Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det er forresten verdt å merke seg at PPI som har med energipriser neppe tar høyde for at store, kraftkrevende selskaper har fastprisavtaler. Bildet den gir kan derfor være rimelig misvisende.

Han legger til at den kraftkrevende industrien i Norge i stor grad har dekket inn forbruket med langsiktige kraftkontrakter. Selskapene vil derfor i varierende grad rammes av at strømprisene nå er de høyeste på minst 11 år.

ref: – Viktig å unngå rasjonering | Montel

Det var sikkert noen som tjente på det. Det er også mange bedrifter som kan tjene på høy arbeidsledighet. Men totalt sett gir inflasjonen så store problemer at alle sentralbanker i USA, EU osv har fått et mandat om å styre unna inflasjon på mer enn 2,0 prosent. Det er bankenes hovedoppgave. Ikke minst basert på erfaringer fra hengemyra på 70-tallet som ga en rente på 20 prosent på begynnelsen av 80-tallet. Aldri mer.

2 Likes

2 Likes

Tror jeg hadde lagt merke til hvis ting i snitt ble 10% dyrere het år? Lurer på hva de har tatt med der. Huspriser?

The substitution issue. One of Williams’ key objections to the CPI is that instead of holding the cost-of-living basket unchanged for long periods, the BLS allows for frequent changes in its composition. Some changes in the consumer market basket occur when goods like audio cassette players become technically obsolete and new goods like cell phones appear on the market, but those are not the ones that Williams takes issue with.

What he finds more objectionable are changes in composition of the market basket that stem directly from changes in prices, as, for example, when people eat more chicken because beef becomes unaffordably expensive. To many people, fiddling the market basket to give more weight to the goods whose prices increase least and less to those whose prices increase most sounds like cheating.

Like most professional economists, I find the rates of inflation given by ShadowStats to be implausibly high, even if we accept the notion of measuring inflation based on a fixed basket of unchanged goods.

Det er vel hvor jeg er, husker jeg leste om dette i fjor en gang når jeg tror @Nocturne delte noe relatert til dette.

5 Likes

Skulle kjøpe ved i dag. 120kr for 40l bjørkeved …WTF… er jo snart billigere og kjøpe en kjøkkenpalate på IKEA og brenne… OMG
Glad jeg har fylt opp en del, men dette er jo ekstremt. Er det slik i hele landet ? (Jeg er i Stavanger). Coop og alle er BTW tomme og…

Ikke akkurat makro men får kalke det Inflasjon problem. 3 uker siden kostet samme sekk 48.90kr og i fjor 35kr….

2 Likes

Jeg ga 104,80kr for knusktørr 60l sekk ved på Coop extra Rauland for 2,5t siden. Hvor kjøpte du veden din sa du? :joy::joy: det er en pris jeg har betalt relativt lenge.

Ved levert på døra i Oslo har vel liggi på ca 80-90kr + frakt for 60l siste 2-4 åra jeg har handlet.

2 Likes

Problemet er at de store (extra, byggmax etc) er tomme så andre tar hva de vil. Jeg kjøpte ikke. Da blir det heller 3 extra strøm ovner… (da tar jo staten 1/3 av regningen og :joy:) så blir det fyring i stampen av gammel ved :+1:t2:.

Haha, må si at det var rimelig overbevisende knusing av tallene fra ShadowStats. Vel verdt tiden det tok å lese. Her er en som virkelig har gått grundig til verks! Den siste delen hvor han mente å ha funnet regnefeilen fikk jeg ikke så nøye gjennom, men resten virket lettfattelig.

1 Like

Denne sier vel alt mellom linjene… (kun 3/4 min se denne )

Inflasjon på bolig 20% og cpi på kun 6.8% :joy:

2 Likes

Nå begynner shorten og gi fra seg :crossed_fingers:t3:

Håper bjørnemarkedet i America har startet.
Tok short på Tesla x 3 i dag for og toppe alt…:cold_face:

4 Likes

Fest i dag. Kan det se ut som jeg for en gang skyld ikke har vært for tidlig på short :slight_smile:
Tesla x3, apple x3 og S&P x3

2 Likes

Nå er det bjørnenes tur å få rett endelig :raised_hands:

Husk å ta gevinst.

1 Like

Dæven for et fall :chart_with_downwards_trend:

What? Det har såvidt begynt :grin:

Hadde en Bear Dax x 20 i forrige uke. Kjøp ca 34. Salg ca 40.
Nå står den i 56.5 :man_shrugging:t2: Faen :smiley:

2 Likes

Wow x20… Jeg dristet med til x3 :grin:
Men det er gøy når det går bra.

Vi har jo ventet på at Bear markedet skal begynne og min plan var alltid og gå inn når FED endret straategi og faktisk startet med Inflasjon kampen.
På Fredag inså jeg og at USA har ikke tenkt og gjøre noe med Omikron og det var bare og shorte det mest overprisede selskapet I verden… Tesla…
Så antar jeg at når inflasjon egentlig er 10-15% så må dette påvirke apple ekstremt, når de i tillegg ikke kan levere Ipad I norge på 3 mnd og hyller i USA er helt tomme, kan jeg ikke skjønne at de ikke klarer og levere som forventet.

1 Like

Bare å kjøpe :santa: