Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det er kritikken vi har sittet med i fagmiljøet jeg er en del av også. Som vanlig har ikke de svakeste i samfunnet en stemme, og blir kun brukt i politikken når det kan skade eller hjelpe et parti til mer makt/popularitet. Det gjelder både høyre- og venstre-siden.

4 Likes

Mens regjeringen i statsbudsjettet i fjor høst regnet seg frem til 277 milliarder kroner i inntekter fra petroleumsvirksomheten i år, kan fasiten bli seks ganger så høy, ifølge beregninger makro- og renteekspert Dane Cekov i storbanken Nordea har gjort.

Han anslår at Norge kan få inntekter på hele 1750 milliarder kroner fra eksporten av olje og gass. Det er mer enn seks ganger så mye. Hovedårsaken er krigen i Ukraina og de elleville gassprisene i Europa.

Til sammenligning er statsbudsjettet på 1600 milliarder kroner, så inntektene er nok til å drifte AS Norge i mer enn ett år.

Rundt 1500 mrd ekstra til oljefondet. Rundt halvparten i aksjer. For satse på at det krakker skikkelig. Kunne ikke blitt timet bedre. :see_no_evil:

… Er helt statsbudsjett i ekstra inntekter er helt sykt. :sunglasses:

Hvor mange år med inntekter er det vi ligger av til å få inn i 2022? Kanskje tilsvarende alle inntektene siden 2012? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dette tilsvarer 300k pr nordmann. Inkludert barn. Så, for min familie på fem, så blir det 1,5m mindre å betale i skatt de neste 20+ årene.

4 Likes

Bra det med tanke på at oljefondet har mistet 1120 milliarder kroner i verdi så langt i år

1 Like

Jeg forstår godt hvorfor oljefondet ikke prøver å time markedet. Hadde jo knust det fullstendig.

Ser fondet har fått tilført rett under 3000 milliarder tidligere. Blir et bra hopp opp for å si det sånn.

1 Like

Det er akkurat dette jeg tror kommer til og hende hvis inflasjonen fortsetter.

Inflasjonen vokser videre, forskjellen blir så store at flere ikke gidder og jobvecfor det er ingen mening og prøve og få ting til og gå rundt. Så begynner plyndring (allerede startet flere steder i usa) det er så mange som gjør det at folk ikke blir fengslet. Så kommer ekstremister eller ledere (fra trump gjengen) og eskalerer videre.

Dette er nok litt tid frem men krigen tror jeg korter ned denne tiden.

4 Likes

Ja hvis man kunne reise tilbake i tiden med pengene og sette det inn i 2009

Vi er jo her nå. Sett alt i gull og sølv og neste 5 år blir meget lukrative. Sølv er jo verdens mest underpriset metall …

:rocket:

1 Like
1 Like

Ikke til kina heller? Dette blir interessant :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Leste nærmere nå, det er ikke bestemt hvilke råvarer dette gjelder enda og hvilke land

De har ikke råd til å stenge ned all eksport

3 Likes

Tenker Kina får sitt.

1 Like

Lurer på hvordan dette vil påvirke prisen på elbiler med leveranse langt ut i 2022. Snakker vi prisøkning eller ? :joy:

Jeg lurer på om tesla feks har såpass lange kontrakter at det ikke treffer dem så hardt. Men kan jo være der ikke har gjort det bredt nok.

Jeg tror elbiler, pga batterier fort kan bli 20% dyrere.

1 Like

image

image

Bensinpriser i USA, 10 år og siste måned.

Bensinpriser er ekstremt viktig i USA, de er en nasjon med svært dårlig kollektivtransport, og pga hvordan de bygger byene sine er biler og dermed bensinpriser svært viktig.

4 Likes

Strømpriser i Tyskland. Snittet for februar var 128, så prisene opp rundt 250%, eller 3,5x

image

Hva skjer egentlig med oljen som produseres i Russland hvis vesten sanksjonerer knallhardt? Finner den veien til kjøpere, og hvis ikke, så er det jo snakk om såpass enorme volum at Russland kan ikke bare lagre det heller? Er alternativet da å redusere produksjon drastisk?

Kina kjøper nok alt det de klarer om de får en bra pris.

Oljen finner alltid en vei til markedet.

1 Like

Så lenge det er kapasitet på tankskip, så finner oljen en havn til slutt. Det skjer ikke umiddelbart, så da får man syke spikes i spotpriser. Det tar tid for Kina å sende “alle” tankskipene sine til Russland fordi de kan kjøpe 30% billigere der enn noe annet sted.

1 Like