Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

In full: Former BoE Governor warns of a “very unpleasant period” ahead

4 Likes

Hva foregår i Vietnam egentlig, teknologi-indeksen har ikke krasjet…

Hvordan var valutaen utviklet seg i samme tidsrom?

1 Like

Ikke syke svingninger der. ± 5%. Sliter litt med å finne komponentene i indeksen, men tipper det er et eller to store selskaper som går veldig bra og at P/E er relativt lav…

1 Like

Jeg vet ikke, men kan det ha noe med økt investering fra India å gjøre? Vet at India ser på Vietnam som strategisk partner i møte mot kineserne. Og en måte for India å knytte til seg seg Vietnam er gjennom investeringer. Og jeg mener det skjedde noe nytt der nokså nylig, men husker ikke hva. Bare en idè. Det kan ha vært investeringer i teknologiske bedrifter.

2 Likes

image

3 Likes

Hadde vært godt om vi kan snu rundt raskere enn folk flest tror.

Hvorfor det?

2 Likes

Jeg liker best at folk flest ikke må lide unødig, dessuten har jeg lite tilgang på cash.

Hva med deg, hvorfor ikke? For at du skal tjene mer penger (som du sikkert ikke egentlig trenger)?

1 Like

Når børsene og boliger er dyre så lider de unge og de uten kapital, så jeg følger ikke helt resonnementet. Et skikkelig krasj vil gi mer lik fordeling i samfunnet. Det vil også gi mulighet til å skape fremtidig formue for den som tør å satse etterpå.

8 Likes

Kræsjet kommer sammen med en resesjon som fører til arbeidsledighet og lite utlånsvilje fra bankene. Mange mister jobben og får ikke ta opp lån. Mange får så dårlig betalt at de ikke får ta opp lån. Mange får ikke lån fordi bankene ikke låner ut. Denne perioden varer typisk 6-18 mnd før arbeidsledigheten faller og det blir billig å ta opp lån. De som tjener på det er de som har nok egenkapital til å kjøpe på det tidspunktet.

3 Likes

Det er alltid vinnere og tapere, men QE og negative renter, med medfølgende bobler i eiendom og aksjer har først og fremst økt forskjellene i samfunnet. Det beste hadde vært om man ikke hadde ført den ekstreme pengepolitikken i utgangspunktet, siden medisinen på kort sikt ikke vil smake så godt for alle. Men det vil dempe forskjellene og gi mulighet for de unge å komme inn i eiendomsmarkedet og aksjemarkedet.

4 Likes

Altså, hyperinflasjonen i Tyskland etter første verdenskrig senket forskjellene dramatisk. Problemet var at alle fikk det mye verre.

Jeg synes @anon80503862 sitt forslag om å skattlegge de rike hardt for å få ned inflasjonen høres ut som en bedre ide enn det de gjør nå. :see_no_evil:

4 Likes

Du kan ikke skylde på medisinen når sykdommen allerede er der.

2 Likes

For å være spesifikk, de rikeste 50%-70% av befolkningen. Ikke “de rikeste” 1% eller 0.1% som mange på venstresiden snakker om.

Med andre ord, drep etterspørselen. Uten å fucke opp alt for de fattigste på veien, som inflasjon med påfølgende resesjon fort gjør.

5 Likes

Eneste chartet du trenger for å forstå at denne økonomien/politikken ikke er bærekraftig på sikt

3 Likes

Eurozone producer prices hit record Prices charged by eurozone industrial producers rose 37.2 per cent up from March’s all-time high of 36.9 per cent and the fastest pace since the launch of the single currency more than two decades ago, prompting European central bankers to warn that inflationary pressures were becoming too broad as well as too high.

2 Likes
4 Likes

Finanstilsynet mener utsiktene for verdensøkonomien og norsk økonomi er svært usikre.

«Forstyrrelser i forsyningskjedene, blant annet som følge av koronapandemien og krigen i Ukraina, har svekket vekstutsiktene og bidratt til kraftig økning i prisveksten globalt. Sentralbanker i flere land har satt opp styringsrentene og varslet ytterligere rente­økninger. Utsikter til svakere økonomisk vekst i kombinasjon med vedvarende høy inflasjon har skapt frykt for stagflasjon», skriver tilsynet.

Stagflasjon er en situasjon der inflasjonen er høy, arbeidsledigheten øker og den økonomiske veksten faller.

Finanstilsynet advarer om at høyere renter, økt volatilitet og økte risikopremier i finansmarkedet øker faren for et kraftig og brått prisfall på aksjer og fast eiendom.

1 Like
4 Likes