Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-10/powell-says-fed-to-ensure-inflation-doesn-t-take-root-in-economy

“We will use our tools to support the economy and a strong labor market and to prevent higher inflation from becoming entrenched,” Powell said in a brief opening statement prepared for delivery at his confirmation hearing before the Senate Banking Committee. “We can begin to see that the post-pandemic economy is likely to be different in some respects. The pursuit of our goals will need to take these differences into account,” he said in the remarks, released Monday ahead of Tuesday’s hearing.

Så hvis vi fortsatt har høy inflasjon rundt juni, og vi har sommerpause fra pandemien, så kan det hende pengepolitikken i USA endres. Er det fair tolkning ?

2 Likes

Som nevnt for mer enn et år siden. Hva blir neste unnskyldning for å holde pressa i gang? :point_down::point_down:

Angående kommende CPI

Om vi bare endrer på måten vi leser CPI nok så blir det bra :sweat_smile:

Målt på “gamle” måten

magic-meme

2 Likes

Jeg leste en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang artikkel om hvorfor Shadowstats sin versjon av inflasjon er bullshit og må si at den stemmer med hvordan jeg tenker selv. :slight_smile:

dagens CPI tall (Actual/Forecast/Previous)

1 Like
2 Likes

Ja hvem trenger vel mat og bensin? :sweat_smile:

Fra Mars 2021 :rofl:

1 Like

3 Likes

Tar ikke akkurat samme retning i dag
image

Tenker at oljen driver OSEBX
image

2 Likes

Det går “greit” her i landet :stuck_out_tongue:


Sykt å se gasseksporten, omtrent 4x! :crazy_face:

Totalt endte handelsoverskuddet på 106 milliarder kroner i desember, opp fra 79 milliarder i november.

Så 1/3 av handelsoverskuddet kom i november og desember…

3 Likes
1 Like

Inflasjonen faller nok neste måned hvis PPI i Tyskland stiger med 24% … ouch.

Men ingen fare, vi kan løse dette med covidpass og flere lockdowns og strengere karanteneregler. Da går nok økonomien i orden.

https://www.bloomberg.com/news/features/2022-01-20/rising-energy-price-cap-tax-increases-high-inflation-coming-to-u-k-in-april

The squeeze is coming from all sides. U.K. consumer price-growth hit a 30-year high of 5.4% in December, and is wiping out wage gains. The Bank of England is jacking up interest rates faster than the Federal Reserve. A cap on domestic energy costs is expected to rise by 50% in April, just as taxes increase in a bid to repair the U.K. public finances. Brexit hasn’t come cheap, either.

The Resolution Foundation think tank says the outcome will be a “living standards catastrophe,” and the Centre for Economics and Business Research reckons annual living costs for a typical U.K. household will rise by 1,980 pounds ($2,700) — even before taxes go up.

UK er så bekymret for inflasjon at de har bestemt seg for å begynne kampen tidlig - med store følger for folk.

2 Likes

Synes denne var ganske fascinerende. Er det pga mindre arbeidsinnvandring? Nå har jo også oljebransjen fått en skikkelig boost…

Ref Er amerikanere og briter blitt mer arbeidssky? | DN

2 Likes

Muligens flere i tjenestesektoren der? Restaurant og reiseliv etc?

1 Like

Jeg får ikke lest artikkelen så mye mulig det står noe mer interessant der som gjør at min synsing blir feil fordi jeg svarer på feil ting.

Jeg antar at dette dreier seg om deltagelse i arbeidsstyrken. Og da fremstår det som helt urealistisk å tro at Norge faktisk har flere som jobber enn vi har hatt siden finanskrisen. Mange næringer sliter, mange permitteringer, osv.

Så da er spørsmålet kort og godt hvordan man regner på tallene?

Og jeg tror at her kommer vi inn på følgende ting:

  • Det holder vel å jobbe 1 time per uke for å være en del av arbeidsstyrken.
  • Du er vel fortsatt en del av arbeidsstyrken når du er permittert, syk, arbeidsledig, osv?

