dempe inflasjonsfrykten og de lange rentene. Jeg leser at Australia alt gjorde dette i mars i fjor, og fokuserte da på 3-åringen. Nå er det 10-åringen som er i fokus i US, men det er mer nærliggende å tro de vil fokusere på de korte rentene først?
Videre; det jeg ikke klarer å forstå er følgende; vi har en debt to GDP ratio i US på 200%.
Folk sier US ikke kan defaulte fordi de har reserve currency status, i.e. – det er en internasjonal valuta, 55% av all verdens handel foregår i denne valutaen, og de kan trykke opp så mye de vil for å betjene gjelden. Lave renter er derfor ønskelig fordi det er billigere å betjene gjelden.
Hvis rentebanen stiger, så blir det dyrere å betjene gjelden. Man kan kontrollere rentebanen (YCC) ved å kjøpe teasury bonds (jeg trodde de allerede gjorde dette? …men OK).
Så, slik jeg forstår det, og for å forenkle; Jeg har 2 millioner i gjeld men ingen inntekt. Jeg går ned i kjelleren og bygger en seddelpresse som trykker penger for meg. Jeg har dermed uendelig med penger. Når jeg kommer i butikken med mine nytrykte sedler sier de det i det siste har vært veldig mange som har bygget seg en seddelpresse, og at jeg derfor må trykke mer for å kjøpe de samme tingene jeg alltid kjøper, fordi verdien av sedlene er mindre fordi det er så mange som gjør det samme som meg (inflasjon). Et brød som kostet 30 kr i går, koster nå 50 kr. Jeg trenger mer sedler.
Treasury bonds foregår etter auksjonsprinsippet. Avkastningen i papiret er lik renten; dvs. – på 1.5% for 10-åringen (riktig?) Over en 10 års periode får man betalt 1.5% rente for å holde på papiret. Man låner på denne måten ut penger til staten, og pengene man får betalt tilbake er basert på renten på papiret. Er dette riktig?
Så; med den uendelige pengepressen i kjelleren kan jeg trykke opp så mye penger jeg vil. Det fører til inflasjon. Inflasjonsfrykten gjør at de lange rentene stiger. Ved å kjøpe opp treasury bonds (som US treasury lager?) med min uendelige pengemaskin holder jeg rentekurven nede? (YYC). Er det sånn noenlunde riktig forstått?
Hvis ja, hva er konsekvensene av dette stuntet? Jeg ser folk sammenligner situasjonen med Japan, og det har jo ikke gått veldig bra med den japanske økonomien etter at de gjorde noe tilsvarende. Hvorfor skal det være annerledes med USA?
Er teorien til FED at vi har reserve currency status, så vi vil aldri misligholde gjelden. Gjelden kan dermed vokse ubegrenset fordi vi kan trykke opp så mye vi vil for betjene gjelden. Riktig? Men folk ser at pengetrykkingen på sikt vil føre til inflasjon og dermed stiger rentene. Jeg kan kontrollere rentene ved å kjøpe opp treasury bonds ved å underby andre i auksjonen?
Beklager om dette er rotete skrevet men jeg prøver å tvinne hodet rundt dette og håper noen som har peiling kan svare på noen av spørsmålene i innlegget