Har prøvd på sånne tegninger på valuta tidligere. Problemet er at valuta har flere dimensjoner, dvs at du må se på NOK/Euro parallelt med NOK/USD og kanskje flere kombinasjoner som EURO/USD osv. Litt vaskelig å visualisere av den grunn. Men sikkert ikke umulig.
Du har negativ rente på boliglånet ditt. Link ordner du selv
Fram til nå ja. Men jeg har absolutt ikke troen på boligprisene. Tror de skal ganske langt ned enkelte plasser. Så da blir kanskje ikke renta negativ fremover? Dersom fallet skjer da…
Inflasjonen kommer nok av svekket NOK fremover. Tviler på boligprisene følger den inflasjonen. Men nå er olje og strøm nærmest gratis. Så høy inflasjon kommer nok ikke med det første. Tar vel noen måneder også før valutasvekkelsen blir kalkulert inn i matvarer osv…
Ingen ting som tyder på inflasjon, synes det er stadig tilbud nå på både mat og andre varer.
Jaja. De har vel uttalt at det tar 9 måneder før det slår inn om jeg ikke husker feil. Euroen er vel snart over 13 kroner igjen tipper jeg og vil sikkert bare fortsette å svekke seg.
Det sier seg jo selv hvor prisene skal. De har vel ikke så stor profit at de kan kutte noen titalls prosenter for å ha de samme prisene og overleve?
blir artig å se hva man kan gjøre med noen hundre mål matjord hvis dette er ment å vare.
Olja ned 16% bare idag … blir kanskje 1%ned på equinor idag da og Aker BP
Kostnadsbesparinger, da skal vel kursen opp?
Ta deg ein bolle. Millionlønninger får man ikke med mindre man jobber en god del ekstra.
Jeg ligger på topp på lønnsstigen. Lønn med absolutt alle tillegg ligger på ca 700 000kr i året.
Ingen ute nordsjøen tjener 1 mil på grunnlønn. Men hey, hvis avisene skriver det ofte nok så er det vel sant
Litt av grunnen til at norske oljeselskap holder seg så godt er at de kan avskrive 78% av tapet?
De kan godt ligge på 1,2-1,4 mil, men det er ikkje på grunnlønn. Då snakke vi overtid/ekstratur. Eller potensielt lederlønninger.
Jeg er fagarbeider, automasjonstekniker. Og fagarbeidere ligger på rundt 700 000- 750 000 i året med maks opptjening.
Trigget meg bare på den generelle uttalelsen at alle tjente 1 mil i lønn, med 2-4 rotasjon
Equinor tjener penger ved 16 dollar fatet.
Men det komme litt an på hvordan man ser det.
Men jeg vet Equinor har en snitt kostnand på ca 44-45 kr per produserte fat oljeekvivalent. Og har lagt rundt der de siste 3-4 årene. Ref: Årsrapport.
Men da regner man bare produksjonskotnader. Altså drift og vedlikehold for å produsere.
Investering og borekostnader kommer utenom.
Så eldre felt allerede i produksjon tjener penger, så lenge det ikke gjøres store boreoperasjoner eller oppgraderinger på plattformen.
Du er veldig bastant i påstandene dine og jeg kan avkrefte det du sier.
Kostnad per produserte fat eller lønn?
Kan godt hende man finner enkelte som tjener over 1 mil på grunnlønn. Men det er enten personer på individuelle avtaler eller ledere. Følger man avtaleverket på sokkelovernskomsten ligger du IKKE på 1 mil i lønn per år på å jobbe 2-4. Da MÅ man jobber ekstra.
Lønnstabell finner du på side 12. Denne gjelder for 2018-2020. Skal opp til forhandling igjen i år.
Grunnlønn er ikke alltid en god indikator. Jeg har røfflig 100 laken i diverse faste tillegg.
med eks. mente jeg ekskludert, men skjønner nå at det gjerne menes som eksempelvis… selvsagt er ikke overtid grunnlønn…
Dette kan fort bli skummelt…
Helt feil plass å diskutere dette på.
Tenker at du bør sette deg litt bedre inn i tariff avtaler før du uttaler deg. Med mindre du er er av disse trollene som pleier å herje på kommentafeltene til landets nettaviser for da er ikke fakta så viktig.
Grunnlønn i nordsjøen er for de fleste stillinger er lavere enn tilsvarende stillinger på land. Det som drar opp lønnen er offshor tillegg (ulempe), skift tillegg (ulempe) og bruk av overtid (ulempe).