Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Her er en mulighet for utvikling på kort-mellomlang sikt for S&P500.

Analogs of similar price action can be found in Netflix and Google. In different price cycles, both declined with lots of volatility, produced initial highest arching bounce up & then consolidated through a series of up & down bounces. These analogs suggest rally continuation.

Why is this rally not confirmed by increase in volume (demand) signature? Value buyers accumulated heavily on way down- this exhausted sellers & diminished buyers’ pool. Now systematic, risk-off models will push prices up.

5 Likes

@rosk82 Hva tror er mest sannsynlig, er den tekniske bunnen kanskje nådd? Hadde vært interessant å høre dine tanker om dagens situasjon.

2 Likes

Om det kommer vaksine som var “80%” til høsten, så tror jeg ikke vi får ett tilsvarende fall vi hadde, men om det drøyer med vaksine til høsten neste år så kan vi få en ny runde med indekser 30% ned? Mye arbeidsledighet nå er midlertidig, og mange land begynner å slippe opp litt nå fremover

1 Like

Det er ingen garanti for at vi får en effektiv vaksine på plass mot covid 19 (SARS cov2), uansett er kommende høst altfor tidlig. Men jeg håper og tror det vil komme på plass en gang i løpet av 2021.

Det skumle med covid 19 og som også gjelder SARS cov 1 er at det vil være svært vanskelig å utvikle en vaksine uten at den vil trigge en sterk immunrespons, dvs at egen immunforsvar går til angrep på eget vev, eksempelvis i lungene. Vaksinen som ble utviklet mot SARS cov 1 ble skrinlagt fordi en av bivirkningene var for sterk immunrespons. Denne store utfordringen må vaksineutviklerne klare å løse hvis vi skal få på plass en effektiv vaksine mot Covid 19.

En annen realitet kan være at det aldri kommer en god og effektiv vaksine mot covid 19, men at det etterhvert vil komme relativt effektive medikamenter som vil dempe og lette sykdomsutfallet. Vi får håpe på det beste, men også ha i bakhodet andre scenarioer.

Angående arbeidsledighet, så vil nok denne være høy i flere år framover. Selvsagt ikke på de nivåer vi ser i dag, men på svært høyt nivå historisk sett. En betydelig andel av jobbene som folk ble permittert fra er der ikke lenger når de eventuelt kan komme tilbake. Mange bedrifter har tapt store penger på lockdown og må forsøke å tjene inn det tapte ved å kutte i arbeidsstokken, og de som er igjen må jobbe mer intensivt og effektivt.

Vanskelig å være for bombastisk om hvordan markedet vil bevege seg i tiden framover, men jeg holder en knapp på pilen som peker nedover. Synes ikke det er urealistisk å se for seg et fall på 30-40 % fra dagens nivåer (hovedindeks 450-525) hvis det drøyer med vaksineutvikling eller effektive medikamenter mot covid 19.

6 Likes

Det blir jo litt som Chen skrev i sin kommentar til hvorfor de har kjøpt og kjøper i Storebrand, det må komme indikasjoner på at det ikke bare er dritt i 1 år fra nå, men utover dette. I år 2 og 3 også. Da kan det komme en korreksjon igjen, men børsene har allerede falt hardt, så noe automatikk i at det skal tilsvarende ned igjen tror jeg ikke på, da må utsiktene utover om 1 år og videre se skikkelig dritt ut. 30-40% ned fra her vi er nå har jeg ingen tro på

1 Like

Både riktig og feil det du skriver her vil jeg si, et godt tips er å høre denne. Veldig mange gode betraktninger.

1 Like

Foreløpig litt avventende. Man har hatt en ganske stor tur ned, for så et etterfølgende rally. Men nedturen har ikke blitt testet enda. Ser man på ukentlig chart så er både hovedindeksen og mangen indekser fremdeles i “rallymodus”.

Nedturen som har vært må bli testet på ett eller annet tidspunkt. Men når den testen kommer eller hva som trigger det (krig, corona, dårlig kvartals-tall etc.) er det ingen som vet.

Mye bra i @Hocki sin post over her.

2 Likes

MÅ den det?

1 Like

Jeg synes forøvrig at når flere og flere ikke tror at børsen skal ned såpass mye, så styrker det min tro på at den kan falle såpass mye. Klassisk bull trap -periode vi er inne i nå.

4 Likes

Kommer alltid en test. Betyr ikke at den skal ned på samme nivå. Man kan få higher low, lower low osv.
Men testen vil fortelle deg litt om hvordan markedet er på dette tidspunktet.

Lang seig nedadgående trend over lengre tid?
Liten kjapp dipp før man starter et nytt rally?
Kommer nedtur på mindre volum? Mer volum?

Oppturen vi har nå vil jo ikke vare evig. Når den når sin midlertidige topp vil vi få en reaksjon til nedsiden.

Utifra hvilket tidsaspekt du ser på chart kan du se disse testene hele tiden. Ser man på daglig chart
har den hatt flere små dipper til nedsiden før den har løftet seg høyere og høyere. Men på ukentlig har vi ikke sett en tydelig test til nedsiden enda.

