Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ja, det er jeg klar over :slight_smile:

Poenget mitt er at høy oljepris over tid er noe som de siste 20 årene har skjedd i langvarige bullmarkeder. Hvis markedet går bear, så faller vanligvis oljeprisen. Poenget mitt er altså at hvis man ser for seg høy oljepris over tid, så vil det også si at man tror på et bullmarked i mine øyne.

1 Like

Midlertidig sa de :sweat_smile:

3 Likes

Når ved vanligvis har kostet ca 1kr/kwt å fyre med og strømprisene er 2-3-4 kr, så får det nok konsekvenser.

Heldigvis er vedfyring bra for klimaet.

Ikke for nærmiljøet, er altfor mye inversjon på vinteren :see_no_evil:

Sier det stadig her hjemme: Stearinlys innendørs er ikke akkurat helselig.

5 Likes

OBS OBS :sweat_smile::joy:

3 Likes

lol. Alt for å få vedtatt statsbudsjettet.

2 Likes

1 Like

Jeg har jo tidligere sagt at jeg mener at NOK skal styrke seg vesentlig mot USD. Synes lenge det så ut til at jeg hadde rett, men hvis jeg ser på chartet nå, så synes jeg det tekniske peker den andre veien. Ser nesten ut som om 8,18 i april/mai var bunnen for dollaren. For norsk eksportvirksomhet, så passer det nok bra at NOK ikke blir altfor sterk. Svingningene er dog såpass store at det kan påvirke hva utenlandske investorer tenker om prisen på norske aksjer.

2 Likes

Tydeligvis vanskelig å spå den kronen. Må da være en grunn til at alle valutaeksperter bommer kontinuerlig.

1 Like

Ja, og det er vel en ting som er verdt å ta med seg. Å spå makro er svært vanskelig. Man kan ikke ignorere det, men for min del, så illustrerer det hvor viktig det er å gjøre vurderinger med utgangspunkt i de aksjene man sitter på og markedet de operer i. Ikke sitte å tro at man klarer å spå makro.

3 Likes

In November, the Consumer Price Index for All Urban Consumers rose 0.8 percent on a seasonally adjusted basis; rising 6.8 percent over the last 12 months, not seasonally adjusted. The index for all items less food and energy increased 0.5 percent in November (SA); up 4.9 percent over the year (NSA).

Treff på estimat bør vel være bull for markedet det.

5 Likes

The median forecasts in a Bloomberg survey of economists called for a 6.8% annual gain and a 0.7% advance in the monthly measure.

ikkje verst…

Hvem sa at makro er kjedelig? :stuck_out_tongue_winking_eye:

" In 1982, the CPI shelter component included house prices for owners’ housing costs. But nowadays, the shelter component for owner’s housing is based on a non-market rent index. House prices are up close t0 20% in the past year versus a 3.5% increase in owners’ rent"

Kilde :

2 Likes

PFIZER: COVID-PILLE REDUSERER SYKEHUSINNLEGGELSER OG RISIKO FOR DØD

Oslo (Infront TDN Direkt): Pfizer annonserer tirsdag at en ny studie viser at selskapets covidpille vil redusere sykehusinnleggelser, i tillegg til å redusere risiko for død.

Det fremkommer av en pressemelding fra selskapet og internasjonale nyhetsbyråer.

Pfizer skriver at resultatene viser at hvis pillen (Paxlovid) ble gitt innen tre dager etter symptomdebut reduserte risikoen for sykehusinnleggelse og død med 89 prosent.

New York Times skriver at resultatene trolig vil styrke selskapets søknad om FDA-godkjenning, hvilket i så fall vil bety at amerikanere kan få tilgang til pillen i løpet av uker.

Resultatene er videre konsistente med den midlertidige analysen av studien, publisert i november 2021.

2 Likes

Fint, kan vi si oss ferdige da? På høy tid. Markedet, eller i det minste deler av det, burde reagere positivt på dette.