Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Om dagens tiltak.:

Alle tiltakene trer i kraft natt til torsdag. De varer i fire uker, men vil bli vurdert på nytt etter to uker.

Vi vet ikke hvordan Omikron vil slå ut, så vi er på den sikre siden. Om to uker burde vi ha nok data på Omikron.

Ref Regjeringen innfører flere nasjonale tiltak – VG

… det var den julebordsesongen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Håper på tidlig nyttårsaften rundt Stortinget, VG, DB, NRK mf :grinning_face_with_smiling_eyes:

Mer nyttige makronyheter

Passer ikke i bjørnetråden :see_no_evil:

1 Like

Nationwide poll fra WSJ

1 Like

Såååå…

Økonomien skal bli verre, inflasjonen fortsette å øke, men det skal bli lettere å få tak i varer? Jeg mener jo at mye av inflasjonen nå kommer av mangelen på varer pga diverse problemer i forsyningskjeder. Dette vil jo bedre seg i løpet av 2022. Hvis økonomien blir dårligere og tilgangen på varer blir bedre, så vil inflasjonen bli mer normal.
image

36 % worse og 22 % about the same vil jeg si er 50/50 på at de mener det blir bedring ? Nå vet ikke jeg treffsikkerheten på desse pollene, men sikkert ikke høy? Bare morsomt å se forventningene fremover

Jeg kjøper forsåvidt heller ikke at det bare er mangel på varer som utgjør storparten av inflasjonen… om det var tilfellet ser jeg ikke grunnen til at FED snakker om at de må fremskyve rentehevingen pga stigende inflasjon bare fordi vi har en midlertidig shortage på goods and services

Høy inflasjon og dårligere økonomi er noe som vanligvis ikke går hånd i hånd. Dårlig økonomi gir mindre etterpørsel som gir lavere inflasjon.

Hva skjer her når vi kommer til april/mai/juni 2022? Skulle tro at forskjellen i priser mellom da og nå ikke er så ille. Hvis man ser på tallene for snittet over hele året, så må vi tilbake til 2011 for å få inflasjon over 2,5% som er målet. Mao, det har vært for lav inflasjon over lang tid nå. Hvis man ser på oktober 2021 vs oktober 2019, så er inflasjonen på 1,2% + 6,2% som gir en årlig inflasjon over de to årene på 3,67%. Ikke så ille egentlig.
image

1 Like

Det er bensin, diesel, olje, gass og biler som virkelig slår ut i statistikken.

Ref: https://www.bls.gov/news.release/pdf/cpi.pdf

1 Like

Oljeprisen er uten tvil den store “vinneren” her ja. På kommende CPI vil vi se at husleiene har begynt å skyte fart, noe som vil utgjøre en god del på totalen til CPI tror jeg

De store bankene har kjøpt opp en ENORM mengde hus og boliger rundt omkring i USA siste året, som igjen har presset opp husprisene med baktanken om at alt skal leies ut til greit høy månedsleie

Ganske komisk å se det hvite hus på twitter der de bønnfaller opec om å produsere mer olje, og sist nå om at det var skuffet over at selv om oljeprisen var gått ned så var bensinprisene like høye :laughing:

1 Like

Og der er jo et poeng til. Oljeprisen. Skal den være høy lenge?

Den var høy i 2011-2014, kommer den til å være høy lenge denne gangen og?

Kanskje det var en elendig ide for de store bankene?

2 Likes

Jeg tror vi ser oljepris langt over 100 dollar fatet i 2022. Time will show

2 Likes

Du tenker OPEC fortsetter å holde tilbake, mens resten av verden fortsatt sliter med å øke kapasiteten?

Greia der er vel også at hvis oljeprisen skal fortsette å være høy, så må det si at oljeforbruket holder seg høyt/økende. I nedgangstider går oljeforbruket ned / holder seg flatt.

1 Like

Hva OPEC finner på klarer jeg ikke spekulere i men de er passe lei av US tror jeg :grin:

opec

2 Likes

Bare 84% over inflasjonsmålet på 2%. Men hvordan blir snittet for 2021/2022?

2 Likes

Dette er hvordan chartet så ut forrige gang det var høy inflasjon for et år og høye oljepriser som holdt seg. 2011 hadde 3,2% inflasjon og S&P peaket i april samme med oljeprisen, så ble det en korreksjon på ca 20% til oktober 2011. Deretter gikk markedet opp opp 86% totalt de neste tre årene.

@holmes jeg elsker slik prosentregning! Det blir som når styringsrenten blir økt fra 0% til 0,25%, det er jo en uendelig økning! Bear! :smiley:

Det er jo ikke så godt å si hva snittet der blir? Hvis man ser på perioden 2011-2014 så utviklet det seg slik:
image

Renta så slik ut:
image

En 20% korreksjon er jo da ganske sannsynlig, men den vil komme samtidig som inflasjonstrenden snur (i 2011 peaket den i september).

Bare den lille forskjellen fra 2011 er at nå ble 40 % av all eksisterende dollar printet på 1 år. Probably nothing :sweat_smile:

2 Likes

Ingen som bryr seg om USA lenger nå som de har fått inn en senil olding til å liksom lede nasjonen.

1 Like

Jeg bare prøvde å finne et sted i historien hvor oljeprisen holdt seg høy over tid, jeg fant ikke noen andre perioder enn 2011-2014 :smiley:

2 Likes

Det er vel noen andre komponenter i cpi også