Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

@Hocki @Krafer @Kaisovski
Og nå ser man allerede konturene til denne Nicloai Tangen før han har gått inn i jobben. Han er kun ute etter politisk makt og innflytelse i politikken. Han er jo milliardær så det sa vel egentlig seg selv at det er kun makt og innflytelse det handler om. Ren lobbyvirksomhet ville rollen hans innebært.

Han liker nok å gå stille i korridorene, så det spørs om ikke han sier ifra seg jobben den nærmeste tiden med disse medieoppslagene.

2 Likes

RED ALERT! Oil Derivative Market Destroying EVERYTHING Tomorrow?! (Bix Weir)

1 Like

Synes egentlig du overreagerer veldig jeg da. Tror de fleste ser at dette er litt vel hypet opp og at det blåser over.

Oljeprisen dundrer ned.
Hva tror dere krona havner på?

Skal euroen over 15 kroner på et par måneders sikt?

1 Like

Litt off topic, men fler som sliter med å logge inn nordnet?

1 Like

Ja, og når jeg først kommer inn så blir jeg logget ut…

1 Like

Burde vel vært der, men Norges Bank jobber imot tidevannet, vil redde importbedrifter istedet for å støtte en evt omstilling til nye eksportvarer. Spørs om det er lurt i lengden.

2 Likes

Burde jo finne en balanse. Med en euro på 15 kroner så vil jo matvarer på sikt bli 50% dyrere enn ved nyttår. Så da er ikke den siste rente-nedsettingen så mye å juble over, for Ola og Kari. Med mindre man er nedsyltet i gjeld da :slight_smile:

3 Likes

Ja, NOK har falt litt så det hjelper det for eksportbedrifter. Jeg stusser bare på argumenter som at man skal redde importbedrifter, de skaper ikke mye verdi idag hvor man i utgangspunktet kan bestille rett fra utlandet. Noe stabilitet skjønner jeg derimot at de prøver å opprettholde.

Låne for å kjøpe mat, funker det med negativ rente. Så lenge den holdes på det nivå :wink:

1 Like

Blir litt stusselig og tungvint i lengde ved å legge ned butikker som selger klær, verktøy, sykler, biler osv og satse på at alle bestiller det selv over nett. Gå rundt i døende byer blir litt spesielt.

Tror nok en balanse må til.

2 Likes

Ja, dersom du finner en bank som gir deg negativ rente med pant i maten din så legg ut link her :heart_eyes:

4 Likes

Jada, men de må jo bare øke prisene i takt med at NOK svekkes. Mange av dem hadde fint overlevd selv med en Euro på 15 NOK. Jeg regner bare med at Norske eksportbedrifter (som ikke har med Olje og oljevirksomhet) må bli mer dominerende i Norge etter hver. De ville fått en kickstart med en lavere NOK, så kunne NOK styrket seg sakte men sikkert derfra. Tipper det er hva som skjer på lang sikt. COVID-19 kan ha fremskyndet dette.

Ja, men kjøpekraften til folk blir jo betydelig redusert når omtrent alt vi kjøper vil stige 50% i pris ( dersom euroen blir på 15 da). Særlig med mange på Nav også nå.

Men det blir spennende å se hva Norges Bank gjør når Nok-svekkelsen fortsetter. De kan jo kjøpe noe, men funker kanskje ikke over tid. Så er det vel rente-verktøyet som må i bruk.
Med mindre de vil ta av olje-fondet til å flytte kursen. Da kan de vel styre krona akkurat som de ønsker.

1 Like

Ja, bruker de oljefondet for å holde prisen kunstig høy over lang tid, så mener jeg det er å brenne penger. Kunne like gjerne gitt penger rett i hendene til folk. Og å skyte seg selv i foten også, da økonomien ikke får gått sin gang.

Men for å ordne en liten bulk i økonomien kan være forsvarlig.

3 Likes

Tror det er helt feil fokus å bruke penger på å forsvare den norske kronen når vi vet at konkurransekraften blir svekket av dette, og med lav oljepris er vi nødt til å konkurrere på andre arenaer der lønningene er mye lavere i andre land.

2 Likes

Ja Olsen uttalte jo senest i februar at intervenering var helt utelukket da de hadde dårlig erfaring med det på 80 og 90-tallet. Det er styrings-renten de skal bruke isåfall.

Men ja det er mulig Nok bare må inn i en evig nedadgående spiral. Dersom Norge skal holdes flytende.

2 Likes

Har vel begrensede muligheter når det gjelder renta også når Norsk økonomi er i kne.

1 Like

Ja vanskelig å si. Tror ikke det er tryggere å ha pengene i Deutcshe-Bank enn i Dnb. Men ja den må kanskje kraftig opp før det skjer noe eller europeiske banker gå til helvetet? Den ene dagen leser vi om at Norge er verdens rikeste land mens andre dager føler man at vi er på vei til å bli likestilt med Litauen :joy: :joy:

Men det er vel omtrent ikke en valuta der ute som Nok ikke har svekket seg mot? Så det sier jo litt om ståa ja.

2 Likes

rip nok

4 Likes