Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Generelt enig, synes synd på neste den delen av den kommende generasjonen som må klare seg på egenhånd. Hvor gammel er du?

Hvis man er født etter ca 1986 så har man levd hele livet i ett samfunn som smøres så inni helvete med oljepenger at man er dessertgenerasjon som lever i ekstrem rikdom på alle tenkelige måter. Er vel ca 20% av statsbudsjettet eller noe som kommer fra olja. Dette er pengene som smører vårt ineffektive distriktsnorge, store velferds og sosiale sikkerhetsnett, svært billig utdannelse, med mere.

Norge pleide å være ett relativt fattig land. Men mye vil ha mer, og sutre kan man alltid når man er historieløs. Det har aldri vært lettere å bli rik enn det er nå, så klarer du det ikke nå så ville du aldri klart det.

Er det synd på noen ? Ja.

De folka det er synd på bor ikke i Norge i 2021.

So fuckings what om folk kanskje ikke får konstant velferdsvekst de neste 50 åra. Du kan jo sammenligne levestandard med hele perioden etter 2. verdenskrig hvor det har vært fred, men mye mer fattigdom i samfunnet. Med fokus på de 40 åra før vi begynte å bruke oljeinntektene til å smøre samfunnet.

6 Likes

22 år.

Ja, da er du fuckd om du ikke har familie som kan hjelpe deg.

Enig i at det er en skandale.

1 Like

Fucked? Hva i svarte :joy:

Dere vet fan ikke hvor godt dere har det, jesus christ. God jul sier nå jeg!

Syns mer synd på kina mannen med en 10 kvadrats leilighet, delt kjøkken og dass, og jobber 6-18, 6 dager i uka

7 Likes

Da er det bare å legge inn årene.

:joy:

NOT!

2 Likes

Lykke til med å komme inn på boligmarkedet med 15% Ek og utdannelse, du sparer mens boligprisene løper i fra deg. Kan ta lån du kan betjene, men får det ikke.

Gjennomsnittet er eid om dette fortsetter. Folk som har kausjonister eller får svært godt betalt jobb klarer seg. Men mange vil havne utenfor.

2 Likes

Må den bortskjemte rompa di bo i Oslo?

5 Likes

Nei.

Jeg tviler på at neste generasjon blir bortskjemte også. Mulig du er det dog :wink:

1 Like

Da er det ikke noe problem å finne et sted å eie.

Klarte helt fint å kjøpe min leilighet uten noen andre sin hjelp.

Og når jeg sier “klarte helt fint” så er det med JÆVLIG god margin også

Mange andre steder er også dyrt. Men hvis ikke du ser at mange vil slite med å kunne eie i fremtiden så kan jeg ikke hjelpe deg. Ikke hvis du sammenlikner med fattigmann i Kina heller.

Jeg også. Har kjøpt nytt hus og en ny utleieleilighet helt på egenhånd. Det ville jeg ikke klart i dagens marked (gitt samme alder, utdannelse, jobb, osv)

1 Like

Hvis man kan overleve med å bo i u-land som Halden og Mysen så kan man kanskje finne bolig. Er man begrenset til 100 kvadratmeter eller mer innenfor ring 1, helst oppusset til moderne standard, er det nok vanskeligere. Som enslig og ung. 1 time reisevei til oslo er vel egentlig det samme som å be noen om å ta selvmord. Det er jo en menneskerett å bo sentralt, der man vokste opp, selveid bolig, tidlig i 20 årene, uten noe særlig av oppsparte midler. Selvsagt.

Men heldigvis har man ting som Obos bostart da, så alt er ikke helt håpløst.

1 Like

Selv bor jeg i en det ene u-landet du nevnte. Men det handler jo om klasseskillet som man nå vil se bli stadig større.

Jeg synes det er litt snevert å ikke se forskjellen på sine egne muligheter og flaks og andres mangel på de samme mulighetene.

Ting kan selvfølgelig endre seg, men jeg synes det er synd og uheldig å se at klasseskillet ser ut til å bli stadig større.

6 Likes

Klasseskillet blir større, men rikdommen blant fattigere er også ekstremt høy sammenlignet med tidligere tiår. Og mulighetene for å klare seg bra er enormt mye bedre enn det de var før.

Jeg er ikke med på argumentasjonen om at fordi de styrtrike blir enda rikere, så er det umulig å kjøpe seg bolig og klare seg bra. Man kan klare seg helt utmerket i Norge hvis man karrer seg opp til en medianinntekt eller litt under. Og det er oppnåelig for de fleste. Dog, kanskje ikke de første par årene i arbeidslivet hvis man ikke har utdannelse eller spesielt ettertraktet kompetanse. Men det er noe som man kan forsøke å endre på over noen år hvis man har litt ambisjoner og aktivt ser etter bedre jobber.

2 Likes

Rentene ordner det klasseskillet innen 10 år.

Spørs om folket blir fornøyd når den tid kommer, tross alt.

4 Likes

God jul :slight_smile:

1 Like

Hvilken tapering?

2 Likes

For meg er det helt uinteressant å diskutere om noen har det vanskeligere i andre land eller om det fremdeles er praktisk/økonomisk mulig å jobbe seg frem til egen bolig i Norge. Selvfølgelig er det det, men det er likevel ikke gode argumenter i mine øyne for at man skal underbygge systemer som øker forskjeller dramatisk.

“Argumenter” om at fattige er så mye rikere enn før og at de bare må jobbe hardere begynner å bli ganske slitt imo… Hva med heller å spørre om det egentlig er nødvendig å gi bort enda mer fellesskapsmidler til folk som har mye, uten at de må eller har jobbet for det i det hele tatt??

Lave/moderate økonomiske forskjeller er etter min mening en av de absolutt viktigste suksessfaktorene for velstanden i Norge.

Forøvrig… God Jul til alle på Tekinvestor og deres! Setter pris på all diskusjon og kunnskapsdeling gjennom nok et år :grinning:

5 Likes

Lav rente og internasjonal handel gir økt velstand og økte forskjeller. Hater man forskjeller er det bare å sette opp renta og bli proteksjonistiske. Som jeg har sagt før så er jeg for høye skatter på arv. Men jeg syntes virkelighetsbeskrivelser skal matche fakta og ikke tullete tom retorikk.

4 Likes