Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

La oss si det bare er tre personer i verden og de har en million hver. De kjøper og selger ting av hverandre. Så trykker en av dem en million til. Ville du da solgt til samme priser som før?

2 Likes

Det jeg ville fram til var om du tenker at «når sentralbanker trykker opp mer penger så øker den reelle verdien på selskaper på børsen»? Man skal rett og slett utelatte inflasjonsmål som faktor?

1 Like

Mer penger i omløp = høyere betalingsvilje per produkt = høyere inntjening for selskapene = høyere verdi. i tillegg til du taper penger på å sette dem i banken fordi du taper kjøpekraft, så du må jakte assets.

2 Likes

Greit poeng. Jeg undervurderer på ingen måte effekten av TINA eller QE. Men så forventer jeg ikke bare 1-2 dårlige kvartaler heller. Jeg tror vi er i startfasen av et bearmarket, og at vi skal minst teste lows som ble satt i mars.

Ingen kan jo selvfølgelig vite, men usikkerhet har aldri vært bullish i min bok :smirk:

3 Likes

Makro er veldig vanskelig, spesielt når det dukker opp mange ukjente faktorer som nå. Fed bruker stekere virkemidler enn de noengang tidligere har brukt. De prøver å tette igjen så mange pengehull som de klarer. Et spørsmål er om EU klarer å være like tøffe, og om de vil være solidariske på tvers av landegrensene. Euro er ikke i like stor grad en verdensvaluta som USD, så det er ikke like stor etterspørsel. Derfor trenger de ikke trykke like mye penger, men vil Tyskland være med på å spleise på problemene i Italia og Spania ved å skyte inn penger? Mange uavklarte spørsmål. Skal man være bear tror jeg det er lettere på sektorer enn på hovedindeksene i USA og Norge. Det er i hvert fall min mening. Etter ordtaket “Don’t fight the Fed.” Nesten enklere å spekulere i Valuta mellom land, da kan man sammenlikne tiltak og status i landene.

4 Likes

:rotating_light:

PE høyere nå enn før droppet @ S&P

4 Likes

Hva er den “reelle verdien”? Når man trykker opp x antall fantasilliarder så må de pengene brukes et sted. Børsen er et naturlig sted å sette dem.

Lar man pengene stå i banken så mister man kjøpekraft.

Les også historien om onkel Skrue som mister alle pengene sine i en tornado. Det fører til at alle i Andeby blir søkkrike, og prisene skyter i været fordi alle plutselig har massevis av penger. Hva er den reelle verdien av noe? Det folk vil betale for det.

2 Likes

The US Budget #deficit is expected to a hit a whopping 19% of #GDP this year.

@Christian Er det sannsynlig at børsene kan gå så mye som 15% pga dette?

2 Likes

Jeg skrev den relative verdien, ikke reelle, den har jo gått ned, men når verdien av penger går ned, så går verdien av assets opp.

Hvis du får 2% rente i banken og 6% via en aksje, og så går ting i dass som nå, og renten i banken er 0% og du kan få 4% avkastning via en aksje, så er den relative verdien mot alternativavkastningen høyere enn før, og aksjekursen går opp.

Dette er langt fra fasit btw, poenget mitt er bare at det er andre faktorer som trekker opp. Spørsmålet blir vel hvor lang tid alt er “dødt”.

1 Like

Når har underskuddet på statsbudsjettet i usa betydd noe? Det er jo bare en slags ekstraskatt via økning i pengemengden.

1 Like

USA har drevet med underskudd lenge så det er i teorien ikke problematisk i seg selv som du sier. Spørsmålet er hva som skjer når pengene som trykkes treffer realøkonomien og vi får inflasjon kombinert med lav eller ingen vekst og høy arbeidsledighet. Det er mitt worst case scenario, men det ligger nok veldig langt frem i tid?

Anbefaler forøvrig ukens Aksjesladder hvor Pål Ringholm tar opp mye av det som diskuteres i denne tråden. Han mener også vi skal ned en leg til, og forsvarer det med at veldig mange selskap nå må øke gjeldsgraden sin. Hva skjer så når du har lav / ingen vekst men høyere gjeld? Da skal prisingen justeres ned i mitt hode, uavhengig av hvor “billig” den gjelden er.

2 Likes

3 Likes

Det er rekordhøye shortnivåer i S&P 500 nå, se forsiden av Finansavisen, så det blir en feilaktig påstand å si at alle er posisjonert for oppgang.

Veldig mange krakknisser har lastet på med shortposisjoner, samtidig er cashandelen hos de største aktørene i markedet på rekordnivåer. Faktisk det laveste på 20 år.

Dette gir er særdeles godt utgangspunkt for et kraftig rally.
Får man et kjør av shortere som skal dekke inn og et run fra pensjonskassene som må levere avkastning til sine kunder, så er det ikke mye å holde tilbake oppgangen på. Nå er det FOMO som gjelder, og når markedet stiger på alle negative tall så er det fordi 200 dagers momentum brøt kraftig opp i august 2019. Det er byuing bias i markedene, selv om algortimene og stoplossene kjørte dette voldsomt ned på to uker.