Ser også tendenser til “shortening of the thrust” på vei opp. Kan tyde på at en test til nedsiden kan komme snart. Men hvordan den blir er jo det store spørsmålet.

4 Likes

Takk for svar! Slik jeg tolker det så er det ikke bekmørkt i dine øyne.

Både du og Hocki, de flinkeste her inne på teknisk analyse etter min mening, er da relativt nøytrale mot positive.

Min tolkning: Det er det en 51% sjanse for at markedet ikke skal så sykt mye lengre ned enn det den har vært i corona nedgangen.

Jeg tror folk som er veldig bear og utelukkende negativ glemmer at aksjemarkedet er styrt av forventninger. Hvis folk kan putte penger i noe som på sikt vil gi avkastning med relativ stor sikkerhet, så gjør de ofte det. Corona vil gå over, noe som medfører at en stor del av markedet vil klare seg, som igjen vil si at man kan øke sine verdier i aksjemarkedet. Er det muligheter for å tjene penger, så vil det alltid være en etterspørsel.

1 Like

Er vel ikke veldig høy forventet avkastning på aksjer på sikt? Det handler mer om at det ikke er noen andre alternativer: du kan låne ut pengene dine til gjeldstyngede stater, selskaper eller boligeiere til nesten ingen rente - gull med 0% avkastning fremstår stadig mer som det beste valget i en QE verden uten like.

4 Likes

Man kan jobbe, tjene lønnen sin og være fornøyd med det, eller man kan ta det man har til overs og spekulere i noe man tror vil gi avkastning utover det.

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke det er så enkelt som å si; alt skal ned la oss shorte alle mann. Jeg tror det er bedre å være mer avventende og se hvilken retning det tar i disse tider.

2 Likes

Spørsmålet da er: når vet man at det er en “retning” og ikke bare en pullback opp eller ned? Enig i at det er en dårlig ide å være permabear, jeg prøvde å formidle dette budskapet når det så dystert ut for mange på bunnen.

4 Likes

Derfor jeg forhører meg med Rosk82 og Hocki, de skjønner mer enn meg på det tekniske.

Tror vi er enige Holmes.

1 Like

Enkel markedsteori:

Når finanspressen sier «kjøp» og «stor oppside» —> SELG

Når finanspressen sier «selg» og «stor nedside» —> KJØP

:wink:

3 Likes

Eller, kjør Taxi og hør hva taxisjåføren sier, og gjør det motsatte… :partying_face:
Har taxisjåførene et forum? Da kan vi høre med dem der… Evt, er det noen her på forumet?

1 Like

Man kan være både bull, bear og nøytral samtidig. Kommer helt an på hvilke tidshorisont man ser på.

Får vi en ny nedtur tilnærmet bunnen vi hadde nå nettopp, så kan man være nøytral på lengre sikt, da dette vil ta tid å riste av seg. Og man kan da forvente en form for horisontal tradingrange.

Men operer man på kortere tidshorisonter kan man selvfølgelig være bull på daily hvis man har identifisert man er i bunnen av rangen og man ser tegn til trendendring.

Ettersom tradingrangen utvikler seg og man får mer informasjon å basere seg på, kan man potensielt bli bear hvis man tror man er i en distribusjonsfase.

Utifra min personlige ståsted så vil jeg gjerne se den nevnte testen til nedsiden igjen for å kunne gjøre meg noe formening om hvordan markedet er. Men det stopper meg ikke å prøve meg på mindre trades hvis jeg ser et potensielt bra setup.

Ser for eksempel mangen aksjer som har hatt store fall, men det har ikke kjørt dem ut av deres tradingranger i nevneverdig grad.

4 Likes

Stock picking innen world tech og biotek satser jeg på. Bear indeks. Kjøper litt og litt tech indeks. Kanskje klart for full indeks igjen om 1-2 år.
Gjennomsnittlig bear market er 2,5 år, men mulig kortere denne gangen

1 Like

Min personlige mening er at bunnen ikke er nådd og jeg har posisjonert meg deretter. Dette er basert på både TA og FA.

Teknisk er det mye divergens på lavere timeframes som kan slå ut på høyere timeframes. Det kan gå sidelengs en stund til, men siden vi nærmer oss toppen i S&P, satser jeg på det samme vil skje her.

Fundamentalt er økonomien f… :roll_eyes:
Det vil ta enormt lang tid før ting er tilbake til normalen. Ikke bare kan viruset komme i bølger, reiseliv, hotell, restauranter, treningssentre etc. etc. må bruke lang tid på å ta igjen det tapte. Samfunnet kan likefort lukke igjen dersom smitten tar seg opp igjen. Kanskje endrer folk også vaner og holder seg mer hjemme? Hva skal da drive veksten?

IMF sier dette er den verste økonomiske katastrofen siden 1930 og børsen er opp 20% siden bunnen. I mitt hodet er regnestykket enkelt, defor spør jeg meg selv: hvorfor skal man prise selskapene likt nå som i desember / januar all den tid det er stor usikkerhet 12-18 mnd. frem i tid, til vi får en vaksine?

6 Likes