Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

:hourglass_flowing_sand::alarm_clock::bomb:

2 Likes

– Bruk litt tid på å la dette synke inn: «net bullishness» er nå faktisk under bunnivået fra 2020. Når vi kommer under minus 10 prosent på et fire ukers gjennomsnitt – altså at antallet «bears» overstiger antallet «bulls» med 10 prosent eller mer, viser historikken at aksjemarkedene stiger 15 prosent de neste 12 månedene, sier strategen.

– Dette forteller meg at mange av de dårlige nyhetene fra Fed allerede er priset inn, fortsetter Calvasina.

Undersøkelsen har målt stemningen blant amerikanske investorer ukentlig siden 1987, ved å spørre dem om hvilken retning de tror aksjemarkedet tar de neste seks månedene.

3 Likes

Kan du forklare dette litt nærmere? Minus 10% på 4 ukers gjennomsnitt :thinking:

Det kan jeg, her er teksten i forkant av uttalelsen:

Utsiktene til en rekke renteøkninger og ytterligere pengepolitiske innstramninger fra Federal Reserve ga store kursfall på USA-børsene i januar.

Etter dette kursfallet mener Lori Calvasina, sjefstrateg for amerikanske aksjer hos RBC Capital Markets, at en mer aggressiv sentralbank nå stort sett er priset inn.

– Det som ikke er priset inn, er den økonomiske skaden en aggressiv Fed kan påføre. Men hvis du ser på multippelkontraksjonen hittil i år, er den på linje med gjennomsnittet av de 5-6 siste syklusene med renteøkninger siden 1990-tallet, sier hun til Bloomberg TV.

Her er de fire ukesmålingene:

Mer negative enn på coronabunnen

Hun drar også frem siste ukes utgave av investorundersøkelsen fra AAII (American Association of Individual Investors) om såkalt «net bullishness.»

– Bruk litt tid på å la dette synke inn: «net bullishness» er nå faktisk under bunnivået fra 2020. Når vi kommer under minus 10 prosent på et fire ukers gjennomsnitt – altså at antallet «bears» overstiger antallet «bulls» med 10 prosent eller mer, viser historikken at aksjemarkedene stiger 15 prosent de neste 12 månedene, sier strategen.

2 Likes

Ser ut som folk har blitt mer bullish i det siste fra din oversikt? 21, 23, 26…

Ja, men sentimentet er mer bearish enn bull. Når det har vært slik over en fire ukers periode har man sett oppgang i etterkant. Det er essensen i denne observasjonen fra RBC.

1 Like

Ok så bear - bull > 10% i minst 4 uker på rad

I lang tid så har det vært sånn at når det har vært reelle problemer i markedet så har FED kommet inn med støtte. Dvs, investorer har vært bearish av en eller annen grunn, markedet har gjort det dårlig, og så har FED kommet inn med ekspansiv pengepolitikk og sagt “don’t worry, be happy.”

Jeg vet ikke om det teller når man frykter potensiell langvarig høy inflasjon og FED på etterskudd.

Men, faller inflasjonen mer eller mindre av seg selv utover året, så stemmer det fort :slight_smile:

ps: det har ikke vært høy inflasjon siden 1987…

5 Likes

Jeg synes markedene fortsett ser ut til å ha mye nedside å gå på her, snur de og setter nye ATH får man revurdere, ser ikke helt hva som skal trigge dette nå som pengepolitikken skal bli mer restriktiv og QE reverseres.

Det jeg synes har vært interessant er at det har vært veldig stor forskjell i hvordan de store selskapene har gjort det. Det har vært utslag på 20%+. Dette er jo noe som slår ut på indeksene, men ikke nødvendigvis noe som skaper frykt som et bredere fall i indeksene hadde gjort. Man ser at noen selskap gjør det veldig bra, hvorfor skal man selge dem når de faktisk leverer?

Jeg synes jeg ser det i aksjemarkedet her i Norge også. Vekstselskapene som ikke klarer å levere til tiden og på budsjett blir veldig hardt straffet.

Er det rett og slett litt mer fundamental forsiktig prising som er i ferd med å skje?

3 Likes

Ja, jeg håper og tror det. Pilkast-metoden er borte, nå blir det mer stockpicking og krav til avkastning på egenkapitalen der man setter pengene sine.

Det borger for overvekt mot verdi og mer “arroganse” mot vekstselskapene som har peaket eller har inntektene altfor langt fremme.

Vekstselskapene som ikke klarer å levere iflg sine egne tidsestimater og ikke har nok cash vil bli veldig hardt straffet.

Selv om, “vekstselskap” er vel egentlig feil begrep her. Vekstselskap er jo selskap som putter overskuddet tilbake i driften. Ikke selskap uten inntekter/overskudd. Det er vel heller “pre-money” selskap. Kalera, Quantafuel, Softox kommer vel i den kategorien.

Vekstselskap er jo egentlig selskap som Nekkar og Reach Subsea som går med veldig bra overskudd, men som i stedet for å betale utbytte, så investerer de i framtidig vekst.

Tanken din er logisk, fordi den reflekterer det markedet opplever p.t.
Ett års weekly high på negativt sentiment var for kun noen uker siden, og det krever litt å være kontrær når man opplever at alle forventer at ting skal ned.

Dog er sentimentet mer negativt nå i jan - feb 2022 enn hva det var på det laveste under Covid, og når så mange er pessimister skal det svært lite til for at ting drar avgårde nordover.

Det er mer på lager av Traditonal PCs og Consumer electronics enn det var før pandemien. Det burde indikere at premium-prisingen i dette segmentet er i ferd med å avsluttes.

image

Ref: https://talkmarkets.com/content/bonds/crude-oil-going-to-500bbl?post=343822&page=2

1 Like

Dette er jo den store risken og hvor folk beginner og snakke om Stagflation.

