Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Har lagt merke til at du er meget bear, noe jeg selv var helt til nå nylig, men så la jeg merke til at flere eksperter plutselig ikke var så super bear lengre. Det resulterte i at jeg ble usikker og begynte å tenkte; hva er det jeg ikke ser? Jeg begynte og vri og vende på ting, noe jeg har sett at de som driver med teknisk analyse ofte gjør. De kan vri opp ned på grafen, dvs. at et negativ mønster fremstår positivt, dette gjør de for å få et nytt perspektiv på ting.
Så prøvde å gjøre det samme.

Et eksempel der jeg prøvde å vri opp ned: Jeg så for meg at markedet hadde en voldsom oppgang, der media hele tiden skrev positive ting. Verden skulle en vei og det var opp! Dette medførte at mange på forumet kastet penger inn i turboprodukter, der videre oppgang gjorde at de satt med vanvittige overskudd over natten. Jeg konkluderte med at jeg ville vært rimelig skeptisk til markedet i en slik situasjon.

Nå når så mange er super bear, kanskje det lønner seg å tenke litt annerledes? Ikke misforstå jeg er ikke kjempe positiv til markedet, men jeg har gått fra permabear til mer avventende.

4 Likes

I mitt hode er det ingen tvil om hva som har drevet denne oppgangen; FED og sentralbankene rundt om i verden. Men skaper det vekst i økonomien? Nei. Som Dalio eksemplifiserer;

La oss si at du kjøper en bolig og har 10 mnok i gjeld. Du mister jobben og går til banken. Banken vil ikke du skal gå konk, de liker deg som kunde, så de gir deg en større låneramme. Inntjeningsevnen din har ikke endret seg, men du har fått mer penger mellom hendene i form av kreditt. Du har dermed fått et pusterom til å finne deg en ny jobb, og du slipper å selge huset.

Problemet oppstår når det ikke er noen jobber der ute. Hvorfor? Fordi bedriftene som får økte låneammer / mer gjeld ikke tjener like mye penger som de gjorde pre-korona. Mao. har de ingen behov for å ansette nye folk. Bedriftene vokser ikke og vil ikke vokse på lang tid. De fleste bedrifter kutter i non-essentials i en krise. hvis det ikke holder, kutter man i personell etc. Man prøver å drifte mens man sparer på fuel. Modus operandi blir derfor å overleve, ikke vokse.

For å ha vekst så må du ha produksjon, omsetning, kjøp og salg.

Jokeren i dette regnestykket er hvor mange som står på sidelinjen som @TheObserver sier, med ledig kapital. Hvor mange haier finnes det som har lengre horisont enn meg, synes ting er billig nok nå? Som evner å se hvordan verden vil se ut om 2-3 år? Det har jeg ikke svar på.

Anbefaler dette intervjuet med Chamath Palihapitiya, CEO av Social Capital, styreformann av Virgin Galactic, eier av Golden State Warriors. Han eksemplifiserer elegant hvorfor pengetrykkingen ikke vil ha en reell invirkning på økonomien (dvs. inntjeningsevnen til selskapene).

@Klinsj

Jeg tror ingen forstår omfanget av det som skjer nå, ei heller jeg. Jeg prøver bare å lytte til erfarne fjellfolk som det virker som du også gjør. Jeg har over 10 år i aksjemarkedet bak meg (min karriere begynte i 2007 og alle vet jo hva som skjedde året etter), og jeg kan ikke logisk forklare denne oppgangen annet enn at pengetrykkingen ser ut til å ha ønsket effekt.

Likevel kjenner jeg bare på et enormt ubehag når markedet går opp mens samfunnet og verden ser ut til å stagnere. I mitt hode gir det ingen mening. Så jeg må gjøre det som er rasjonelt i min bok; altså være cash eller shorte. Jeg ser overhodet ingen grunn til å gå long i dette markedet. Best case burde kanskje være å gjøre som deg; være avventende og heller se hvordan hele greia spiller seg ut.

For jeg er fullt klar over at jeg kan ta fullstendig feil. Rasjonale bak avgjørelsen om å være bear er likevel forankret i både TA og FA. I verste fall går det til helvete med bettet men hey, it’s just money - og det finnes det plenty av der ute :slight_smile:

9 Likes

Jeg er helt enig i at en ny test av all time high av OBX virker søkt gitt makroutsiktene.

Men jeg er ganske overbevist om at når det er nullrenter overalt og sentralbankene world wide kjører med åpne sluser, da har du to store maskiner å jobbe mot hvis bettet er å være short. Sier ikke at det ikke kan fungere, men det er grunn til at man ikke skal fighte fed.

