Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ja ser det er noen som har, men fysiske butikker har veldig lite:
Elkjop og power:


Tanker om den geopolitiske situasjonen fremover mtp krig i Ukraina og Taiwan?

Tenker det hadde vært smart av Kina og Russland å koordinere angrepene sine

Kina/Russland: Jeg har tenkt samme tanke. Da sitter NATO i en vanskelig sjakkposisjon.

Ja, tenker NATO som i USA her da.
Har de baller nok til å ta i begge konfliktene samtidig? Jeg tviler

Min tanke er at både Russland og Kina går klar av de hardeste reaksjonene om de gjør et koordinert anslag

1 Like

Det er svært vanskelig å vite. Styrkeforholdene har endret seg, spesielt i Asia der Kina opererer med en helt annen kapasitet og teknologi enn for 10 år siden.

USA kan selvsagt sette inn 3 x Nimitz for å bistå Taiwan, men Kina har antakelig et stort antall landbaserte raketter som kan true langt mer.

Men nå få vi håpe det ikke blir noe uro, globalt ville det være utrolig destabiliserende og skummelt.

2 Likes

Etterfølges ikke ofte perioder med i høy inflasjon av krig? :thinking:

1 Like

Joda, men da er det vel ofte mer enn 3 mnd høy inflasjon? :slight_smile:

2 Likes

OMIKRON-SPREDNINGEN KAN VÆRE I FERD MED Å AVTA I SØR-AFRIKA

Omikronvarianten av coronaviruset sprer seg nå tilsynelatende mindre enn tidligere i Sør-Afrika.

De første tilfellene av omikron ble påvist i Gauteng-provinsen, der millionbyen Johannesburg ligger.

Mens det for én uke siden ble påvist nærmere 7500 nye omikron-tilfeller daglig i Gauteng, ble det mandag meldt om 3582 nye tilfeller, viser tall fra det sørafrikanske folkehelseinstituttet (NICD).

Søndag ble det derimot meldt om 4135 nye omikron-tilfeller i den østlige KwaZulu-Natal-provinsen, der kysten er et populært utfartssted for ferierende sørafrikanere. Det var en økning fra 2974 i døgnet for én uke siden.

Til tross for at sørafrikanske myndigheter ikke har gjeninnført strenge coronatiltak, kan det se ut som om den siste smittebølgen har nådd toppen.

Antallet sykehusinnleggelser er også lavere enn under tidligere smittebølger, og de som blir innlagt blir utskrevet langt raskere enn da deltavarianten av viruset herjet som verst.

2 Likes

Hva er temperaturen der i dag?

Ca den samme som når utbruddet startet?

Er utviklingen da overførbar til Europa?

Alt tyder på det.

Er dette noe andre eksperter/forskere stiller seg bak? Hvorfor ser vi nedstengning og tiltak om dette er noe som går fort over uten å gi økt press på helsevesenet?

1 Like

Det man trenger å vite tenker jeg er hvordan sykdommen utvikler seg vs tidligere utbrudd. De har jo tall fra starten av november, hvor det fortsatt bare var delta. Såvidt jeg har fått med meg, så har sykehusinnleggelse blitt redusert med nær 95% pr påviste tilfelle. Fra 3% til 0,16%.

The World Health Organization has said the Omicron variant of the coronavirus is spreading faster than the Delta variant and is causing infections in people already vaccinated or who have recovered from the COVID-19 disease

“There is now consistent evidence that Omicron is spreading significantly faster than the Delta variant,” WHO chief Tedros Adhanom Ghebreyesus told a news briefing in Geneva on Monday.

Meanwhile, Israel has added the United States to its “no-fly” list, citing concerns over the spread of the new Omicron coronavirus variant

Føre-var prinsippet. Kunnskapsgrunnlaget man har hittil er fint belyst på insidertråden. Signalene tyder på svært mildt forløp, som mer enn veier opp for høyere smittsomhet.

1 Like

Stemmer, mye mer smittsomt. Når bare 1/19 så mange blir langt inn? Hvor farlig er det da?

Jeg tenker at vi vil se lignende data her, men først over nyttår.

1 Like

1/19 del så dødelig :sweat_smile:

Nei, det var sykehusinnleggelsene. Har ikke sett tallene for dødelighet enda. Med liggetid på 2,8 vs 9 dager, så er vel dødeligheten enda lavere.

Jeg er ikke med på «la oss ta på forskerhatten leken deres», jeg forholder meg til det forskere og eksperter på området kommer fram til. Det gjør nok også styresmaktene som bestemmer hvilke restriksjoner og regler som gjelder, som igjen er det som påvirker økonomien og børsens utvikling.

Verdens fremste eksperter advarer mot tolkningen dere gjør med de dataene som er tilgjengelige i dag.

1 Like