Produktene som nå er bestilt inn er gjort med dyrer frakt avtaler og mye høyere kost, nå går arbeids kosten og opp så produktkostnadene har steget. Så vil en se at markedet ikke er så bra PGR penge trykking har sluttet, renten stiger og arbeids kost stiger. Da vil firmaene sitte med dyre varer som de ikke får selge og fortjeneste går ned og nye bestillinger går ned…

Hmm takk for deling av graf.

Det er en grunn til at jeg har trodd 2022 kommer til å bli ruglete.

På motsatt side av stagflasjonsspøkelset, så har du mulig normalisering av inflasjonen uten særlig til tiltak og uten spesielt høy rente.

1 Like

Det har vel aldri i historien løst seg av seg selv.
Hvis det du sier er riktig betyr det at oljen og gass må ned/holde seg. tenk hvor lite verden har investert i det siste )og ny energi tar for lang tid)
Boligprisene der er inflasjonene ett etterslep på mange prosent poeng. og tror du bolig prisene vil falle frem over ?
Mat, med mer og mer utslipp av Co2 vil det bli mer uvær/tørke/stor osv så mat går nokk ikke ned i pris.
Råvarer (andre) vi ser jo at det blir dyrer og dyrer og hente alt fra lithium/gull/sølv+++ så tviler på de prisene går ned.
nei jeg tror ikke på ting går over av seg selv. Når de har trykket så mye penger i hele verden vil ikke inflasjon stoppe så lett…

Vi følger jo inflasjonen her og og den er MYE mer en 7% faktisk (med strømprisene nå, og rente på vei opp og ikke minst boligprisene…)

1 Like

Min holdning en stund har vært at det har liten verdi å ha en sterk mening om inflasjon og økonomien på lengre sikt før vi kommer noen måneder fram i tid. Man kan spekulere både i bear/bull retning, men det er for mye usikkerhet rundt hvordan framtiden ser ut når man er i mai/juni og ser framover.

Det har vært forsket så mye på at folk liker å forsvare meninger de har, og leter etter tegn på at de har rett, at jeg prøver å aktivt ikke ha noen særlig mening om hva jeg tror om økonomien, inflasjon, osv utover sommeren, og resten av året deretter.

Det er alltid grunn til bekymring, jadajadajadaosvetc, men hvis inflasjonen “løser seg av seg selv” som en del tror, bare vi kommer forbi de neste 2-4 månedene, så vil også FED kunne gå tilbake til sin hovedoppgave - garantere gevinst for deltagerne på verdens finansmarkeder. Så da trenger man ikke akkurat være bear hvis det skulle skje :slight_smile: Samtidig, hvis inflasjonen skulle holde seg høy lenger enn mange tror, og FED begynner å vurdere å overreagere (større salg fra sentralbankens balanse, sterke renteøkninger raskt - av typen 0.75% opp, og så 1% opp neste gang - for å ‘sjokkere’ systemet), så er det for meg mye vanskeligere å være bull.

Torsdag kommer inflasjonstall (husk at de har endret vekting nå, så konspirasjonsteoretikere vil anklage tallene for å være falske, og vise null forståelse for at ingen bryr seg om alternative utregninger når man kan reagere på de offisielle tallene i stedet). Neste måned inflasjonstall. Så skal FED komme med beslutning 16. mars med projeksjoner for økonomien framover.

Og på det tidspunktet så har enten Russland gått til krig, eller det blir ikke noe av tror jeg (fordi det begynner å bli for sent på året, og de trenger tele i bakken for å rulle inn tanks).

Så for min del tenker jeg en del usikkerhet er ryddet av veien i midten av mars, litt over en måned fram i tid, men mer klarhet rundt inflasjon vil først komme når vi ser inflasjonstallene for april/mai tidlig i mai/juni.

8 Likes

Jeg er veldig enig med deg faktisk. Jeg har jo solgt alt og sikrett og sitter med nesten bare cash (nesten gjeldsfri). har noen små trading poster på bear Nasdaq og S&P og tesla, men det er små summer for og ha litt troen på hvilken vei dette går.

Grunnen til jeg er ute er Forde markedet er ekstremt høyt priset og jeg tror opp siden er minimal, men betyr det at det kommer til og krasje i morgen… Nei det tror jeg ikke. Men historikk sier at inflasjon ikke forsvinner av seg selv så det er bettet jeg gjør. Kjøper sølv og gull i stedet for cash. Tror at renten må opp og vi kan få kortsiktig sjokk ned. (Men jeg liker og buy the rumors og sell the fact) så kan godt være jeg er ute før tallene kommer. Det er jo liten spread på bear på indekser.

1 Like

Olje og gass må ikke nødvendigvis ned, prisen må bare ikke eksplodere. <100$ tror jeg går greit for oljen. Over det og jeg blir nok litt mer bearish.

Jeg har hovedinvesteringen min i et selskap rettet mot skipsvedlikehold + litt offshore drilling (P/E 9). Også har jeg et som er eksponert mot leting/overvåking under vann. Både for olje, gass, vindkraft og undervannsgruver. (P/E 5) Det siste selskapet er biotek med noen års horisont (de er finansiert til 2024 eller 2025 hvor man forventer break-even). Sistnevnte satser jeg at blir kjøpt opp ca 300% over dagens pris på det tidspunktet. :stuck_out_tongue:

Synes det er vanskelig å finne sektorer jeg har veldig tro på framover. Hvis ting ikke fucker seg til helt, så tror jeg olje forsåvidt vil gjøre det bra i endel år framover. Men jeg tenker også at det er en døende bransje som sammen med sigarettselskaper vil trade med lav P/E.

1 Like