Nå har vol falt betraktelig og minste motstands vei er opp. Det er aldri feil å hedge seg, men å være overvektet short nå er en tøff call når ingen lange renter noe steder klarer å gi pensjonsforvalterne dekning for noe som helst.

Alle vet at gjelden er skyhøy, men alle vet også at etterspørselen etter dollar aldri forsvinner. Derfor kan lokomotivet USA printe seg blå og grønne på sedler og stimulere, fordi inflasjonen er under kontroll.

Men tilbake til starten; det kommer ikke en nedtur fordi alle er posisjonert for oppgang. Du er kun «smart» nå dersom man kan påberope seg at det er obvious at det skal smelle 20 % til. Når alle er skråsikre på noe, pleier det sjeldent å skje…

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/04/19/7518936/aldri-har-det-vaert-flere-shortere-mot-s-and-amp-p-500

4 Likes

Earningsene er jo det første som får kjørt seg når omsetningen faller, så det er ikke så interessant. Se heller på P/S.

1 Like

Det er det jeg synes er litt utfordrende, du er alltid helt nøytral og stoler på dine metoder som stor sett omhandler det tekniske. Jeg er hovedsakelig langsiktig i enkelt aksjer og satser på at det fundamentale vil seire til slutt.

Men etter noen år på børs så skjønner jeg at markedet påvirker stort sett alle aksjer på børsen. Ta f.eks. biotek, som for skrell på skrell når oljen går ned, selv om de to egentlig ikke skulle være frakoblet fra hverandre. Dette medfører at f.eks. emisjoner i biotek gir mindre penger i kassen, da markedsuro har senket kursen og dermed blir firmaet nødt til å sette lavere emisjonskurs enn de ønsker.

Derfor er jeg nysgjerrig på om du og Hocki er nøytrale, bear eller bull, men det er sikkert vanskelig å svare på siden dere er positive uansett hvilken vei markedet går, da strategien deres endres kontinuerlig ut ifra de tekniske signalene dere leser.

1 Like

Jeg har aldri påstått at alle er posisjonert for oppgang. Det jeg sa var at jo flere som tror på oppgang i tiden framover desto bedre.

Så forøvrig at de kun har data på shortandel i SP500 fra og med 2016, så slik sett sier det ikke så mye i og med at det ikke har vært noen krise fra 2016 inntil korona-krisen traff oss i 2020.

Umulig å spå i markedet i tiden framover og selv de lærde strides. Ser f.eks. Ray Dalio er ganske så bearish for de kommende 2-3 år, og sier at denne krisen vi står i nå er større og mer alvorlig enn finanskrisen. Han sammenligner den med den store depresjonen (1929-1932). Han snakker ganske mye om deglobalisering , demonisering og over 10 prosent arbeidsledige som viktige faktorer for et nedadgående børsmarked de kommende 2-3 år.

Jeg sliter med å se at hovedindeksen skal opp til all time high dette året, det er for mye av det fundamentale som tilsier motsatt retning.

3 Likes

Det er short selling av en ETF ikke aksjene i indeksen

Her kan du se short interest i prosent av free float som ikke er ATH. Også ganske spesielt bruk av ordet “aldri” i finansavisen og de har glemt å skrive at det handler om ETFen?

image

i absolutte tall

image

7 Likes

Median short interest på S&P500 selve aksjene

https://themarketear.com/posts/cyBYp0KFGB

3 Likes

Har brukt dagen i dag på å konsumere en mengde podcaster (eneste motivasjonen jeg har for å drive med oppussing av huset, får fred fra familien og er i min egen lille mindfulness boble :blush:) – og Ray Dalio særskilt i intervjuet @VCP postet legger frem mange gode argumenter for at denne krisen bare er i startfasen, og at den vil komme i bølger (sett i lys av tidligere pandemier). Å tro at faren er over fordi enkelte land lemper på restriksjonene er i beste fall naivt i mine øyne. Skaden som er skjedd i realøkonomien er for stor til at det kan ignoreres.

Samtidig må man huske på at å sloss mot sentralbankene er som å sloss mot vindmøller. Hvordan kan du slå noen som har uendelig med kapital? Svaret er; det kan man ikke. The game is rigged.

Men likevel, skal vi tro Dalio så er vi nå i den første fasen av en depresjon. Denne kjennestegnes ved deflasjon (lave renter, QE og helikopterpenger). Neste fase blir inflasjon som kanskje ligger mye lenger frem i tid. Så mener Dalio at vi vil få en new world order , at det kapitalistiske systemet må re-tenkes og omformuleres. Han mener pengesystemet som vi kjenner det i dag vil forsvinne, og erstattes med noe annet. Hva dette andre er er det jo delte meninger om. Blir det en digital valuta? Blir det gull? Eller noe helt annet ingen har tenkt på enda?

Uansett om man er bull eller bear så tror jeg vi lever i helt eksepsjonelt historiske tider som det vil skrives om i lang, lang tid etter at vi har forlatt denne planeten.

12 Likes

Få tror vel faren er over, spørsmålet er som du skriver at man parallelt trykker penger. Det gjør det litt vanskeligere å finne en safe haven.

1 Like