At pensjonskassene aldri har hatt mer penger de før eller siden må sette i arbeid er ofte en ganske tøff posisjon å bette i mot.

4 Likes

Sittet forøvrig blandet for tiden, noe aksjer og en del short. Mest cash.

1 Like
2 Likes

Prøver så godt jeg kan å kun se på det tekniske. Markedet lyver aldri, og viser vei på det tekniske hvis man klarer å tolke signalene.

Hvordan jeg stiller meg til dagens marked så er jeg avventende. Har som sagt ikke sett en skikkelig test enda. Men ser muligheter for kortsiktige oppturer. Kan godt gå inn i en posisjon for en kortsiktig trade. Men hvis det tekniske tilsier fremdeles opp, så ser jeg ingen grunn til å lukke posisjon.

2 Likes

Høyt volum ned, lavt volum opp

4 Likes

Dobbelt av vanlig volum er vel ikke lavt? Selling climax for jo gjerne bunnen? Ikke at TA er min sterke side da…

1 Like

Blir spennende uke med kvartalsrapport fra 100 stk @ sp500 og jobless claims på torsdag

2 Likes
2 Likes

Jeg er nettopp ferdig med å lese Reminiscences of a Stock Operator for tredje gang. Og jeg må si Nocturne. Du minner meg veldig om Jesse Livermore :slight_smile: F.eks denne her:

“If somebody had told me my method would not work I nevertheless would have tried it out to make sure for myself, for when I am wrong only one thing convinces me of it, and that is, to lose money. And I am only right when I make money. That is speculating.” - Livermore

To gode bøker om dette er for eksempel “The Road to Ruin” - Jim Rickards. Og Beyond Blockchain: The Death of the Dollar and the Rise of Digital Currency - Eric Townsend.
Felles for bøkene er at ingen har tro på at eksisterende kryptovaluta har noen mulighet til å overta plassen til dollar. Hvor Richards har troen på gull eller SDR (IMF penger som f.eks Norges Bank har på balansen) - så tror Townsend at den nye pengeenheten blir en myndighetsskapt digital valuta.

Jeg prøver å være nøytral til markedet. Men jeg er mer bearish enn bullish. Mulig markedet skal langt ned hvis det blir en hode skulder formasjon.

7 Likes

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-04-20/big-three-u-s-airlines-may-cut-more-than-100-000-jobs-come-fall

2 Likes

Fy faen vi e privilegerte i dette landet. Kan sitte her på tekinvestor å Jabbe.

QE gjør susen! Ikke sant @anon80503862

https://www.motherjones.com/food/2020/04/these-photos-show-the-staggering-food-bank-lines-across-america/

Across-America

5 Likes
1 Like

Flere av bankene tar de 1200$ som blir gitt ut

https://www.washingtonpost.com/business/2020/04/20/amid-bipartisan-criticism-treasury-department-attorneys-review-bank-seizures-1200-stimulus-checks/

2 Likes

Samme rapporteres daglig om krise hjelp til mindre selskaper, bankene nekter å betale ut. Uvisst det totale omfanget av dette og omfanget av det jeg postet over. Eskalerer dette Videre er det bare fantasien som setter begrensning. Situasjonen kan fort utarte seg til en revolusjon. Det ligger uante krefter i store grupperinger, legg på sult og ingen midler til å forsørge seg og sine. Der har du en oppskrift på revolusjon.

Når mannen i gaten forener seg og blir opplyst om hvor mye man kan få utrettet, da skal «1%»’en og folkevalgte passe seg. Hadde dette vært i Frankrike f.eks hadde de fleste store byer stått i brann.

7 Likes

Høres kanskje rart ut for mange, men stengte grenser gjør noe med innførsel av narkotiske stoffer. Det i seg selv kan medføre enorme konsekvenser. De som er avhengig av dette, og det er hinsides mange i USA, dem kan ikke bare kulan til langerne tar telefonen igjen.

1 Like

Lim og bensin :bomb:

1 Like

De skulle gjort dop tilgjengelig for alle ! Mange hadde dødd av de som er dumme nok til og forsyne seg , men verden hadde blitt kvitt så hiiiiimla mye vold, prostitusjon , mafiagjenger , grensekontroll, kriging og drap +++ lista er lang …

(Satt litt på spissen men ) :smile::sweat_smile:

4 Likes

Basert på det utspillet, vet du kanskje lite av hva de faktiske årsakene til de fleste avhengigheter er. Og da spesielt, sterke sentralstimulerende.

Anbefaler å lytte til noen av foredragene til Dr. Gabor Mate.