Det leder meg til å tro at våre helt ekstremt gode og sjenerøse ordninger i Norge (målt mot USA, UK, EU) har gjort at flere har vært tilknyttet arbeidslivet enn at vi faktisk har større arbeidsdeltagelse.

Støtter meg på denne blant annet:

Bemerk at de som er registrert som arbeidsledige, som mottar sykepenger eller som er delvis i arbeid, regnes som en del av arbeidsstyrken.

Vi produserer mindre. Vi har også hatt en helt ekstremt generøs permitteringsordning under pandemien. Denne har gjort at svært mange har kunnet være permittert i ekstremt lange perioder. Det er gode argumenter for at dette har gjort at folk i Norge ikke har falt ut av arbeidsstyrken pga pandemien, og kan spare samfunnet for penger på lang sikt, men det gjør også at jeg tror tallet for Norge blir veldig veldig høyt i forhold til hva man tror det representerer.

TL/DR: dette er ikke fulltidsarbeidende nordmenn, men folk som på en eller annen måte tilhører arbeidslivet, og her har vi hatt unntakstilstand i Norge som gjør at jeg ikke helt stoler på tallene.

Men jeg får ikke lest artikkelen, så kanskje jeg bommer helt :slight_smile:

2 Likes

Status i Norge?

2 Likes

Hei hvor det går :joy:

Men forleøpig er det lite volum bak nedgangene på enkeltaksjer.

Så ikke noe stor sell-off enda, men heller mangel på kjøpere pga. frykt for ytterligere korreksjon.
indexer

4 Likes

Nede å testet MA200 - neste viktige støtte område ca. 1100 om MA200 brytes.

4 Likes

Noen som følger aktivt med på inndekning av short, kan kanskje begynne å skje noe der snart? Kanskje gi en indikasjon på trendskifte når det skjer?

January 26, 2022

Federal Reserve issues FOMC statement

For release at 2:00 p.m. EST

Indicators of economic activity and employment have continued to strengthen. The sectors most adversely affected by the pandemic have improved in recent months but are being affected by the recent sharp rise in COVID-19 cases. Job gains have been solid in recent months, and the unemployment rate has declined substantially. Supply and demand imbalances related to the pandemic and the reopening of the economy have continued to contribute to elevated levels of inflation. Overall financial conditions remain accommodative, in part reflecting policy measures to support the economy and the flow of credit to U.S. households and businesses.

The path of the economy continues to depend on the course of the virus. Progress on vaccinations and an easing of supply constraints are expected to support continued gains in economic activity and employment as well as a reduction in inflation. Risks to the economic outlook remain, including from new variants of the virus.

The Committee seeks to achieve maximum employment and inflation at the rate of 2 percent over the longer run. In support of these goals, the Committee decided to keep the target range for the federal funds rate at 0 to 1/4 percent. With inflation well above 2 percent and a strong labor market, the Committee expects it will soon be appropriate to raise the target range for the federal funds rate. The Committee decided to continue to reduce the monthly pace of its net asset purchases, bringing them to an end in early March. Beginning in February, the Committee will increase its holdings of Treasury securities by at least $20 billion per month and of agency mortgage‑backed securities by at least $10 billion per month. The Federal Reserve’s ongoing purchases and holdings of securities will continue to foster smooth market functioning and accommodative financial conditions, thereby supporting the flow of credit to households and businesses.

In assessing the appropriate stance of monetary policy, the Committee will continue to monitor the implications of incoming information for the economic outlook. The Committee would be prepared to adjust the stance of monetary policy as appropriate if risks emerge that could impede the attainment of the Committee’s goals. The Committee’s assessments will take into account a wide range of information, including readings on public health, labor market conditions, inflation pressures and inflation expectations, and financial and international developments.

Voting for the monetary policy action were Jerome H. Powell, Chair; John C. Williams, Vice Chair; Michelle W. Bowman; Lael Brainard; James Bullard; Esther L. George; Patrick Harker; Loretta J. Mester; and Christopher J. Waller. Patrick Harker voted as an alternate member at this meeting.

https://www.federalreserve.gov/newsevents/pressreleases/monetary20220126a.htm

2 Likes