I mitt hode er det ingen tvil om hva som har drevet denne oppgangen; FED og sentralbankene rundt om i verden. Men skaper det vekst i økonomien? Nei. Som Dalio eksemplifiserer;
La oss si at du kjøper en bolig og har 10 mnok i gjeld. Du mister jobben og går til banken. Banken vil ikke du skal gå konk, de liker deg som kunde, så de gir deg en større låneramme. Inntjeningsevnen din har ikke endret seg, men du har fått mer penger mellom hendene i form av kreditt. Du har dermed fått et pusterom til å finne deg en ny jobb, og du slipper å selge huset.
Problemet oppstår når det ikke er noen jobber der ute. Hvorfor? Fordi bedriftene som får økte låneammer / mer gjeld ikke tjener like mye penger som de gjorde pre-korona. Mao. har de ingen behov for å ansette nye folk. Bedriftene vokser ikke og vil ikke vokse på lang tid. De fleste bedrifter kutter i non-essentials i en krise. hvis det ikke holder, kutter man i personell etc. Man prøver å drifte mens man sparer på fuel. Modus operandi blir derfor å overleve, ikke vokse.
For å ha vekst så må du ha produksjon, omsetning, kjøp og salg.
Jokeren i dette regnestykket er hvor mange som står på sidelinjen som @TheObserver sier, med ledig kapital. Hvor mange haier finnes det som har lengre horisont enn meg, synes ting er billig nok nå? Som evner å se hvordan verden vil se ut om 2-3 år? Det har jeg ikke svar på.
Anbefaler dette intervjuet med Chamath Palihapitiya, CEO av Social Capital, styreformann av Virgin Galactic, eier av Golden State Warriors. Han eksemplifiserer elegant hvorfor pengetrykkingen ikke vil ha en reell invirkning på økonomien (dvs. inntjeningsevnen til selskapene).
@Klinsj
Jeg tror ingen forstår omfanget av det som skjer nå, ei heller jeg. Jeg prøver bare å lytte til erfarne fjellfolk som det virker som du også gjør. Jeg har over 10 år i aksjemarkedet bak meg (min karriere begynte i 2007 og alle vet jo hva som skjedde året etter), og jeg kan ikke logisk forklare denne oppgangen annet enn at pengetrykkingen ser ut til å ha ønsket effekt.
Likevel kjenner jeg bare på et enormt ubehag når markedet går opp mens samfunnet og verden ser ut til å stagnere. I mitt hode gir det ingen mening. Så jeg må gjøre det som er rasjonelt i min bok; altså være cash eller shorte. Jeg ser overhodet ingen grunn til å gå long i dette markedet. Best case burde kanskje være å gjøre som deg; være avventende og heller se hvordan hele greia spiller seg ut.
For jeg er fullt klar over at jeg kan ta fullstendig feil. Rasjonale bak avgjørelsen om å være bear er likevel forankret i både TA og FA. I verste fall går det til helvete med bettet men hey, it’s just money - og det finnes det plenty av der ute