Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

2 Likes

2 Likes

Sliter med å skille makro og bear-trådene om dagen… :blush:

3 Likes

Kan hende jeg misforstår, så ta høyde for det, men fytti; ganske sykt at DXY nå står i 100 med 40% mer pengemengde enn for to år siden.

Når smeller det, @anon80503862 ?

1 Like

Det vet ingen. Jeg har nok primært tenkt at det smeller til høsten. Type september/oktober. Men det kan også være alt for tidlig… så treige som FED er med å stramme inn.

Men denne lockdown-greia i Kina gjør alt ekstremt uoversiktlig for meg. Jeg skal ikke late som om jeg klarer å spå effekten av det på olje/gass-priser, forsyningskjeder, økonomien som helhet, osv.

Tanken er at det ikke smeller før man ser stigende arbeidsledighet og problemer i realøkonomien først. Og vi ser ikke ut til å være der enda. Samt at FED (og andre) i mine øyne ikke strammer inn nok til at det bør ha effekt på inflasjonen på kort sikt, ergo håper de at inflasjonen bare fikser seg selv. Som vel i teorien fortsatt er mulig.

En sanksjonering av russisk gass til EU kan selvfølgelig også ødelegge det meste av framtidsspådommer.

Hvilke valutaer skal man ellers sitte i? Hele EU går jo mot energikrise og matvarekrise. Kina, liksom?

3 Likes

Sitter mye i cash Nok,Dollar og Cad og 50/50 utbytte aksjer olje,gass realitert, og vekst aksjer,så da får bare smellen komme så får det gå som det går.

1 Like

Jeg har PM, mye cash, short posisjonen (xact-bear) og et par Lotto-aksjer

1 Like

På motsatt side, en slutt på krigen i Ukraina og lettelse på noen av sanksjonene vil være en enorm lettelse. Jeg tror veldig mye er avgjort i løpet av de neste par månedene. Da vil en av partene ha et stort nok overtak til at det gir liten mening å bare kjøre på. Unntaket er hvis Ukraina er den som ligger an til å vinne om et par måneder og Russland da finner på å mobilisere…

Kina-situasjonen er underkommunisert i media for å si det mildt. Shanghai har vært i full lockdown i 2-3 uker nå og med så smittsom som omikron er, med stor sjanse for null symptomer og fortsatt smittsomhet, så er det særdeles vanskelig å kontrollere.

Utfra hva jeg har lest, så skjer det tidligst noe i juni, men det kan godt komme senere enn det også. Samtidig, dette blir bestemt på toppen. Kanskje de nå finner ut at de bare må slippe opp, kjører sak på det i media og så er det gjort?

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-20/israel-adds-yuan-to-206-billion-reserves-in-philosophy-change

:dollar::heavy_dollar_sign::dollar: Sanksjoner fra US incoming 1,2,3…

1 :white_check_mark: 2 :white_check_mark: 3 :white_check_mark:

Hvor lang tid går det før FED må flipfloppe tilbake til pumpene ? Først hever vi renta litt så har vi i vertfall gjort det vi kan før vi må inn å redde evt det som krakker først. Tipper FED snur innen 6 mnd

1 Like

Resesjon om 6 måneder da eller? Det er flere her som også er der…

1 Like

å spå makro om 6 mnd er nesten som å spå været om 6 mnd, men ja jeg ser ikke noen måte dette blir en myk landing på (som aksjemarkedet priser inn akkurat nå)

Dagens chart “jammen råvarer er sykt dyre nå” nope…

Nei, si det. Dollar er vel go to, men gjerne gull står opp som fugl føniks ettersom pengemengden har økt så vanvittig… det sagt så har den også blitt absorbert.

Er redd vi ender opp med tosifret inflasjon og en skikkelig berg-og-dalbane tur når alt er i crisis mode…

Er vel verdt å lese litt rapporter fra bankene for å se om de allerede har sett for seg høyere utlånstap enn vanlig…

2 Likes

Noen observasjoner etter siste ukes close.

2 ganske tydelige barer til nedsiden på torsdag og fredag på S&P. Men har ikke brutt noen støttenivå enda. Men med så tydelige barer til nedsiden forventer jeg at man får en eller annen form for fortsettelse til nedsiden. Hvis vi IKKE får et fall nå, vil jeg begynne å tenke potensialet for long.

Med andre ord, jeg vil se en lower low for å fortsatt ha en overbevisende BIAS til nedsiden.

DIX indikatoren har spiket til oppsiden i korreksjonen nå.

dix2

På våre nasjonale indekser ligger overvekt på oppsiden av 50 dagers snitt, mens man fremdeles har 6-5 i favør bearish på 200 dagers snitt.

index

Kopiert videoen fra punktet om yieldcurve i sammenheng med resesjon.

Kort fortalt, resesjonen har ikke komt før opptil 2 år etter at yeildcurve gikk negativt.

2 Likes

The number of oil tankers, liquefied natural gas tankers and container carriers increased respectively by 25.8%, 12% and 9% in April versus a year ago, he added.

Grei økning i kontainerhandel, +9% mot samme måned i fjor.

1 Like

Engelske gentlemen har ikke like store problemer som tyrkerne i hvert fall…!

Bok skrevet i 1930. Some things never change

4 Likes

Hadde vært greit med en overhaling av det økonomiske systemet til eliten.