Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ja takk, hadde levd fint med et small cap rally nå :grin:

Nasdaq opp 2,5 % siden close OSE.

1 Like

Er han back in the swing??

Set ikke sånn ut, ifølge artikkelen er han blitt kraftanalytiker og handler ikke på vegne av selskapet han jobber for. Einar Aas-selskap tjente 56 millioner kroner i fjor: – Overført kreditorer – E24

Fra artikkel på E24 angående fastpris-avtaler på strøm:

Avtalen er ikke særlig forlokkende, ifølge strømekspert og analysesjef Tor Reier Lilleholt i Volue Insight.

– Jeg ville i så fall kun vurdert en kortere avtale, på maks seks måneder. Allerede fra sommeren ser vi at markedet i snitt priser inn et nivå på rundt 35 øre inn i evigheten, sier Lilleholt til E24.

Tror nok det kan være lurt uansett å vurdere en fastpris avtale inngått på sommeren. Hva skal være bedre neste vinter i forhold til denne vinteren?

Tjah, kanskje Nord Stream 2 er på plass?

Ja, og jeg er jo enig, kunne jeg bundet meg i 6 måneder, så høres jo det bra ut? Men 155øre kwt? Da må det være bedre med 90øre og 12 mnd binding. Så sparer man 65 øre mer på vinteren og betaler 55 øre for mye på sommeren. :stuck_out_tongue:

… ser at 12 mnd binding er kommet opp i 125 øre kwt. 90 øre fastpris er ikke akkurat et valg lenger nei :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tviler politikere og andre beslutningstakere sitter på hendene sine frem til da. Å øke strømproduksjon må bli høyt prioritert. Samtidig som muligens gas situasjonen med Russland ser annerledes ut.

2 Likes

Shorte strømprisen for alle penga fram til sommeren? ;D

1 Like

Det blir sikkert fett hvis Russland bare stopper å eksportere gass :see_no_evil:

3 Likes

Tirsdag melder flere medier at tilførsel av gass gjennom rørledningen har stanset fullstendig, og at russiske Gazprom ikke har bestilt eksportkapasitet i dag, tirsdag.

Europris har nesten alltid 4 stk melkesjokolade for 100kr, deflasjon? :stuck_out_tongue:

1 Like

Var faktisk på Coop Extra nå og hovet inn 200g Melkesjokolade til 19kr stykk!! Kjøpte to og de skal ikke spises! Jeg binder meg til masta og venter på prisstigning!

4 Likes

Ikke noe i veien med stemninga i USA.

USA: FORBRUKERTILLIT 115,8 I DES (VENTET 110,8)

Oslo (TDN Direkt): Indeksen for konsumentenes forventninger i USA var 115,8 i desember. På forhånd var det ventet en indeks på 110,8, ifølge Trading Economics.

Indeksen er et mål på de spurte personenes nåværende situasjon og forventninger til sin privatøkonomiske situasjon de nærmeste seks månedene.

1 Like

Alltid digg når indeksene gunner på mot slutten av dagen. Typisk bullsignal :ox:

Desember har historisk vært den minst volatile måneden, i følge Bespoke Investment Group. I år har tilstanden vært det motsatte. Chris Hussey, en av direktørtoppene i Goldman Sachs, mener det ser ut som om markedene endelig har roet seg ned.

– For første gang siden Thanksgiving, ser det ut som markedene endelig har roet seg, og at markedsaktiviten flater ut frem mot juleferien. En økende virustrend, en mer «haukete» Fed, og svinnende finanspolitikk er absorbert inn i prisene på risikable verdipapirer, sier Hussey til CNBC.

VIX-indeksen, ofte kalt fryktindeksen, har senket seg fra toppen på 35 til rundt 20. Det tilsvarer nivået markedet opplevde i sommer

2 Likes

Prognosesenteret venter et prisfall på 30 prosent på trelastprisene i 2022 - etter en spinnvill økning på hele 60 prosent i år.

Dvs at prisene på slutten av 2022 vil være tilbake på 106% av 2019 prisene.

2 Likes

Bra for boligprisene. En kompis fikk pris på sin nye enebolig nå. 10 millioner. Så ganske ordinært ut på tegningen, selv om jeg mistenker enkelte standardhevinger.

2 Likes

En gjeng med løkhoder(neida :smiling_face_with_three_hearts: ) på tekinvenstor så det komme, men økonomene? Shocked :open_mouth::joy:

4 Likes

Jeg så ikke 6-7%, men så visste jeg ikke at Russland skulle drive politisk spill om gass. Gass har nå kostet, i oljeekvivalenter, over 300$ fatet. :exploding_head:

Jeg tenkte vi kunne få 4-5%. Jeg står fortsatt ved at endel av inflasjonen blir rullet tilbake. Feks tømmerlast er spådd tilbake til 106% av 2019 i løpet av 2022. Ned 30% fra dagens nivå.

Var klar over at en 60%+ økning i M2 i USA vil få konsekvenser.

2 Likes

Generasjonen min som ikke eier eiendeler kommer til å bli så fucked av den politikken som har blitt ført siden 2008. Er på tide at vi endrer pengesystemet, orker faen meg ikke å jobbe 8-15 når folk tjener så jævlig mye penger på å ha aksjer eller eiendom. All gevinst skal selvfølgelig privatiseres og tap skal samfunnet ta. Fuck off.

12 Likes

Nå er det boomers med hele pensjonen i indeksfond sin tur til å bli «fucked»

1 Like