Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Iflg denne artikkelen fra november: New Covid Drugs Are Here—and They Could Change the Pandemic | WIRED så vil det ta en stund før denne pillen kan produseres i noe særlig kvanta.

According to Pfizer’s spokesperson, the company expects to be able to make 120,000 full courses of the drug before the end of the year, and 50 million courses a year after that. The license deals the company has made via the MPP guarantee tiered pricing to 95 countries—more than half the humans on Earth. And Pfizer has said generic drugmakers in low-income countries need never pay them royalties—in fact, the company won’t collect royalties from anyone until the World Health Organization says the pandemic is over.

Med disse resultatene skal du nok se de får jazzet opp kapasiteten.

1 Like

Bra at de endelig fikk patentbeskyttet Ivermectin så vi kan gå videre i livet.

Ref posten over angående 12% fall i oljepris og OSEBX som følger med ned.

«Landet var mandag ute og advarte spekulanter mot å shorte olje og at «OPEC+ kan reagere raskt på ethvert oljeprisfall». Det handler ikke lenger om å balansere markedet; nå handler det rett og slett om selve oljeprisen», fortsetter Schieldrop.

:money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

:sweat_smile:

1 Like

Ja, takk - begge deler, si.

3 Likes

Passende Meme før FOMC i kveld? Time will tell!

3 Likes

Så spørs det hvordan markedet reagerer på pressekonferanse nå 20:30

3 rentehevinger neste år. Og børsennstiger. Jeg kastet inn en short på S&P 500 i dag. Rart hvis dette skal gå opp mye på dette.

2 Likes

Men dette var omtrent akkurat som forventet slik jeg har fått med meg spekulasjonene i forkant.

1 Like

jepp. lettelse-“rally”

1 Like

Kjøpte på + 0.5 så vil dette være en miss…:cold_face:

Får sitte med fingeren på triggerne om det skal fortsette videre opp (the madness continue)

1 Like

FED leverer i henhold til signalene sendt ut i forkant;

A) Tapering avsluttes senest mars 2022
B) Første rentehevinger kommer neste år, trolig totalt 5 stk innen utgangen av 2023.

Hva skjer? Jo, den mest negativt eksponerte indeksen for økte renter stiger mest (Nasdaq)

Hvorfor? Fordi en styringsrente på 1,25 % er definert som gratis penger og gir rom for fortsatt vekst, oppkjøp, tilbakekjøp av aksjer og utbytter.

Da er det kun et hinder igjen for nok et godt børsklima i 2022; inflasjonen.

Nå legger vi tapering og rentehevinger bak oss, vi vet hva som skal skje på den fronten neste 24 måneder. Markedet svarer med å gi gass og følger minste motstands vei; opp.

14 Likes

At indeksene rallyer på et såpass hawkish Fed sier meg ikke noe annet at vi kan forvente julerally i år også. Mye penger på sidelinjen som skal inn igjenn etter de-risk pga omicron, og Fomc. Ingen spesielle “farer” nå for markedet resten av året? Risk-On! Det er mine tanker i hvert fall

5 Likes

“I’ve studied these empires, these dynasties going back since last 500 years, and you see the same thing happening over and over again, when there’s a financial problem … and the coffers are empty, they print money. And when they print money … it devalues money,” he noted. "And with that, when you have a large gap of people at each other’s throats, then you create a risk of an internal conflict, the risk of some kind of civil war."

Bare å slappe av, mannen er åpenbart talentløs og lever av skremselspropaganda :slight_smile:

3 Likes

Skremselspropaganda…

I sommer var det noen som mente inflasjonen måtte takles med innstramninger. Fed mente inflasjonen var midlertidig og at dette gikk greit med nullrente og pengetrykking på 120 milliarder dollar i måneden. Det viste seg altså at Fed pyntet bildet, slik de også gjorde i 2007 og et godt stykke ut i 2008.

Nå skal altså renta opp 1,5 prosentpoeng på to år. Med de bergene av gjeld vi nå har vil mange ikke klare det. Det er også meningen at dette skal bite. Så får vi se om inflasjonen lar seg knekke av dette, eller om renta må opp i 2, 3 eller 4 prosent. Det er for tidlig å si hvordan Wall Street takler dette neste år.

Men de som sier at inflasjon er bra fordi det spiser opp gjelden, står alene i kveld. Ikke sant Vivo?

3 Likes

Jeg tror dette er helt feil og vi er på topp.
Eneste grunn til folk fritert i går er forde de ikke tror fed kan heve renten. Så jeg tror det blir en god korreksjon mellom nå og neste 2-3 uker.

Dobbelt Short nå.:flushed:
Men ikke sikkert jeg får rett da.

Tenk ppi er opp 0.8% som betyr cpi skal videre opp og det vil skade inntjening og tilgjengelig kapital for folk.

For en spennende tid vi er i. :champagne::rocket:

Oppdatert 21.50. Går bedre i dag en i går.
Da var den «nesten» i 0 .bedre en giga tap.
(Hater nå du prøver noe og akkurat du trykker enter så går det RETT ned😂)

3 Likes

Meget bra sagt. Jeg er dessverre helt ening med flere av skremsels propaganda folkene.

De vil ikke innrømme at det og trykke trilliarder av penger ikke har noe og si for inflasjonen til slutt. De har kommet unna med det forde teknologi og Kina har klart og presse prisene på produkter ned lenge. Nå er den tiden over forde hele verden har trykket ekstremt ned penger og alle opplever inflasjon samtidig. Hvis ikke USA Og Eu og Storbritannia + Kina begynner og stramme inn vil inflasjon fortsette rett opp.

Se på all makro data det er ingen ting som stopper og dette er akkurat likt som 70 tallet. (Se denne videoen om du har tid helt fantastisk likt som nå)

Følg PPI den er forskudd til CPI. Og ppi Kina er forskudd til USA
Kina ppi 12.9%
USA ppi 9.6%
EU ppi 21.9%

1 Like

For de som klarer er å betjene gjelden sin så er inflasjon en hyggelig gevinst ja.

Du kan jo ringe 70-tallet og høre med de som bygget seg bolig da hva de synes om inflasjon.

2 Likes

Det samme gjelder forsåvidt aksjer. Du må ha et selskap som kan øke prisene i takt med inflasjonen uten å miste for mange salg og det må være rustet til å takle høyere rente.

Har selv kun investert i selskaper med god cash/gjeld balanse (eller ingen gjeld og masse cash), og enten nok cash til å komme seg gjennom R&D fasen de er i eller med gode inntekter.

4 Likes